maandag in week 10 door het jaar

Vandaag horen we Jezus zeggen: ‘Gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien.’

Inderdaad, wie zuiver van hart is mag zich geluk-zalig prijzen. ‘Zij zullen God zien’ zegt Jezus.

Wat betekent het ‘zuiver van hart zijn’?
Wat houdt dat in ‘zij zullen God zien’?

Zuiver van hart zijn zij die leven in het hart van God, die hun thuis hebben in Hem. Het zijn zij die toelaten dat God door hen leeft, degenen die arm zijn geworden opdat God God kan zijn. Het zijn zij die geleerd hebben instrument te zijn van de liefde, penseel in de handen van God. Het zijn zij die dragers zijn van Gods goedheid, uitdragers van zijn vrede. Het zijn zij die leven naar Gods beeld en gelijkenis, verenigd met Christus: hun centrum, hun Al.

Ja, zij zien God. Zij staan als het ware als een gebed zonder ophouden voor het aanschijn van de Vader, badend in zijn liefde, drinkend van zijn goedheid. Zij zien God in zichzelf, in elke broer en zus, in heel de schepping, en in zovele situaties waar Hij naar ons toekomt. Zij ontvangen en geven, in- en uitgaande, zij groeien en doen groeien, Christus barend voor allen en alles.

Zuiver van hart is hij die leeft in God; ieders roeping.

kris

Reacties

  1. Waarom zijn de zaligsprekingen zo mooi? Ze zijn Jezus’ levensprogramma, ze zijn datgene wat Hij wil brengen: concrete uitdrukkingsvormen van het Rijk Gods, van Gods liefdesheerschappij. Maar ze zijn ook de uitdrukking van het wezen van Jezus zelf. Jezus is het Rijk Gods en het Koninkrijk Gods is Jezus. Als Jezus zegt: ‘Zalig de armen van geest’, dan is Hijzelf het model, het prototype van dat arm-van-geest-zijn. Jezus laat God helemaal God zijn in Zijn leven. Hij is de Zoon en Hij wil niet de Vader zijn. Hij staat helemaal open voor wat God wil. Hij doet en kan ook niets zonder de Vader. Wij mogen deelhebben aan Zijn arm-van-geest-zijn. Ook wij mogen kind van God worden.
    Jezus prijst de treurenden zalig. Maar Hij is zelf de treurende. Hij weent over Jeruzalem, Hij weent over onze zonden, over onze onwilligheid om God onze Heer te laten zijn. Jezus treurt, maar Hij is ook onze troost. Hijzelf doet de wil van God, laat God Zijn God zijn en precies daardoor is Hij onze troost. Paulus zegt het ook: ‘Hij troost ons in onze tegenspoed, door Christus gewordt ons overvloedige vertroosting’. Als ook wij wenen over de wereld en over zoveel dat misloopt in eigen leven of in dat van anderen, dan delen wij volop in de smarten van Christus. Maar Christus troost ons ook, omdat Hij tenminste, onder de heerschappij van Zijn Vader ging staan. En zoals onze paus onlangs zei: ‘God is de God van de laatste dag. We kunnen wel wenen tot op de voorlaatste dag, maar niet meer op de laatste dag. Dat is de dag van de verrijzenis’.
    Jezus is ook de zachtmoedige. Hij heeft geduld met ons. Hij bezit het land, zeg maar het Koninkrijk van Zijn Vader, de hemel. Jezus nodigt ons uit om ook zachtmoedig te worden opdat de hemel ook ons erfdeel zal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jezus hongert en dorst ook naar de gerechtigheid. De gerechtigheid betekent dat recht wordt gedaan aan God en aan de mensen, zelfs aan de hele kosmos. Daarin gaat Jezus ons voor. Jezus doet recht aan alles en allen. Zo brengt Hij ons de gerechtigheid. Door zijn kruisdood maakt Hij ons gerechtig, rechtvaardig voor God.
    Barmhartig is Jezus als geen ander. Jezus is Gods mededogen, Gods mens geworden barmhartigheid. Jezus nodigt ons uit om ook tegenover mekaar barmhartig te zijn. Dan zal ook ons barmhartigheid te beurt vallen, niet alleen vanwege de mensen, maar ook van God zelf.
    Jezus is zuiver van hart. Niemand is zo zuiver als Hij. Zuiver tot op de graat. Hij mag God zien. Hij is altijd in de schoot van de Vader. Dat is Zijn thuis. Ook wij mogen met Hem thuis zijn bij God. Dat zullen we zijn als we wonen in het open hart van Jezus. Zijn hartenwonde maakt onze zonden rein.
    Vredebrenger: wie is dat meer dan Jezus? Hij brengt ons Gods vrede. Vrede laat Hij ons, vrede geeft Hij ons. Op het kruis herstelt Hij de schepping, Hij voltooit de schepping. En de vrede, de shalom is juist die voltooiing, die harmonie die Jezus geeft aan ons leven. Door Jezus’ kruisdood en verrijzenis worden wij kinderen van God. Jezus trekt ons mee in Zijn eigen wezen, in Zijn diepste zelf: Kind, Zoon van God te zijn.
    Als we zo leven, zal dat niet altijd in dank van ons af worden genomen. Maar ook in de vervolging en in de beschimping zijn we kind van God, bewoners van het Koninkrijk. Als Jezus gegeseld werd en bespot, ook dan was Hij in God en was God in Hem.
    We mogen ons met Jezus verheugen om God onze Redder. Maria heeft dat begrepen. Haar ziel verhief hoog haar God, juist omdat zij zo klein was en arm van geest als Jezus, haar Zoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met een dankbaar hart aan jullie pr. Daniël en Kris om de betekenis van "De Bergrede" ons zo mooi en duidelijk te leren begrijpen!
    Laten wij er ons van doordringen en ernaar leven dag in ,dag uit !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vandaag wil ik speciaal dankbaar zijn voor de zaligspreking : "Zalig de zachtmoedigen". Die houding vermijdt immers veel onheil in deze wereld
    en in het hart van mensen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten