woensdag in week 12 door het jaar
Vandaag zegt Jezus: ‘Elke goede boom draagt goede vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten.’
Wanneer wij naar de vruchten van ons eigen leven kijken, dan weten we waar ons hart is. Als ons hart geworteld is in Christus, dan zullen onze vruchten christelijk zijn, en dus goed. Als ons hart z’n thuis heeft in het duistere, zullen onze vruchten naargelang zijn.
Keuze en genade zijn de sleutels die zullen bepalen waar ons hart zich bevindt, en dus welke vruchten we zullen kennen in ons leven.
Vooreerst genade. Zonder Gods hulp zijn we immers tot weinig in staat. Enkel wat krachtpatserij van onzentwege zullen oppervlakkig gezien misschien enkele mooie vruchten opleveren. Maar in wezen het zal een eenmanszaakje blijven, ver weg van de diepere bedoeling van ons leven. Een christen is geroepen te leven in het waaien van de Geest. De Geest immers zal ons begeleiden op onze weg naar de Heer. Hij zal ons binnen voeren in het leven van Christus. Met, in en door Christus zullen we dan leven, vruchten afleverend die ten diepste christelijk zijn; liefde-vol, vervuld van God. Meer: de vruchten van ons leven zullen vol van genade zijn, omdat de Heer door ons heen mensen zal aanraken, genezen, oprichten.
Wie leeft in diepe verbondenheid met de Heer zal immers een paasmens zijn. Hij zal niet enkel zelf leven in de paasgenade, maar hij zal dit paaslicht ook uitstralen in zijn gebed voor Kerk en wereld, in al wat hij doet, naar allen die hij ontmoet.
Waar ons hart zich bevindt heeft niet enkel met genade te maken, maar ook met keuze; persoonlijke keuze. Je kan namelijk kiezen je buiten de genade van God te plaatsen. Je kan kiezen God niet toe te laten in je leven. Ook al hoor je Hem kloppen aan de deur van je hart, zelfs al heb je Hem op een of andere manier echt al diep ervaren in je leven, je kan Hem op een bepaald moment afwijzen. Redenen van allerlei aard kunnen hiervan aan de oorzaak liggen. Maar we kunnen Hem afwijzen.
Ik denk zelfs dat we dit meer doen dan we doorgaans vermoeden. Bijvoorbeeld bewust meedoen met roddel; mensen aanspreken met de bedoeling anderen in een kwaad licht te plaatsten. De genade zal ons aansporen dit niet te doen, en toch doen we het wel. We kiezen ervoor ons niet te laten leiden waartoe God ons uitnodigt. We vegen zijn hulp van tafel en kiezen voor het duistere praktijkje dat ‘roddel’ noemt. Met soms – we weten dat – vele kwalijke gevolgen van dien. Roddel is een voorbeeld, maar er zijn heel wat zaken in het leven die we doen waarvan we eigenlijk goed weten dat ze niet ok zijn, dat ze buiten Gods wil liggen.
Met andere woorden: christelijk leven is gave, is genade, maar is ook heel persoonlijke keuze. En dit laatste is maar goed ook. Het is juist in de keuze voor God dat we onze liefde voor Hem kunnen tonen. Anders zouden we robotten zijn in de handen van God. Nee, christelijk leven vraagt keuze. Het is biddend, met hart en ziel, het grote ‘Gij’ uitspreken. Jezelf leggend in het leven van Christus. Toelatend dat de Geest dit aan je laat gebeuren.
Moge je gebedsleven van die aard zijn dat je hart geheel geopend is voor God, kiezend voor Hem, drinkend van zijn genade; in Christus.
En dan zullen de vruchten van je leven vruchten van de Heer zijn.
kris
God had aan Abram grote dingen beloofd: een talrijk nageslacht en een prachtig land. Maar ondertussen bleef Abram maar kinderloos. Voortdurend herhaalt God Zijn belofte: ‘Ik zal uw schild zijn’. Abram wordt het wat moe: ‘God, wat baten uw beloften? Ik blijf maar kinderloos en mijn knecht wordt mijn erfgenaam’. ‘Neen’, zegt God, ‘niet hij wordt uw erfgenaam, maar een eigen kind van u zal dat zijn’. En God wijst Abram naar de sterren: ‘Zo talrijk als de sterren, wordt uw nageslacht’. Het mooie van Abram is dat hij God geloof schenkt. Toch vraagt hij nog: ‘God, hoe kan ik weten dat ik het zal krijgen?’ En dan krijgt Abram het bevel om dieren te halen en ze middendoor te snijden. Dat was een oud verbondsritueel: beide partijen moesten dan tussen de stukken vlees doorgaan. Nu gebeurt hier iets merkwaardigs: Abram valt in een diepe slaap. Hij is door twijfel overmand, maar dan ziet hij een rokende oven en een vurige fakkel tussen de stukken vlees doorgaan. Wat wil dat zeggen? Abram gaat niet tussen de stukken door, alleen God doet dat. God sluit Zijn verbond met Abram eenzijdig. Het is een pact dat helemaal van God uitgaat en waaraan Abram niet deelneemt. God sluit Zijn verbond, ook al is Hij de enige die tussen de stukken doorgaat. Het is een verbond dat helemaal en uitsluitend van God uitgaat. Het evangelievers toont ons waar het hier in de lezingen van deze woensdag om gaat: ‘Waarachtig is God in al Zijn woorden’. Waarheid heeft in de Bijbel altijd te maken met trouw. Hier ook. Jezus gaat in het evangelie ook in die zin voort. Valse profeten zijn zij die geen waarheid verkondigen, die leugens vertellen. Zij kunnen geen vruchten tonen. Zij zijn zieke bomen die geen vruchten dragen. ‘Wacht u voor zulke mensen’, zegt Jezus. God daarentegen kan wel vruchten tonen: Abram zal in zijn oude dag mogen beleven dat God de waarheid sprak en dat Hij trouw is aan Zijn verbond. Jezus nodigt ons uit om ook zulke waarachtige mensen te worden: mensen die even betrouwbaar zijn als God dat is. Ook Jezus zal Zijn woorden gestand doen. Jezus is de Zoon van God die waarmaakt wat Hij zegt.
BeantwoordenVerwijderenOok daarom bid ik, vraag ik steeds om hulp, dat Hij ons aanraakt met de Vruchten van de Geest, zeker wanneer we wankelen...ook dit bid ik dikwijls...
BeantwoordenVerwijderen" God, U gaf mij, ons een vrije wil, een geschenk aan de mens, wij kunnen kiezen, niets zult U ons opdringen...we zijn geen poppetjes, waarbij U aan de touwtjes trekt...integendeel, wat we gisteren ook besliste...vandaag zult U ons aanvaarden...onvoorwaardelijk wie we zijn, wie we nóg maar zijn...wie we ál zijn...
Zalig mogen we ons prijzen, Uw overstelpte Liefde voor élk van ons, is totaal én uniek...daar zónder groeien we morgen niet, vergeven we ons zelf nooit...
God, als mensen keuzes maken en beslissingen moeten nemen, , help me, ons oog te hebben voor het goede, voor het geheel, voor het goede van het geheel..voor U...
Het moet goed zijn voor álles en iedereen of het is niet goed...
Morgen is de eerste dag voor de rest van mijn leven, maak ik dan een keuze moet ze goed zijn, alleen maar als de wereld er beter zal van worden, als we U zien en vinden God in álles en iedereen, ook daar, omhelst de HEMEL de AARDE...."
Mooi die uitleg over het oude gebruik van een verbond sluiten. Ik snapte het niet en nu is dat duidelijk. Wat ik mij vanmorgen ook realiseerde is dat de vruchten van de Geest zo groot en diep zijn. Een reden om daar vaak om te vragen. Het is mooi om te lezen dat jullie gebed helemaal uit een diepe verbondenheid met God komt. Mijn gebed is vaak oppervlakkiger. Ik blijf proberen om ook zo te bidden.
BeantwoordenVerwijderenNiet oppervlakkig bidden maar samen met Jezus bidden het onze vader zoals Hij dit ons heeft geleerd
VerwijderenHoe meer we ons openstellen voor de Heilige Geest en Hem aan het werk laten in ons leven, hoe meer de vrucht van de Geest (de Liefde in al haar facetten zoals Galaten 5,22 dat beschrijft) in ons zullen groeien. IK moet niet krampachtig proberen lief, vriendelijk, geduldig enz... (= Galaten 5,22) te zijn. De Heilige Geest maakt mij lief, vriendelijk, geduldig enz... Al te lang zijn we opgegroeid met het idee dat we dat allemaal zélf moesten doen (met veel ontmoediging tot gevolg). Nee! Dat alles is "de vrucht van de Geest" leert Gods woord ons. Trouwens, in de bijbel (Gods woord) staat genoeg om heel ons leven te ordenen naar Gods verlangen en om verder te kunnen. Zoals Theresia van Lisieux al zei: geef me het evangelie, dat is genoeg. En ze werd heilig.
Verwijderen