maandag in week 13 door het jaar
Of het Verenigd Koninkrijk er goed aan gedaan heeft de Europese Unie te verlaten laat ik ik het midden, maar feit is dat een christen soms een soort brexit nodig heeft om de wereld te verlaten. En wel met als enige reden: de Heer te volgen, Hem te ontmoeten, je door Hem te laten omvormen.
Natuurlijk vraagt Jezus niet om niet naar begrafenissen te gaan, of om familie- of kennissenrelaties te verwaarlozen. Wat Hij zegt is dat de mens in zijn leven met heel wat zaken bezig is los van God; dingen die hem blind maken en hem een gevoel geven van zekerheid. Loslaten, zegt Jezus vandaag. Eerst Mij volgen om vanuit je ontmoeting met Mij dingen te doen en menselijke relaties aan te gaan.
Wie vanuit Godsontmoeting leeft, beleeft zijn relaties doorgaans anders dan wanneer men niet leeft vanuit godsontmoeting. Wie leeft vanuit godsontmoeting zal in de ander en in situaties Hem aanwezig weten, beminnend en oproepend. Wie leeft vanuit godsontmoeting zal zich ook 'gezonden' weten, vanuit Gods liefde die Hij in Christus in je heeft gelegd. Dit is toch wel een fundamenteel verschil dan wanneer je relaties aangaat en dingen doet vanuit je allerindividueelste ikje los van God.
Vossen hebben holen, vogels nesten, maar Jezus heeft niets om zijn hoofd op te rusten te leggen. Zo zegt Hij ons vandaag.
Jezus leefde niet voor wereldse zekerheden. Zijn enige zekerheid was het bestaan van de Vader, en daarmee het luisteren naar Hem, en het volbrengen van zijn wil. Als het andere beleefde Hij vanuit die ene zekerheid.
Werelds gezien is dat armoede troef. Gelovig gezien is dat rijkdom ten top.
Laat het evangelie van vandaag ons een spiegel zijn, ons de vraag stellend: Van waaruit, of vanuit wie, leven we?
Op de foto bij het Bijbelcitaat van vandaag zien we een vrouw op een bank voor een kruis. Het straalt eenvoud uit. Geen kathedraal, geen koorgezang, geen gewaden, geen goud. Met dit laatste hoeft niets mis te zijn. Het is in het leven geroepen om God te eren, zegt men dan. Ok.
Maar dit houten kruis, uit gewone houten balken, spreekt op een rechtstreekse manier van de armoede van Jezus: beeld van maar één zekerheid: Gods bestaan.
Laat ons, zoals de vrouw, kijken naar het kruis. In een diep geloof, met een gezond boerenverstand, verankerd in het dagelijks leven. Ontmoet Hem in zijn armoede, laat je door Hem omhelzen, laat je binnenvoeren in zijn Liefde.
En bemin, vanuit Hem. Doe zo de afwas, hang zo de was op, veeg zo de kamer, ontmoet zo de mensen.
Ja, bemin, en doe wat je wil, zoals Augustinus zei.
kris
God blijft treuzelen bij Abraham. Hij wil hem Zijn plannen met Sodom en Gomorra meedelen. Maar Abraham pleit voor die verdorven steden. Als een Oosterse sjacheraar dingt hij bij God af. Misschien zijn er 50 rechtvaardigen in de stad. Die ga je toch niet verdelgen? - Neen, zegt God. - Misschien zijn er maar 45 of 40 of 30 of 20? - Ook dan zal Ik de steden sparen, zegt God. Dan spreekt Abraham nog één keer: Misschien zijn er maar 10 rechtvaardigen? Ook dan zal God de stad sparen. Waarom die 10? Omdat dat het minimum is om nog een eredienst te kunnen houden voor de Joden. Denk maar aan de Coronatijd. Wij mochten toen maar met 15 mensen de eucharistie vieren. Dat kwam door de Joden die anders geen eredienst konden houden.
BeantwoordenVerwijderenEigenlijk een mooi verhaal, dat van Abraham die pleit bij God voor een wereld die zichzelf opbrandt. Abraham is onze kleine Kerk geworden, met haar kleine groep misgangers of met haar kleine kloostertjes van Benedictinessen of Arme Klaren of Karmelietessen. Ons gebed verenigd met dat van die kleine biddende gemeenschappen is van groot belang. Daar luistert God naar. Dat spaart de wereld. Dat redt zelfs de wereld. Kloosterlingen hebben dan ook alles verlaten voor de Heer. In tegenstelling met de Schriftgeleerde uit het evangelie wisten zij dat Jezus niets heeft om Zijn hoofd op te laten rusten. Niets, tenzij het kruis. Misschien willen onze weinige kloosterroepingen Jezus juist een schouder geven om Zijn hoofd op te laten rusten. Maar dat mag elk van ons ook doen. Neen, je moet niet wachten tot je ouders begraven zijn. Of tot de kinderen groot zijn. Vandaag is het de dag om Jezus te volgen. Zo dringend is de zaak van God, zo urgent is Gods Koninkrijk dat komt. Tenslotte zijn er in Sodom en Gomorra geen tien rechtvaardigen gevonden. Eigenlijk is er maar één rechtvaardige en dat is Jezus die de Wet van God in alles onderhoudt en vervult en zo ons allen rechtvaardigt voor God. En er is ook maar één voorspreekster. Dat is Maria, die onder het kruis van haar Zoon bidt voor Zijn moordenaars, Maria die ook voor ons, zondaars bidt, vandaag, nu wij Jezus proberen te volgen en straks, in het uur van onze dood, wanneer wij allen zullen staan voor de rechterstoel van haar Zoon. Dan zullen wij Maria daar zien staan met een glimlach op de lippen, als onze gratis advocaat die pleit voor elke mens die ook maar eens een smeekbede tot haar heeft gericht. Daarom is het zo goed dat wij dat ook doen voor zoveel mensen in de wereld die Jezus niet kennen. Want wat is zo’n leven eigenlijk waard? Heer, wie zou ik zijn als Gij daar niet waart? En als Uw Moeder niet voor mij bad?
Dankjewel voor beide prachtige duidelijke woorden ze helpen ons om dichter bij de Heer en zijn lieve moeder te komen
Verwijderen