dinsdag in week 1 van de veertigdagentijd
Bid daarom als volgt... en Jezus leert zijn leerlingen het 'Onze Vader'.
Gebed is in wezen deelname aan het leven van de heilige Drie-eenheid. Het is leven mét God, in een voortdurend ontvangen en geven. Dat is het in wezen. Maar Jezus weet, meer dan wie ook, hoe moeilijk het ons valt te bidden, in de liefde van de Geest te bidden, vol te houden met bidden, in het gebed te blijven, enz… Vandaag geeft Hij ons enkele woorden om tot waar gebed te komen; woorden waarbij Hij ons zelf meeneemt in zijn eigen gebed tot de Vader.
Het Onze Vader is een mooi, rijk en zeer diepgaand gebed. God-zij-dank leven we hier in het westen in een (christelijke) cultuur waar dit gebed werd aangeleerd. De meesten van ons kennen het dan ook vanbuiten. Laten we van harte hopen en wensen dat ook vandaag nog onze kinderen dit gebed aangeleerd krijgen.
Het mooie aan een gebed dat je vanbuiten kent is, dat je dit ten allen tijde en zowat overal kan bidden: Op je knieën, maar ook voor of na het eten, prevelend tijdens de afwas, op de fiets of tram, al wandelend,...
Deze dagen is het - hoewel nog koud - mooi weer. Velen van ons doen een wandeling om te genieten van die eerste lentezon. Ik zou zeggen: bid tijdens je wandeling een Onze Vader waarin je Hem dankt, om vergeving vraagt, bid om Oekraïne,…
Ik ken mensen die er een gewoonte van gemaakt hebben dit gebed als een soort mantra te bidden doorheen heel de dag. Ze prevelen het non-stop gedurende heel wat momenten. Daarom niet altijd bewust bezig zijnde met de woorden. Maar langzaam maar zeker wordt het een gebed van het hart. Door het prevelen blijf je in gebed, en blijft het gebed in jou. Een mooie gewoonte hoor.
Iets dergelijks kennen we met het zogenaamde Jezus-gebed vanuit de Russische Orthodoxe traditie, maar met het Onze Vader kan het dus ook.
Het diepe van het Onze Vader is dat Christus - die je bewoont - met je meebidt. Je bidt het dus nooit alleen vanuit je eigen persoontje. Het is het gebed van Jezus waarin Hij je meeneemt in zijn ja-woord tot de Vader. En niet alleen jou neemt Hij mee, maar in wezen de hele mensheid. Dus het bidden van het Onze Vader is nooit een persoonlijk gebed van jou alleen; je bidt het in Christus in een diepe verbondenheid met de hele christengemeenschap waarin Hij ons brengt. Zo geef je vrede aan jezelf, maar tevens aan de hele mensheid.
Het evangelie van vandaag leert ons dat ons vastenthema ‘Ik zeg je, sta op’ niet louter gaat over een fysiek opstaan, maar ook over een innerlijk opstaan, een geestelijk ontwaken, een opstaan in de wereld van het gebed, een ‘staan’ – in Christus - voor het aangezicht van de Vader, om vanuit het zijn in Hem zijn liefde gestalte te geven naar allen die Hij ons toevertrouwt en waarvoor wij bidden.
Moge het Onze Vader een dagelijkse bron van levend water zijn; een genade voor ieder van ons wat betreft ons leven in Hem.
Moge dit gebed ons tot christenen maken die dragers en uitdragers zijn van Gods vrede.
kris
de Rozenkrans bidden is ook het beste wapen om de oorlog te stoppen
BeantwoordenVerwijderen"Heer naar wie zouden we gaan ,Jij hebt Woorden van Eeuwig Leven !"
BeantwoordenVerwijderenDankjewel Kris met jouw woorden begin ik vandaag hoopvol deze dag te beleven !
Al wat wij aan die pandemie én aan al die oorlogen kunnen doen is bidden ,zich
Dàt belet niet dat mijn en onze harten pijn doen bij het zien en horen van zoveel leed !
richten samen met Christus in ons hart ...naar Zijn en onze Vader !
Voor mij springt eruit: “vergeef ons onze schulden zoals ook wij aan anderen hun schuld vergeven”. Hoe moeilijk is het om diep van binnen ook Poetin te vergeven. Jezus deed het op het kruis. Vader vergeef het hun. Hoe moeilijk ook ik wil hem vergeven want dat wordt van ons gevraagd. Ik denk dat je dat niet kunt zeggen tegen die arme mensen in Oekraïne, wij kunnen het proberen ook al is dat moeilijk.
BeantwoordenVerwijderenIk blijf het lastig vinden met die voorlaatste zin 'en leid ons niet in beproeving'. Vorige zondag hoorden we nog hoe Jezus door de Geest geleid naar de woestijn ging om beproefd te worden...
BeantwoordenVerwijderenZelf bid ik tegenwoordig in plaats van dat zinnetje: 'en sterk ons in de beproeving'.
Ik denk oprecht dat God ons soms wel in de beproeving brengt, om ons te sterken, om ons te zuiveren, om ons ja-woord sterker te maken.
Maar niet elke 'bekoring' is een beproeving door God gegeven. Het vraagt een geest van onderscheid. Niet zo evident.
Zalig zijn zij die standhouden in de beproeving
Verwijderenals je vraagt: 'Heer, wat wilt Gij wat ik doe', dan doe je dit in verbondenheid met God. Er is een dialoog tussen God en mens.
VerwijderenAls je vraagt: ' Waar ben ik nu mee bezig', dan kijk je inderdaad in de spiegel zoals u zegt, en ziet u alleen uzelf bezig. Hier komen we terug bij het 'zelf' waar jullie zo veel nadruk op leggen. Voor mij komt dit neer op egocentrisme.
Er zijn ook nog de geestelijke werken van barmhartigheid: onderricht, troosten, vermanen, goede raad geven, verdragen, vergeven, bidden.
Beste anoniem van 9u26,
Verwijderenik volg je helemaal.
Ook ik ben helemaal akkoord met anoniem van 9u26
VerwijderenMag ik nog dit Toevoegen?
Verlos ons van het kwade
MAAR VERSTERK ONS IN HET GOEDE.
ook Job werd, met instemming van God, beproefd door de duivel. Niet omwille van enig kwaad dat hij gedaan had, maar omwille van de vanzelfsprekendheid waarmee Job ervan uitging dat hij juist geen kwaad gedaan had. God maakte hem duidelijk dat niet hij, maar God zelf de enige is die uiteindelijk besluit tussen goed en kwaad.
BeantwoordenVerwijderenbeproeving >< bekoring
BeantwoordenVerwijderenhet 1ste lijkt me een passief moeten ondergaan, iets dat u overkomt
...van ziekte en lijden
het 2de lijkt me te gaan over het 6de en 9de gebod ...
Het ganse leven is een geschenk of 1 gebed.
BeantwoordenVerwijderen's Morgens onder de koude douche, prevel ik : Jezus Christus
en dit de ganse dag door laten echoën
Jezus Christus, ontferm u over mij arme zondaar
gans de tijd in het onderbewustzijn.