Tweede paaszondag - B
De overweging van vandaag is van de hand van br. Wiro, trappist uit de abdij Maria Toevlucht.
“Wij hebben de Heer gezien!” Dat zeiden de leerlingen van Jezus tegen Thomas, die er op de eerste paasdag niet bij was.
En wij... hebben wìj de Heer gezien?
Het gaat vandaag heel bijzonder over dat 'zien' van de verrezen Heer Jezus.
Dat is ook heel belangrijk voor ons gelovig- zijn als christenen. Wij kunnen niet van Hem leven, wanneer wij Hem nooit in ons leven zijn tegengekomen. Wij kunnen onmogelijk leven van iets of iemand die eigenlijk buiten onze ervaring staat. Wij mòeten gezien hebben.
Over dat zien een paar woorden.
Wij leven in een beeldcultuur. De beelden van televisie, film, sociale media, foto’s en reclame, wij kunnen niet meer zonder. Wij willen de werkelijkheid zelf zien al weten wij heus wel dat dit niet altijd mogelijk is.
Vaak hebben we geen vermogen om echt te zien. Onze ogen en zintuigen kunnen dicht zitten, omdat we gewoon niet willen zien of omdat we naar mensen en dingen kijken zonder innerlijke betrokkenheid. Er is dan absoluut geen contact of communicatie. Zij blijven buiten ons staan.
En dikwijls kwetsen we mensen door naar hen te kijken als een gebruiksvoorwerp of consumptie. Ondanks de beeldcultuur hebben we dan geen oog voor elkaar. Er is een heel verschil tussen kijken en zien.
Hebben wij de Heer gezien? Ja, wanneer wij elkààr niet zien, is het zeker onmogelijk om onze verrezen Heer te zien. Zelfs als Hij ons, zoals bij Thomas, zijn littekens zou tonen.
Wij zeggen wel met Thomas: eerst zien en dan geloven, maar ik denk dat we eerst moeten geloven en dan pas kùnnen zien. Zonder geloof in de ander kijken wij met ogen zonder licht. Hij blijft voor ons verborgen, een onbekende, en er komt geen relatie.
Veel mensen lijden onder grote eenzaamheid, omdat niemand hen ziet. In de drukte van de grote stad leven mensen als het ware in een woestijn, geïsoleerd van elkaar. Zelfs in de bus of in de trein kijken mensen elkaar nauwelijks aan. Het is of men elkaars blik ontwijkt; angst voor ogen die je toch niet zien?
Wanneer we gelòven, gaan we echt zien. Geloof is een innerlijk licht waardoor je de aanwezigheid van de Heer gaat ontdekken. Geloof heeft alles met liefde te maken. Ik hou van jou, ik zie je graag. Als je liefhebt gaan je ogen voor de ander open.
Wellicht gaan onze ogen dan ook open voor Hem die onderweg met ons meegaat, de gaandeweg bekende Vreemdeling, de levende Mens Jezus. Hij verschijnt in ieders gelaat èn in de verborgenheid van ons hart.
Bidden wij daarom: Heer, dat wij mogen zien!
Het belangrijkste dat het gebeuren met Thomas wil laten zien, is dat de verrezen Heer dezelfde is als degene die gekruisigd werd. Thomas kon niet geloven dat Jezus leefde, omdat hij Hem had zien sterven op Goede Vrijdag. Het kon dus niet dat zijn makkers de Heer gezien hadden. Maar Jezus toont hem Zijn wonden. Ja, de verrezen Heer heeft nog altijd Zijn wonden. Ook wij zullen met onze wonden en al onze gebrokenheid de hemel binnengaan. Het parochieblad vertelt iets moois, een legende van Sint Maarten. De duivel verscheen aan hem vermomd in de gedaante van Christus. Maar Sint Maarten vroeg hem: 'Waar zijn uw wonden?' Mooi hé. De duivel had geen wonden, dus werd hij ontmaskerd: hij was de Christus niet.
BeantwoordenVerwijderenLaten wij ons op deze zondag van de goddelijke barmhartigheid toevertrouwen aan de Heer die in Zijn wonden ook onze wonden en zonden draagt. Laten wij ons nestelen in Jezus' wonden. Daar vinden wij Gods barmhartigheid, Gods liefde. 'Mijn Heer en mijn God', riep Thomas uit. Dat kon hij nu zeggen omdat hij in Jezus' open hart het hart van God zelf had zien kloppen. En het hart van God is een en al barmhartigheid.
een stukje poëzie uit Antwerpen 2021
BeantwoordenVerwijderen'Wees welkom mijn zoon',
eindelijk een nieuwe roeping!
een mannenstem in een vrouwenkoor?
dat moet ook klinken
'Dit is de dag die de Heer heeft gemaakt,
BeantwoordenVerwijderenkomt laten wij hem vieren in blijdschap'
aan ieder die zich aangetrokken voelt tot het verhaal van de 'ongelovige' thomas en geïnteresseerd is in de manier waarop dat verhaal past in de zoektocht van de hedendaagse kerk kan ik het boek 'Raak de wonden aan, over niet zien en toch geloven', van de tsjechische priester Tomás Halík van harte aanbevelen.
BeantwoordenVerwijderenDank je Stefan. Ik ken het boek niet, maar daar het van Tomas Halik is heb ik er alle vertrouwen in. Ik ga het opzoeken. Dank.
VerwijderenIk ken dit specifiek boek van Tomas Halik " Raak de wonden aan "
Verwijderenniet, maar wel "GEDULD MET GOD " van Tomas Halik , een van de beste boeken die ik ooit heb gelezen.
het beste boek is nog altijd de Bijbel
VerwijderenWij kunnen het niet alleen.
BeantwoordenVerwijderenHeer, we hebben U nodig om te (over)leven.
Dank dat Je altijd bij ons bent.
We zullen U navolgen.
Ik geloof dat je er bent, ondanks alles.