dinsdag in week 12 door het jaar

Vandaag horen we in de tussenzang, uit psalm 15:
Heer, wie mag gast zijn in uw tent,
wie mag wonen op uw heilige berg?
Hij is gast die de volmaakte weg gaat en doet wat goed is,
wie oprecht de waarheid spreekt.

De volmaakte weg... Dat klinkt zo ver weg van ons leven, want - zo zou je kunnen zeggen: wie is er volmaakt? Maar 'volmaakt' mogen we niet enkel verstaan als een synoniem voor 'heilig'. Hoewel heiligen volmaakt zijn. In het woord 'volmaakt' zitten de woorden 'vol' en 'maken'. En daarin mogen we een uitnodiging zien van God aan ons adres: Hij wilt ons leven 'vol maken', 'vol' van Hem, 'vol' van zijn Zoon, 'vol' van waarheid, ‘vol’ van leven. Wie het klaarspeelt te leven vanuit die volheid, ons door God geschonken, leeft volmaakt, vol-gemaakt door God. Misschien ben je nog niet ‘heilig’, hang je nog teveel vast aan dingen die je wegtrekken van God, en toch leef je al - zij het deels en nog niet af - in God.

God vraagt van ons dat onze levensweg recht is. Maar het is een feit dat voor de meeste deze weg serieus krom is.
Beroepshalve praat ik zowat heel de dag met mensen; bewoners uit het woonzorgcentrum waar ik werk, collega's en vrijwilligers, via e-mail met mensen die ingetekend hebben voor het Bijbelcitaat en iets kwijt willen. En als ik de voorbije jaren iets geleerd heb van al die mensen, van al die verhalen, ook uit mijn eigen levensverhaal, is dat heel wat mensen een zeer complex leven hebben gekend, en nog kennen. Men leeft op kronkelwegen, verre van 'recht'.
Maar het mooie van God is dat Hij zijn verhaal ook kan schrijven op kromme lijnen. Niemand schuift Hij aan de kant. Altijd opnieuw vindt Hij de mens, ieder van ons, de moeite waard om met hem op weg te gaan.
Deze houding heeft een naam: barmhartigheid. En zo is God, zoals we weten.

Ieder van ons persoonlijk wilt Hij gebruiken om zijn liefde te openbaren, om zijn vrede uit te dragen. Hoe krom onze levenslijn doorheen de jaren ook geworden is... Hij blijft voor de mens kiezen, voor ieder mens, ook voor u. Hij wacht niet tot we ‘heilig’ zijn. Hij roept nu reeds. Hij wilt vandaag met ons op weg gaan, wetend dat ingaan op zijn uitnodiging de heiligheid bevordert.

Wie dit gebeuren toelaat, die is, zoals de psalmist het vandaag uitdrukt, te gast zijn in Gods tent. Dat wilt zeggen dat we nu reeds mogen tafelen aan het feestmaal van de Drie-ene God: Gods liefde ontvangend om deze ten volle te delen met allen die Hij op ons levenspad brengt.

Laat je omhelzen door God, in Christus. Op je kronkelweg ben je immers door Hem diep gezegend.

En leef. Ga in zijn liefde.

kris

Reacties

  1. Zalig, écht zalig deze toelichting,
    dit zou als wereldnieuws moeten uitgebracht worden!
    Dank je wel, Kris

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heilig = Sanctus = Kadosh (Hebreeuws), heeft als grondbetekenis: 'apart gezet worden'. Wij hebben een apart plaatske in Gods hart, worden apart in de wereld gezet om van Zijn liefde de levende getuigen te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. " VOL-MAKEN" Laten we ons :vol maken-door de barmhartige God, de Zoon en de VOLHEID van de GEEST!!!!Niet begrijpend...............maar :gegeven en dat DANKBAAR!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik schrijf dit hier even neer,...een gebedje, dat ik dit steeds bid, in vertrouwen, in geloof, in dankbaarheid , dit álles enkel en alleen...in Hem, door Hem en mét Hem...
    " God, Gij weet wat goed voor ons is, wat ons het meest gelukkig maakt, wat ons het meest kan dienen...
    Gij geeft het ons...voor die zekerheid wil ik U danken!
    Het komt niet op onze weg wanneer en hoe ik het wil..., het kan niet zonder veel pijn en worsteling....op de eindbestemming geraken we niet via een brede, rechte weg...integendeel, het is eerder.een kronkelend, steil pad...Máár, ik weet wél dát het er komt, en daaraan wil ik me aan U overgeven, ik wil het zelfs niet invullen...maar totaal in UW handen leggen, dat álles wat op mijn en onze weg komt zinvol is en niet toevallig is....
    Uiteindelijk zal het Vrucht dragen, met de meest GROOTSTE DANKBAARHEID, de meest GROOTSTE VREUGDE, de
    HEMEL omhelst dan de AARDE!!! "

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten