maandag in de 2e paasweek

In zijn gesprek met Nicodemus zegt Jezus ook tot ons vandaag: 'Werkelijk, Ik verzeker u, niemand kan het koninkrijk van God binnengaan tenzij hij geboren wordt uit water en Geest. Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. Wees niet verbaasd dat Ik zei dat jullie opnieuw geboren moeten worden.'

Biologisch gezien zijn wij uiteraard uit een mens geboren. Een wonderlijk gebeuren dat haar wortels vindt in God zelf. De roeping van de christen echter is in zijn leven een diepere dimensie van geboorte te ontdekken, namelijk een geboren, of herboren, worden in de heilige Geest. Daar hoeven we, in zeker opzicht, niets speciaals voor te doen omdat de meesten van ons het sacrament van het doopsel reeds hebben ontvangen, waar we door Gods genade herboren zijn in de heilige Geest. Een groots gebeuren, vol van genade, toen op de dag van ons doopsel. Maar laten we ons niet vergissen: deze bron van genade in ons hart vloeit sindsdien elke seconde van ons leven.

De heilige Geest - ons geschonken met het doopsel - bidt in ons, en wel zonder ophouden. Stel dat wij als persoon niet zouden bidden, en ons zelfs zouden afkeren van God, de heilige Geest blijft in ons bidden. Zijn gebed gebeurt als het ware los van het feit of wij meebidden of niet. Bedoeling is echter dat wij - wanneer wij bidden - ons laten opnemen door de Geest in zijn gebed. Dát is christelijk gebed. Het is een deelname aan het gebed van de Geest in ons. Elke vorm van liturgie of persoonlijk gebed heeft tot doel neer te dalen in ons diepste innerlijk waar de Geest - die reeds bidt - wacht tot we ons bij Hem aansluiten. André Louf noemt dit deelname aan de liturgie van het hart.

Deze deelname vraagt afdaling, nederigheid, overgave, beschikbaarheid. Het vraagt een houding van toewijding aan Gods genade die Hij schenkt in de gave van zijn Geest. Vanuit dit innerlijk gebed zal de Geest ons binnenvoeren in het leven van de Heer. Of zoals Jezus het vandaag zegt: het is het koninkrijk van God binnengaan.

Laten we ons dagelijks, op vele momenten van de dag (bij wijze van spreken voort-durend), laven aan de bron van ons doopsel. Laten we ons aansluiten bij het gebed van de Geest, opdat God door ons heen - in Christus - mag gebeuren.

Laten wij bidden ...

Vader,
wij bidden om een geest van armoede,
een geest van afdaling,
opdat ons gebed zich mag aansluiten
bij het gebed van de Geest in ons hart.
Mogen wij, vanuit dit innerlijk gebeuren,
diep verenigd met Christus,
uw liefde belichamen
naar allen die U ons toevertrouwt
doorheen gebed, daad en woord.
Alle dagen van ons leven.
Amen.

Een mooie maandag,
kris

Reacties

  1. Wij moeten weer meemaken wat Jezus tot Nicodemus zei: wij moeten herboren worden. Niet terug naar de moederschoot, maar wel terug naar naar de Vaderschoot. Zoals Jezus altijd in de schoot van de Vader was, ook als Hij op aarde rondliep, zo moeten ook wij het zijn. Van de Vader moeten we leren dat we geroepen zijn tot eeuwig leven, tot een leven in volheid en tot een leven dat nooit meer eindigt. Dat leven ontvangen wij in het doopsel. Geboren worden uit water en H. Geest, dat is niet meer voor jezelf leven, maar voor God in stille aanbidding en voor de medemens in nederige dienstbaarheid. Alles kan zo anders zijn, ons leven en dat van de hele wereld. Als God onze Heer wordt, echt onze Heer, dan zullen we doen zoals Hij: leven in liefde, leven in zelfvergetelheid, een mens worden die zijn leven verliest omwille van God en omwille van Jezus en Zijn evangelie. Pas zo'n leven maakt echt gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zijn prachtige woorden allemaal maar ik kan ze niet bevatten. Natuurlijk wil ik leven zoals God mij bedoeld heeft en volgens de opdracht die Hij mij gegeven heeft. Maar ik ben ik. Ik kan mijzelf niet negeren. God houdt van mij en dat voel ik en dat weet ik. Ik vind dit zó moeilijk. Ik ben maar een eenvoudig mens en ik heb geen theologie gestudeerd. Misschien is het te hoog gegrepen en ga ik op mijn eigen eenvoudige manier door. Roosje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Omdat wij gedoopt zijn is de Heilige Geest in ons komen wonen. De Heilige Geest is God zelf die in ons woont! Die met ons mee loopt en steun geeft in al onze dagen. Het is ook belangrijk om van ons zelf te houden hoe moeilijk het ook is ondanks al onze te korte die we dagelijks hebben. We zijn door God geliefd! En de Heilige Geest (God zelf) die leidt ons op ons levens pad. Wij kunnen Hem alleen maar danken hiervoor door te blijven bidden in onze eenvoud.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten