vrijdag in de 3e paasweek

Vandaag lezen we in de eerste lezing over de bekering van Paulus.

Paulus zou vandaag (tenminste wat betreft de tijd van voor zijn bekering) internationaal gezocht worden, en bestempeld worden als uiterst gevaarlijk, een terrorist van de ergste soort. Paulus was dan ook waar een christenvervolger. Hij zou hoog scoren op het rapport dat Kerk in Nood zou opstellen wat betreft het schenden van de basisrechten inzake godsdienstvrijheid. Wel, die Paulus krijgt van God een soort genadeslag. Hij bekeert zich, en wordt een verkondiger om U tegen te zeggen.

Lieve mensen, laat dit een voorbeeld en troost zijn voor allen die leven met een gevoel van schuld betreffende misstappen die zij in hun leven begaan hebben. Velen van ons vechten daarmee, en denken dat God met hen nog weinig kan of zelfs wilt.

Het is goed om je zonden in te zien, je op de borst te kloppen, te knielen voor God met je hoofd omlaag, thuis of ergens achteraan in een kerk. Maar dit mag geen blijvende houding zijn... God wilt dit niet.
Tracht je berouw gezond te beleven, dat wilt zeggen 'in' God. We kunnen te biechten gaan waar de Heer sacramenteel je zonden zal vergeven, waar Hij je diep komt aanraken en oprichten. We kunnen ook in alle oprechtheid gewoon om vergeving vragen. Hoe dan ook, Hij zal je altijd ontvangen en van je berouw een springplank maken tot ware bekering. Hij zal tegen je zeggen: 'Je was altijd, en je zal dat altijd zijn, mijn geliefde. Kom in mijn dienst'.
En diep vanbinnen, groeiend doorheen gebed en gewaarwording, zal je ervaren dat God je inderdaad in zijn dienst brengt, dat Hij je vraagt en draagt, dat Hij je nodig heeft.

Je zult ervaren dat je - ondanks je verleden - genade krijgt Gods werk te doen. Je nee-woorden achterlatend zal je gewaar worden dat Christus je trekt in zijn eigen ja-woord tot de Vader. Van Hem zul je leren, van God zul je getuigen.

Daar God liefde is, ben je voor Hem nooit verloren.

kris

Reacties

  1. Wàt er ook gebeure indien je "oprecht "berouw hebt , Jezus zal met Vreugde en

    Liefde ons trekken in Zijn eigen "JA woord " tot de Vader !

    Dank U Kris voor deze aanmoediging !

    Ik voel me nog té veel altijd schuldig en dat legt een schaduw op mijn

    verbondenheid met Hem ,met mijn naasten en met mijzelf als toch "bemint door

    Hem" ,mij leidend naar Zijn en Onze Vader!

    Is het een gebrek aan nederigheid ... arme zondares ?

    Mijn gebed is ook dikwijls om alles te aanvaarden toch "met een vleugje humor "!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een mooi lied is het volgende (ik vind echter geen uitvoering op youtube):
      Waar ik ook sta, U bent bij mij.
      Als ik soms vlucht, U blijft mij nabij.
      U verstaat altijd wat ik bedoel.
      U begrijpt steeds weer wat ik ook voel.

      Heer ik dank U omdat U me kent en toch bemint
      en dat U mij vergeeft en neemt als uw kind
      Heer U helpt me steeds door te gaan
      om naast U weer op te staan.
      Ja ik dank U omdat U me kent en toch bemint.

      2
      U kent mijn hart, het zoeken in mij.
      Als God en mens bent U dicht bij mij.
      U bent zoals ons en toch zonder schuld.
      U bent barmhartig en vol geduld.

      Verwijderen
  2. Saulus was in zijn tijd geen terrorist maar een getrouwe farizeeër, trouw aan de wet
    van de Schriftgeleerden. Voorbeeld van trouw aan de wet.
    Ook in onze tijd zijn er nog veel farizeeën.
    Als je dit kan inzien, dan ben je op de goede weg.
    Dank u.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Paulus (toen nog Saulus) was een fervent christenvervolger, die menig christenen hielp gevangen te nemen. In het geval van Stefanus stond hij ook bij diens moord (steniging).
      Het is duidelijk dat niet iedere farizeeër zo fanatiek was. Saulus deed aan christenvervolging, in woord en daad. Hij stond erachter dat mensen omgebracht werden. Ik denk dat men dit vandaag terrorisme noemt.

      Verwijderen
    2. Inderdaad, Paulus was een getrouwe farizeeër en voerde uit wat de joodse wetten voorschreven. Joden 'bekeren' tot Christus, Christus prediken, kón gewoon niet. De joodse wet schreef voor: (Deut 13,7-11) "Wanneer uw broer, een zoon van uw moeder, uw zoon of uw dochter, uw liefste vrouw of uw beste vriend u in het geheim probeert te verleiden en voorstelt: `Laat ons andere goden gaan dienen,' van wie gij en uw voorouders de macht niet hebben gekend, goden van de volken rondom, dichtbij of ver van u af, waar ter wereld ook, dan moogt gij daar niet aan toegeven en niet naar hem luisteren. Gij moogt geen medelijden met hem hebben en hem niet sparen of in bescherming nemen. Gij moet hem zonder uitstel doden. Zelf moet gij als eerste uw hand tegen hem opheffen en daarna moeten alle volksgenoten het doodvonnis voltooien. Gij moet hem doodstenigen, want hij heeft geprobeerd u af te brengen van Jahwe uw God die u uit Egypte, dat slavenhuis, heeft geleid."

      Verwijderen
    3. om Paulus achtergrond te typeren is het woord 'terrorist' een interessante gedachte. ik kan daar wel een eindje in meegaan, maar zie toch wel een nuance. je zou Paulus acties volgens mij ook kunnen zien als onderdeel van 'institutioneel geweld', institutionele terreur dus eigenlijk. in die zin is het een voorbeeld van geweld van heersende machten tegen individuen/groepen met afwijkende cultuur/godsdienst. we kennen dit uit het verleden als kruistochten, inquisitie, jodenvervolging om maar een paar vreselijke voorbeelden te noemen. Paulus dacht, vanuit de heersende moraal, 'goed te doen' en had een Goddelijke ingreep nodig om tot dieper inzicht te komen. wij moeten ons afvragen: zijn wij zoveel beter dan Paulus, of zien ook wij onze eigen blind vlek niet?

      Verwijderen
  3. Lieve Heer, wees bij me vandaag en leer me rust te vinden in alles wat ik doe en Uw aanwezigheid te voelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Saulus zaaide als terrorist inderdaad "terreur"...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heer, ik breng mijn vriendin bij u. Wilt u haar kacht geven dat ze sterker wordt en van haar veslaving af kan komen. Ook heeft ze hulp nodig dat ze het leven ankan.
    Amen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog even een woordje voor Jeanne. Vandaag is dus "de" dag voor dat onderzoek. Ik vergeet je niet, en ik vraag de Heer je te helpen. Moge het goed gaan. Goede moed, Jeanne, en misschien kan je ons nadien zeggen hoe het ging? Vebonden in gebed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel Kris voor je mooie woorden van vergeving en opstanding...
    Dank je wel anoniem voor de mooie liedtekst...
    Dank je wel Stefan om je inzicht te delen.
    Een gezegende dag voor iedereen.



    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten