maandag in de 3e paasweek
Vandaag lezen we dat men op zoek was naar Jezus. We lezen dat trouwens meerdere plaatsen in de evangelies. Jezus verwijderde zich van de mensen, en zocht de eenzaamheid op. Dat de mensen Hem zochten was soms een aanleiding om zijn afzondering te onderbreken, maar gewoonlijk trok Hij zich daadwerkelijk wél terug. 'Naar de overkant’, ‘in het gebergte’, ‘geheel alleen’.
Ik denk dat het goed is Jezus hierin te volgen, om – in Hem – voor het Aangezicht van de Vader te komen; Hem van wie wij het leven ontvangen, Hij die de diepste zin is van ons bestaan, de bezieler van ons leven.
Velen van ons verlangen met regelmaat te bidden. En, wat menselijk is, we verlangen naar vrede in ons gebed, naar gevoelens van ‘rust’ in de Heer. Maar heel wat mensen leven wat dat betreft met een soort frustratie: de rust in het gebed ontbreekt, de vrede al evenmin. En al snel worden de gebedsmomenten ingekort, of nog erger: men houdt er gewoon mee op. Wat jammer is.
Wantrouw hen die beweren dat je pas écht hebt gebeden wanneer je tijdens je het gebed gevoelens hebt ervaren van vrede en vreugde, een ervaring van een soort innerlijke (of zelfs uiterlijke) alleluia-trance ingegeven door de Heer. Ja, wantrouw hen die beweren dat je gevoelstoestand de norm is van je goed of minder goed bidden. In wezen, lieve mensen, heeft gebed niets met gevoelens te maken. Nergens zegt Jezus: ‘uw gevoel heeft u gered’. Altijd zegt Hij: ‘uw geloof heeft u gered’.
Geloof hier niet bedoeld als enkel een belijdenis met de lippen, maar als act van overgave aan God. Fijne gevoelens in dit gebeuren zijn leuk, klinkt aanlokkelijk, maar in wezen zijn ze absoluut niet belangrijk. Het gaat er in ons gebed om met open handen (hart) voor God te staan, je innerlijk leeg makend, nederig, vol toewijding. De kern van het christelijk gebed is dat Jezus in u bidt; met u, door u, en wel in de gave van Gods Geest die reeds in ons is gelegd bij ons doopsel.
Stilte (als het kan dagelijks langdurige stilte) zal je leiden in de woestijn van de ontmoeting. De stilte is immers de bedding bij uitstek om Gods genade in al zijn helderheid te kunnen ontvangen.
Bij Thomas Merton lezen we: ‘Wanneer ik heel stil ben en het meest mezelf, is Gods genade helder en heb ik geen oog voor iets anders. Wat willen we nog meer dan in rust en vrede verwijlen in dit alles betoverende wonder van Gods genade voor ons?’ (Search for Solitude: Pursuing the Monk’s True Life 1996, blz. 35)
Ja, in de stilte zullen we in genade leren dat God ons Al is.
Begrijp dus dat dit gebeuren zich niet afspeelt op het niveau van je gevoelens, maar wel in de kern van je ziel waar God – in Christus – je omvorming in Hem wilt bewerkstelligen.
Laat ons, naar de woorden van Clara van Assisi, niet zozeer bidden als wel gebed worden.
Laten wij bidden ...
Heer,
neem ons op in U
en breng ons voor het aanschijn van de Vader,
opdat wij met U in de liefde van de Geest
mee mogen tafelen aan de maaltijd van het leven.
Geef dat wij zo deze dag mogen doorgaan,
onze taken verrichtend,
de anderen ontmoetend,
vanuit uw stilte in ons.
In uw naam.
Amen.
Met een genegen groet,
kris
BeantwoordenVerwijderenOp de plaats van de broodvermenigvuldiging had maar één bootje gelegen en Jezus was niet met Zijn leerlingen vandaar vertrokken. Wij hebben het zaterdag gehoord: Jezus kwam te voet over het water naar Zijn leerlingen toe. Die waren in crisis. Ze zaten in een storm. Zoals altijd in de Oudheid was ook hier wat buiten hen gebeurde, een afspiegeling van wat in hen gebeurde. Ze waren ontgoocheld. Jezus deed zo’n fantastisch wonder: met vijf broodjes en twee visjes voedde Hij een talrijke menigte. En de mensen waren enthousiast. Ze wilden Jezus tot koning uitroepen. Maar Jezus had zich teruggetrokken, in het gebergte, geheel alleen. En Hij had Zijn leerlingen naar de andere kant van het meer gestuurd. Maar die leerlingen waren ontgoocheld: Waarom liet Jezus zich niet tot koning uitroepen? Dat zou toch mooi geweest zijn: voor Jezus en nog veel meer voor hen. Dan waren ze nu minister. Maar Jezus komt daar niet voor. Hij komt om weg te geven, niet in het minst Zichzelf. De broodvermenigvuldiging was nog wel de eucharistie niet, maar ze verwees er toch al naar. Maar de mensen zoeken Jezus. En Jezus weet waarom: om de broden die ze hebben gekregen en gegeten. De mensen vinden Jezus aan de overkant van het meer. Jezus gaat waarheen Hij wil. Hij is uit God en Hij is zelfs de wezensgelijke van God. Hij is niet gebonden aan tijd en ruimte. Jezus zegt dat men niet moet werken voor het voedsel dat vergaat, maar voor het voedsel dat blijft ten eeuwigen leven en dat de Mensenzoon hen zal geven. Dat brood van de Mensenzoon is de Wil van de Vader doen. Denk maar aan wat Jezus zei aan Zijn apostelen in het vierde hoofdstuk van het Johannesevangelie: ‘Mijn spijs is de Wil te doen van Mijn Vader die Mij gezonden heeft’. En: ‘De velden staan wit voor de oogst’ (Joh. 4, 34-35). De mensen willen dan weten wat ze moeten doen. En Jezus vraagt maar één ding: ‘Geloven in Hem die door God gezonden is’. Dat is ook het werk dat Jezus van ons vraagt. Maar zoals in de eerste Kerk en in het leven van Jezus zelf, komt men ook nu vaak niet tot het geloof in Jezus. Vaak verdraait men Jezus’ woorden. Zoals de oudsten en Schriftgeleerden in de eerste lezing. Zij hebben Stephanus horen zeggen dat Jezus de tempel af zou breken en de voorschriften van Mozes zou veranderen. Maar Jezus heeft dat niet gezegd. Jezus heeft gesproken over de tempel van Zijn lichaam die men af zou breken en die Hij in drie dagen zou doen herrijzen (Joh. 2, 19-21). En de voorschriften van Mozes heeft Jezus alleen maar tot voltooiing gebracht door ze te verdiepen (Mt. 5, 17). Nu zeggen velen – verkeerd – dat alles mag en kan, omdat God barmhartig is.
Beste Chris, het is reeds enkele dagen dat ik het bijbelcitaat niet meer rechtstreeks bekom op mijn e-mail adres : hhlbosch@skynet.be. Is dit normaal?
BeantwoordenVerwijderenBeste,
Verwijderenik denk dat ik het in orde heb kunnen maken. Normaliter ontvang je vanaf morgen opnieuw het Bijbelcitaat. Zo niet zeker laten weten.
Alle Goeds, kris
Chris, woord van leven is prachtig neergeschreven . Ik lees het graag en nodigt ook uit
BeantwoordenVerwijderenEn toch, het is prachtig maar ook lastig. Nog steeds zoeken mensen naar voedsel om in leven te blijven. Mensen ontvluchten hun land omdat er zoveel armoede is dat zij geen eten meer hebben. Dat is een levensbehoefte. Ik geloof met hart en ziel en twijfel niet aan de woorden van Jezus. Wat mis ik. Hij heeft ons ook gezegd de hongerigen te voeden en de dorstigen te laven. Maar ook: Een mens leeft niet van brood allen. Het een kan niet zonder het ander is mijn gedachte hierover. Roosje.
BeantwoordenVerwijderen'prachtig en lastig'. Ik denk: Jezus' boodschap is fundamenteel paradoxaal. het is juist als we ín die paradox gaan staan en leven dat Hij ons nabij is. geldt dat niet ook voor het gebed? zouden we het wel doen als we niet verlangden naar stilte, vrede, koestering, zegen... liefde? juist in het volgen van dat verlangen wat niet vanzelfsprekend ingelost wordt, dat we ervaren wat we moeten ontberen, daar is God ons het meest nabij. want daar gebeurt het leven.
VerwijderenHet breken van het brood... Gewone 'rite' van elke joodse maaltijd.
BeantwoordenVerwijderenKernzin van dit gebeuren: geef GIJ hun te eten. Wij bidden dikwijls voor allerlei noden. Zo ook voor de honger in de wereld: "Heer, geef dat de honger verdwijnt" enz... En de Heer verhoort dit gebed altijd! Zijn antwoord is: Geef GIJ hen te eten. Zo ook als we voor zieken bidden. Hij zegt: "Leg zieken de handen op en zij zullen genezen". Dat is de manier waarop de Heer gebeden beantwoordt.