woensdag in week 2 van de veertigdagentijd

Vandaag horen we Jezus zeggen: 'Jullie weten dat heersers hun volken onderdrukken en dat leiders hun macht misbruiken.'

Hoe actueel !

Gisteren was ik in gesprek met een van onze bewoners in het woonzorgcentrum nadat we samen naar het middagjournaal hadden gekeken. De bewoonster zei over Poetin dat zij hem ervoer als iemand die geen greintje compassie of medeleven heeft, of toont, met de medemens. Hij stuurt duizenden soldaten naar het front, wetende dat er heel wat zullen sneuvelen. Velen zullen vaders zijn van kinderen en partners van een vrouw. Hij laat steden en dorpen bombarderen waar honderden doden vallen, om nog niet te spreken over de trauma's die duizenden mensen oplopen. Hij ontneemt kinderen hun toekomst. Cultuurhistorische steden worden gewoon vernietigd tot op de grond. Miljoenen mensen maakt hij tot vluchteling. Terwijl hij zelf afgezonderd leeft ver weg van het geweld.
Mevrouw is een hele christelijke dame en ze vroeg aan mij of het fout is zo te denken. 'Oordeel ik dan?' vroeg ze me, wetend dat Jezus vraagt om 'niet te oordelen'.
Ik zei haar dat er een verschil is tussen oordeel en vaststelling. Het is niet omdat je iets vaststelt dat je daarmee een oordeel velt. Het niet willen vaststellen kan in zekere zin zelfs heel onchristelijk zijn, omdat je dan je ogen sluit voor de realiteit. Poetin mogen we als mens niet veroordelen, maar wat hij de wereld aandoet mag wel vastgesteld worden.
Je ziet... ook in woonzorgcentra wordt er gepraat over de oorlog in Oekraïne.

Terug naar de uitspraak van Jezus: 'Jullie weten dat heersers hun volken onderdrukken en dat leiders hun macht misbruiken.' Dat is gewoon zo. We weten het, en we zien het vandaag gewoon gebeuren. Laat dit feit ons hart aanzetten tot onophoudelijk gebed voor de vrede in de wereld, en tot daden van solidariteit.

Interessant zijn ook de woorden van Jezus die volgen op zijn uitspraak: 'Zo mag het bij jullie niet gaan.' En ook al zijn wij geen leider van een natie die zijn macht misbruikt en zijn volk onderdrukt... Laten we niet te snel denken dat wij, gewone mensen, gevrijwaard zijn van 'het kwaad'. Zoals het goede een realiteit is, zo is ook het kwaad heel dikwijls een realiteit. De Bijbel leert ons veel over het goede, en het ware, maar de Bijbel toont ook aan hoe het kwade voortdurend op de loer ligt. Het begint al bij het begin in Genesis waar de slang de mens verleidt... En zo gaat het heel de Bijbel door. Natuurlijk leert de Bijbel ons ook, en zelfs vooral, dat het kwaad niet en nooit het laatste woord heeft, en dat in Christus onze bevrijding ligt. Maar dat neemt niet weg dat het kwade nooit veraf is, zowel rondom ons als in ons. Het vraagt een geest van onderscheiding om te zien welke zaken ons in God en zijn liefde brengen, en welke zaken ons juist van Hem wegtrekken. Dit vraagt dus een zekere alertheid, een 'wakker zijn van geest' om met deze gegevenheid om te gaan.

De Bijbel leert ons dat de meest veilige weg de weg van Jezus is, zowel wat betreft zijn voorbeeld, alsook doorheen de genade die Hij schenkt wanneer we het Woord lezen, alsook door ons dagelijks leven in innige verbondenheid met Hem.
Vandaag zegt Hij: 'Wie van jullie de belangrijkste wil zijn, moet dienaar van de anderen zijn, en wie van jullie de eerste wil zijn, moet slaaf van de anderen zijn – zoals de Mensenzoon niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen.' Of anders gezegd: Grootheid zit 'm in het klein zijn: niet boven de ander gaan staan, maar naast hem; de ander dienend, en wel vanuit Christus' inwoning diep in jezelf. Geen onderdrukking dus, maar enkel liefde, dienst.

Mogen we ieder individueel, en als Kerkgemeenschap, deze weg vinden en gaan.

kris

Reacties

  1. De profeet Jeremia wordt met de dood bedreigd. Hij stond nochtans bij zijn volk als een verbindingsman, een bemiddelaar tussen het volk en God. Dat is zeer belangrijk om ook Jezus te begrijpen. De moeder van de zonen van Zebedeus begreep het niet. Zij verlangde voor haar twee zonen een erepostje in Jezus’ Koninkrijk. Dat het daarbij ging om dienen, dat ontging haar. Eigenlijk had ze dat moeten weten, want een ministerpost is een post van dienen. Dat is ook nu nog waar: een minister is een dienaar. Denk aan de bisschopsleuze van onze vroegere bisschop Mgr. De Smedt: ‘Ministrando’, ‘Om te dienen’. Het is zo lang de naam geweest van ons Brugse bisdomblad. Jezus wijst er haar op dat het aankomt op dienen. Ook Hijzelf is gekomen om te dienen. De moeder en haar zonen zaten nog vast in wat ze zagen bij de Schriftgeleerden en Farizeeën en wat Jezus gisteren afkeurde, dat ze belust waren op ereplaatsen en op complimentjes en eerbiedige begroetingen. Wat zegt Jezus nu? ‘Gij hebt maar één Meester en dat ben Ik. En ook Ik, de Mensenzoon, ben niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en Mijn leven te geven als losprijs voor velen’. In het Grieks staat er: ‘Hosper ho huios tou anthropou ouk elthen diakonethenai, alla diakonesai’. M.a.w. Jezus is een diakonos, een diaken. Ik heb een artikel gelezen in Communio over de diaken in de oude Kerk. Hij was een bemiddelaar, een verbinder tussen de bisschop en de gelovigen, tussen de bisschop en de rest van de Kerk bij synodes, tussen de bisschop en de wereldlijke overheid, maar ook tussen het evangelie en de wereld. Hij was een assistent - leider. Dat is Jezus ook: iemand die verbindt tussen God en de mensen. Hij spreekt niet uit zichzelf, Hij zegt alleen wat de Vader zegt. Jeremia deed dat ook. Het bracht hem doodsbedreigingen op. Bij Jezus nog meer. Maar Jezus zal Zijn leven geven om God en de mensen te verbinden voorgoed. In ons aller plaats zal Jezus God de Heer laten zijn over Zijn en over ons leven. Jezus is een diakonos, een bemiddelaar, een verbindingsman. Dat is uiteindelijk echte dienstbaarheid: niet uit jezelf spreken en handelen, maar zeggen wat God te zeggen heeft en van daaruit werken in dienstbaarheid. Jezus is altijd de gezondene. Neen, Hij komt niet uit zichzelf en dus ook niet met zichzelf. Hij brengt ons God. Elke priester werd ook eerst tot diaken gewijd. Ook een priester komt niet uit zichzelf en met zichzelf. Hij brengt ons God en verbindt ons met God.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jezus is veel meer dan een bemiddelaar. Hij is ook Verlosser, Licht, Waarheid, Leven, Zoon van God, Deur, Herder, Redder van de wereld.....
      Er moet dringend iets gedaan worden aan de vorming en opleiding van de priesters..

      Verwijderen
    2. Beste anoniem,
      je kan moeilijk in één reactie àlles zeggen. Dat hoeft ook helemaal niet.
      Moest u priester Daniël kennen, dan zou u weten dat hij een priester is die in waarheid de Kerk dient.
      Een dergelijk oordeel dat u velt is dus totaal ongepast.
      Met een hartelijke groet, kris

      Verwijderen
    3. Akkoord Chris
      Laat ons daarover toch niet discussiëren
      Dit is niet wa t Jezus zou gewild hebben´

      Verwijderen
    4. Kris, dat zeg je juist en goed!!

      Verwijderen
  2. Vraagt onze religie niet " om niet te oordelen !!! En dan zeker niet anoniem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten