donderdag in week 1 van de veertigdagentijd

'Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. Want ieder die vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan',  zegt Jezus ons vandaag.

Het zijn woorden die al snel verkeerd begrepen kunnen worden. Wat hier alvast niet gezegd wordt is dat je zomaar krijgt wat je in gebed vraagt. God is geen frisdrankautomaat waarin je wat gebedjes stopt om daarna het gevraagde artikel te krijgen.

Van belang is, wanneer we aankloppen bij God, dat Hij de deur voor ons zal openen. Hij zal ons welkom heten. Altijd! Niet onbelangrijk.

Wat onze vraag, welke dat ook is, naar Hem toe betreft, zal Hij op de eerste plaats antwoorden met zichzelf te schenken, en wel in de persoon van Jezus. Het gekregene in het gebed is dus op de eerste plaats de Heer.

De persoon Jezus is misschien niet datgene wat we in eerste instantie vroegen, maar we krijgen wel meteen het mooiste en meest waardevolle geschenk dat God ons geven kan. En we krijgen dat geschenk niet voor niets. Wie de Heer ten diepste als geschenk van God ontvangt – als Godsontmoeting dus - zal heel waarschijnlijk zijn vraag, tenminste als hij ze nog stelt, herformuleren. De onvolwassen kantjes zullen van de vraag verdwijnen. Het zal eerder zijn met woorden als: Heer, geef mij de genade in U te blijven, help me uw vrede niet te verliezen, geef mij de kracht verzoenend aanwezig te zijn,… Dat is een heel andere wijze van bidden dan bijvoorbeeld vragen om te slagen in het examen wiskunde. Vraag is zelfs of God met dit laatste bezig is. Studeren zal je moeten. Maar je kan wel vragen innerlijke rust te hebben om goed te kunnen studeren, maar dat is dus wezenlijk een andere vraag dan de vraag om te slagen met je examen.

Van belang is dat we bereid zijn Christus te ontvangen. ‘Wie vraagt ontvangt, wie zoekt vindt, voor wie klopt wordt opengedaan’. Om dan, vanuit de Heer, opnieuw te vragen. Maar zoals gezegd: heel waarschijnlijk zal je je vraag anders stellen, of zelfs helemaal niet meer stellen. Je bidt dan immers in Christus, als een volwassen gelovige, om zaken waar het werkelijk om te doen is, volledig binnen Gods wil, gericht op zijn liefde, diep verlangend daarin te leven. En dit laatste zal je gegeven worden wanneer je er in Christus om vraagt.

'Ik zeg je, sta op', is ophouden te bidden vanuit ons ego. Gebed is in wezen gaan staan in het gebed van Christus, opdat Gods wil moge geschieden. 

Maak er een innig gebeuren van.

kris

Reacties

  1. De eerste lezing, het gebed van Esther, zou zo maar het gebed van de Oekraïners kunnen zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het gebed van Esther is een gebed van iedereen, ...
      We kunnen ons de vraag stellen 'of we de Liefde hebben' en niet zozeer de vraag: 'waar zijn we mee bezig'

      Of doen we alles zonder te morren of tegen te spreken?

      Verwijderen
    2. Ook ik vind het een gebed dat nu van toepassing kan zijn. En dan vraag ik vooral dat ook Poetin mag inzien wat hij zijn medemensen aandoet. Het is fijn dat we dat tenminste kunnen doen. Ook wijsheid en inzicht voor de wereldleiders die voor zo’n enorm moeilijke besluiten staan.

      Verwijderen
  2. Kris, waarom zou God zich niet bemoeien met het slagen voor een examen als we hem daarom vragen ? Natuurlijk zal je zelf je uiterste best moeten doen, maar zou God niet geven wat boven onze macht ligt, als dat goed voor ons is en we Hem daarom vragen ? Ik heb ook wel eens ergens om gebeden waarvan ik achteraf blij ben dat ik dat nooit heb verkregen, ik vroeg om een kip maar God zag dat het een slang was .... Ligt de grens van een gebedsverhoring niet bij of het goed voor ons is of niet ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Ligt de grens van een gebedsverhoring niet bij of het goed voor ons is of niet..." Dat denk ik inderdaad. Gods wegen zijn niet altijd onze verlangens.

      Wat het examen betreft... ik denk, zoals ik ook in mijn woordje schreef, dat we Hem inderdaad alles mogen vragen. En ik geloof ook dat God ons kracht kan geven, en rust om bv te in goede gesteltenis te kunnen studeren. Maar we zullen wel moeten studeren, denk ik dan ook. Aan de quotering gaat Hij niet veel kunnen veranderen.
      Maar studie is ook zoveel meer dan studeren en punten krijgen. Wij hebben geen kijk wat Hij allemaal doet of zal doen met wat wij studeren. En deze weg die Hij in ons wilt gaan kunnen we zeker neerleggen in zijn schoot.

      Verwijderen
  3. wat zouden Poetin en zijn medestanders, die zich toch christenen noemen, denken van de slotzin van het evangelie van vandaag: "Behandel anderen steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet." ?
    deze gulden regel, al duizenden jaren oud, is nog steeds actueel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb ik ook aan zitten denken Stefaan...

      Verwijderen
    2. Het is een strijd tussen goed en kwaad. De Russisch orthodoxe kerk heeft zich afgescheiden van de wereldkerk en staat achter Poetin.
      Herinner u de strijd tegen het communisme van onze heilige paus Johannes Paulus II. Voor vrijheid en tegen de dictatuur. De Polen weten veel beter.
      Straks is het aan ons.

      Verwijderen

Een reactie posten