woensdag in de Goede Week

Jezus antwoordde: 'Hij die tegelijk met Mij iets uit de schaal nam, die zal Mij uitleveren.'

Op een van de grootste momenten uit de geschiedenis, daar waar Jezus zichzelf zal schenken in brood en wijn, is het kwaad op z’n sterkst aanwezig. De Heer, en de duivel in Judas … samen aan dezelfde tafel. De Heer, één en al liefde … en Judas, bezeten van zijn boze bedoelingen.

Waar christelijke liefde is, is de duivel nooit ver af. Dat deze laatste mee aan tafel zit, dwingt ons steeds op de hoede te zijn en de houding van innerlijke onthechting aan te nemen.

Niet op eigen kracht, maar vanuit de genade ons reeds gegeven bij het doopsel. Het is een kwestie van dagelijks neerknielen bij deze bron van levend water, opdat wij, vanuit het werkzaam zijn van de Geest, Christus' genade mogen ontvangen dat de kracht in zich draagt een juiste houding van onthechting te beleven.

Laten wij bidden ...

Vader,
geef dat wij dagelijks mogen drinken
van de genade reeds bij ons doopsel geschonken.
Moge de Geest ons openen voor uw Zoon
opdat wij mogen leven
in onthechting aan het kwaad.
Mogen wij zo beeld zijn van U;
liefde in waarheid.
In Christus, onze Heer,.
Amen.

Een vredevolle woensdag,
kris

Reacties

  1. “In de morgen wekt Hij mij op om te luisteren, zodat ik hoor wat een leerling hoort. God de Heer heeft tot mij gesproken en ik heb mij niet verzet, …”. Is dit niet dat wat ik nu mag doen tijdens mijn gebed? Luisteren naar de Heer, zijn woord voor mij in de liturgie van de dag. Dit alles in de bereidheid en openheid, zijn woorden op mijn leven toe te passen, mij in de spiegel van zijn woord te bekijken en mij erdoor laten vormen voor de komende dag, mij een beetje meer tot icoon van Christus te laten boetseren. Aan mij daarin te volharden in het bewustzijn dat ‘de Heer mijn Helper is’! zo naar Jezus houding kijken in het bewustzijn van het verraad door Judas. Jezus voelt zich innerlijk zeker verstoord, gekwetst, geïrriteerd door zulk een houding van ontrouw en lafheid, alsook de pijn van de afval en verlies van één van zijn uitverkorenen die zijn eigen ondergang tegemoet gaat. Maar Jezus kijkt ook naar Vader, “Ja Vader, zo hebt Gij het gewild”. “Niet Mijn wil, maar de uwe geschiedde”.
    Jezus, help mij in alles trouw te blijven aan U, trouw aan uw wil met mijn leven en welke omstandigheid ook, maak mij tot een goed luisterende leerling.
    Zo tijdens mijn gebed open staan voor zijn woord in een houding van ontvankelijkheid en bereidheid als uiting van mijn daadwerkelijke liefde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Judas, hoe kon het zover komen? Hij een geroepene, een uitgekozene om leerling en apostel te zijn, uitdrager van de Blijde Boodschap, van de goede daden en liefde van de Heer. Hij die van de Heer alle kansen kreeg, zelfs in vertrouwen genomen door hem de geldbeurs toe te vertrouwen. Bezit kan zo gevaarlijk zijn vooral als men er naar grijpt meer dan het uit te delen tot welzijn van anderen en noodlijdenden, bezit die de eigenliefde streelt meer dan de naastenliefde. Judas heeft de liefde van Jezus niet begrepen. Jezus was een gever, Judas wilde grijpen tot op het laatste moment – hij greep het stuk brood en ging heen in de nacht, in de duisternis!
    Jezus wat een emotie moet er door uw ziel zijn gegaan, een pijn een strijd van uw gekwetste, afgestoten liefde. De doodsrilling grijpt U aan bij het zien van de aanstaande laffe daad van Judas: ‘ach was het een vijand die mij beschimpte, maar gij mijn vriend, een man van mijn eigen volk …’. Hoe pijnlijk voor U Jezus, er toch verhinderd Gij het niet maar zet Judas aan tot spoed: ‘wat ge te doen hebt doet dat spoedig’. Dit alles omdat Gij diep in uw ziel weet dat ook dit Vaders wil is, dat Judas een instrument is in Gods Heilsplan tot verlossing van de mensheid. Zonder dood geen verrijzenis, geen redding. Jezus leer ook mij zoals Gij t.o.v. Judas, mijn gevoelens te bedwingen als ik mij gekwetst en misdaad voel?
    Zelf ondanks alles altijd proberen het positieve te zien, te kijken waartoe dit of dat heilzaam is meer dan naar de negatieve invloed ervan, naar wat het aan pijn in zich draagt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten