29 april - Catharina van Siëna

OVER DE NEDERIGHEID VAN HET HART

Vandaag zegt Jezus: ‘Ik loof U, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat U deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt gehouden, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld. Ja, Vader, zo heeft het U behaagd.’

Wanneer Jezus hier spreekt over ‘eenvoudige’ mensen, dan heeft Hij het niet over mensen die niet gestudeerd zouden hebben, mensen zonder diploma’s of mensen met een zogenoemd laag IQ. Wanneer Hij spreekt over ‘wijzen en verstandigen’ heeft Hij het niet over mensen die het ver geschopt hebben in hun leven, mensen met universitaire diploma’s, hooggeleerden, ook niet over theologen of zij die hoogstaande functies zouden bekleden in de Kerk.

De ‘wijzen’ waarover Jezus hier spreekt zijn zij die zichzelf verstandig achten los van hun Schepper. Zij zetelen als het ware op de troon van God en vinden dat ze Hem niet nodig hebben. Zij leven en handelen vanuit hun ‘ikje’ los van de Vader. Ze zijn hoogmoedig, zelfingenomen, verwaand, hovaardig.

De ‘eenvoudigen’ waarover Jezus vandaag spreekt zijn zij die de levenskunst verstaan te buigen voor de Allerhoogste, in diepe aanbidding voor hun Schepper, wetend dat alle wijsheid en heil van Hem komt, zich bewust zijnde dat de Vader doorheen de Zoon zijn inwoning heeft diep in de ziel van de mens. Van Hem uit mag de mens dan leven, puttend uit Gods oneindige goedheid, om bezield door Hem zijn liefde te bezingen doorheen het leven van elke dag.

Een gezond boerenverstand, een trouw en stevig gebedsleven en een duidelijke keuze voor het evangelie, zijn drie sleutels om als gelovige ‘eenvoudig’ door het leven te gaan; fris en welgezind, de Heer aan je zijde, Hem met je meedragend, vanuit Hem levend.

Vader,
geef ons – in Christus –
een hart dat eenvoudig is,
bereid U welkom te heten,
beschikbaar Hem te dragen.
Neem alle hoogmoed uit ons weg
en leer ons de weg
van uw kindschap te gaan.
In Christus’ naam.
Amen.

Een mooi en lente-rijk weekend,
kris

Reacties

  1. Ik ben geraakt door een woord van iemand van jullie gisteren hier op de blog die zegt dat het in de eucharistie veel te veel nog gaat van 'woord naar WOORD, terwijl het op Bijbelcitaat gaat 'van woord naar LEVEN'. Na overleg en gebed heb ik besloten veel naar jullie te luisteren en zelf een tijd niets meer te plaatsen op de blog. Laat niemand vragen of ik ziek ben. Gun me een tijd van rust. Ondertussen bid ik voor jullie allen. Met dank aan Kris en aan jullie allen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zal even wennen zijn om uw commentaar dagelijks te missen, maar de rust is u van harte gegund! Ik heb altijd met veel belangstelling uw bijdragen gelezen, waarvoor een heel gemeende dank u wel!

      Verwijderen
  2. Dank Kris om de drie sleutels die je aanreikt.
    Ik heb ze op een papiertje geschreven en in mijn keuken gehangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een goed idee! Ik schrijf ze meteen op de bladwijzer van mijn agenda! Dank voor de tip!

      Verwijderen

Een reactie posten