vrijdag na Aswoensdag

De profeet Jesaja windt er geen doekjes om. Woorden van de Heer: 'Is dit niet het vasten dat Ik verkies: misdadige ketenen losmaken, de banden van het juk ontbinden, de verdrukten bevrijden, en ieder juk breken? Is het niet: je brood delen met de hongerige, onderdak bieden aan armen zonder huis, iemand kleden die naakt is, je bekommeren om je medemensen?'

Het vasten heeft de bedoeling dat we ons keren naar God, dat we afstand nemen van al wat zondig is, dat we berouw tonen en ons begeven op de weg die God met ons wil gaan. Soberder leven, vasten op voedsel, afstand nemen van, zal ons helpen te groeien in onze diepere intimiteit met God.
Het gevaar bestaat er echter in dat we ons gaan nestelen in een hoekje, met heilige boekjes en gebeden, denkend goed en vooral heel vroom bezig te zijn. Maar als het enkel bij dat hoekje blijft vergeten we echter één ding, namelijk dat groei in God moet betekenen: groeien in liefde, in barmhartigheid, in naastenliefde. Als dit laatste niet is, moeten we ons vragen stellen hoe we bezig zijn.

‘Ik zeg je, sta op’, is ons thema tijdens deze vastenperiode. Vanuit zojuist beschreven, bestaat opstaan in het jezelf niet opsluiten in je persoonlijke vroomheid, want dit zou wel eens zeer ik-gericht kunnen zijn. Vroomheid is goed en nodig, maar het is een springplank naar een liefdevol leven, zich uitend in heel concrete daden. Vroomheid moet zich uiten in handelingen. Of zoals Jakobus het verwoordt: zonder daden is geloof dood. (Jak 2, 26)

Als concrete liefdevolle daden niet kunnen, om welke reden ook, dan kun je natuurlijk ook bidden en eventueel vasten voor het leven in de Kerk en de grote wereld. Daden en/of  gebed... Het ene is niet beter of meer dan het andere. Gebed en daden van naastenliefde zijn beiden een dienst aan Kerk en mensheid.

Mooi ook hoe Jesaja de vrucht beschrijft van wie liefheeft vanuit vroomheid: Dan breekt je licht door als de dageraad, je zult spoedig herstellen. Je gerechtigheid gaat voor je uit, de majesteit van de Heer vormt je achterhoede. Dan geef de Heer antwoord als je roept; als je om hulp schreeuwt, zegt Hij: ‘Hier ben Ik.’ Of anders gezegd: De Heer openbaart zich op deze weg. Je zal Hem ontmoeten. Hij zal met jou op weg gaan. Het is de weg die Hem behaagt. Het is de weg waartoe Hij uitnodigt.

Tot deze weg is de Kerk geroepen; als gemeenschap, alsook ieder van ons heel persoonlijk binnen de gemeenschap van de Kerk.
In wezen is deze weg de roeping van élke mens, van welke religie ook.

Heb lief, vanuit vroomheid. En je kan in dankbaarheid en vrede met een zuiver geweten in de spiegel kijken. Niet als doel, wel als feit.

kris

Reacties

  1. "Je gerechtigheid gaat voor je uit, de majesteit van de Heer vormt je achterhoede."
    moge God de achterhoede en steun zijn voor allen die opkomen voor gerechtigheid, met name voor gerechtigheid voor het oekraïense volk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. er is een verschil tussen telkens te beweren: 'de waarheid is.....' en 'ik ben van mening of ik denk'. Sommige mensen zien hun mening als waarheid.
    Ik zou daar een beetje voorzichtig in zijn.
    Indien je het 'zelf' wil beoefenen kan je ook een lotushouding aannemen zoals in de yoga-oefeningen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geachte heer of mevrouw anoniem,
      ik weet niet wie je bent. Schijnbaar heb je het er lastig mee je naam kenbaar te maken. Maar ik zou je willen vragen op te houden met altijd je ik centraal te stellen in plaats van het Woord.
      Ik ken Kris persoonlijk goed, en lang. Ik weet dat hij, wat hij schrijft, niet ziet als de absolute waarheid, maar hij tracht vanuit bezinnende bezig zijn met het Woord een zinvol woordje te plaatsten.
      Een beetje respect zou je sieren.
      Met hoogachting,
      P.

      Verwijderen
    2. dat is nu juist wat ik wou zeggen om het 'ik' of het 'zelf' niet centraal te stellen. Dat lijkt mij egocentrisme.

      Verwijderen
  3. WAAROM kritiek op anoniem , het wordt toch voorgesteld ,anders moet de mogelijkheid niet worden aangeboden .
    Met RESPECT voor ieders mening , trouwens wie heeft DE WAARHEID in pacht ?
    Dat is ook niet wat Chris beweert, hij wil ons wel de weg van Jezus tonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het offer voor God is een gebroken geest;
    een gebroken en verbrijzeld hart
    zult U, God, niet verachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oei mensen...
    ik lees nu pas jullie berichten.
    Natuurlijk mag ieder plaatsen wat hij of zij wil. En naar mijn mening heeft niemand 'de waarheid' in pacht; zeker ik niet.
    Laat ons beleefd blijven naar elkaar toe, met veel waardering voor ieders eigenheid en denken.
    Dat er visies naast elkaar bestaan... dat mag, en dat komt soms tot uiting in deze blog.
    Geen probleem... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten