woensdag in de paasweek

Het moet voor die eerste leerlingen niet makkelijk geweest zijn. Hun Heer, waar ze al die tijd hun volle vertrouwen op hadden gesteld, was niet meer. Hij was gekruisigd, vermoord. Het samenzijn met Hem was voorgoed voorbij. Deze twee leerlingen wisten nog niet van de verrijzenis. Ze herinnerden zich vast wel enkele uitspraken van Hem die Hij wel eens deed over dat Hij zou opstaan uit de dood, maar dit hadden ze zeker nog niet echt begrepen, laat staan ervaren. Het moeten dagen van verwarring zijn geweest; dagen van vragen en twijfels. We mogen dat niet onderschatten.

En we kennen dan het verdere verhaal: de Heer gaat een stuk met hen mee en voert onderweg een heel gesprek met hen. ’s Avonds, na uitgenodigd te zijn door die twee, breekt Hij het brood en ze herkennen Hem.

Maar wat mooi is, en daar wil ik vandaag met u toch even bij stil staan, is dat ze daags nadien hun tocht niet vervolgen. Nee, ze gaan terug. Ze keren terug naar Jeruzalem. Ik vermoed dat ze onderweg naar Jeruzalem, en ginds in de stad, velen hebben opgezocht en aangesproken die nog in verwarring verkeerden, die nog niet wisten van de verrijzenis, die nog leefden in leegte en twijfel. Vanuit de ervaring dat ze de Heer in hun midden wisten, gingen ze ‘getuigen’.

Wij, die – net zoals die twee leerlingen – weet hebben van de verrijzenis, wij die – als het goed is – leven vanuit de opstanding van de Heer, mogen ook naar dat Jeruzalem gaan waar velen misschien nog in twijfel leven, in leegte, in verwarring.
Vertaald wil dit zeggen: heel wat mensen leven de dag van vandaag met vragen omtrent geloof, God, Jezus, Kerk, opstanding, eeuwig leven, gebed, lijden, kwetsbaarheid, zingeving, enzovoort.
We moeten daarvoor niet ver gaan zoeken. In onze onmiddellijke omgeving leven velen van deze mensen. We weten dat.

Het is goed om vanuit onze ontmoeting met de Heer, oog en hart te hebben voor hen die leven met vragen of twijfels. Het is goed hen te gaan opzoeken, met hen het ‘goede gesprek’ aan te gaan. Behoort dat niet tot onze opdracht als christen? Zijn we niet geroepen licht te zijn in deze wereld, ook op dit vlak? Ja toch. Het is een opdracht door de Heer zelf aan ons gegeven.

Misschien behoren we zelf wel tot die mensen die ‘in twijfel’ leven, of die op geloofsvlak het op dit moment even allemaal niet meer ‘zien’, om welke reden ook. Het is niet omdat we katholiek zijn dat we zelf niet in gebrokenheid kunnen leven. Dus we moeten ook de nederigheid hebben ons door elkaar te laten vinden, elkaar tot steun te zijn. Ook dat is Kerk zijn.

Teder naar de ander toegaan. Niet vanuit de hoogte. De ander - ook in zijn twijfel - altijd hoog achten en beminnen als kind van God. Het zijn maar enkele zaken die we - mijns inziens - goed in 't oog moeten houden.
En vooral: áls we naar de ander gaan, laten we dit doen vanuit een innige omgang met de Heer. Dus niet op eigen houtje. Nee, verinnigd in de Heer zodat Hij 'al weldoende door ons heen kan rondtrekken'.
En ook belangrijk: laten we de mensen met wie we spreken áltijd dragen door ons gebed voor hen. Laten we hen dagelijks neerleggen in de schoot van de Heer en bidden om Gods ontferming.

Laten we geen angst hebben mensen aan te spreken. Laat ons dit gewoon doen; eenvoudig, oprecht. De Heer is immers bij ons, niet anders dan bij de Emmaüsgangers.

Laten wij bidden ...

Vader,
wij bidden - wanneer wij naar de ander gaan -
om liefde, nederigheid en trouw.
Mogen wij het goede gesprek aangaan
vanuit Christus' inwoning.
Moge Hij de wereld aanraken
en in U brengen.
Om deze genade bidden wij U,
in Christus, onze Heer.
Amen.

Een mooie woensdag voor ieder van u,
kris

Reacties

  1. Dat in gesprek gaan, lijkt me niet zo eenvoudig. Ik probeer gewoon te luisteren naar het verhaal van de mensen. En soms, heel voorzichtig, zeg ik dan iets van de Heer of zeg ik gewoon maar: 'Ik zal voor je bidden'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat Kris zegt, het in gesprek aangaan met anderen, lijkt me zeer zeer moeilijk.
    Maar ik vind het goed dat hij erover schrijft.
    Als Kerk moeten we, denk ik, nadenken hoe we mensen kunnen aanspreken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. lukraak mensen aanspreken doe je niet. Als je voelt dat iemand zoekend is, en hongerig naar meer, of onrustig is omdat hij of zij het nergens kan vinden, dan is er wel een 'kanaal'bij die persoon waarin iets aangeraakt kan worden dat aansluit bij waar die persoon op dat moment is. Zeker niemand bombarderen met jouw 'waarheid'. Waarheid is zo betrekkelijk. We leven allemaal in onzekerheden, dat is geloven. Oefenen in de zoekende weg is een levensopdracht, juist als die nog onvindbaar is, of maar een tipje van de sluier oplicht.

      Verwijderen
  3. Kris, je schrijft ".... dat ze daags nadien hun tocht niet vervolgen. Nee ze gaan terug " . Maar in de evangelietekst staat : Ze stonden op en gingen meteen terug naar Jeruzalem. Dus niet de volgende dag, maar meteen. Terug door de donkere nacht die ze kort daarvoor nog gevaarlijk vonden (daarom vroegen ze Jezus met hen mee te gaan). Dus die ervaring gaf ze zoveel kracht dat ze duisternis en gevaar trotseerden. Goed voorbeeld, lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe kan je nu praten met iemand die zegt van zichzelf: "ik heb de waarheid"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, maar wie heeft de waarheid.?
      in het boek " GEDULD MET GOD" door HALIK zegt hij IEDER IS OP ZOEK
      Is dat juist niet GELOVIG ZIJN ?

      Verwijderen

Een reactie posten