2 okt - Engelbewaarders

KLEIN VOOR GOD
(Bij Mt 18, 1-5 + 10)

Vandaag horen we Jezus zeggen: 'Als je niet verandert en wordt als een kind, zul je het koninkrijk van de hemel zeker niet binnengaan.' Wat bedoelt Jezus wanneer Hij ons vraagt om te worden als een kind?

Het gaat niet om het letterlijk jong zijn, maar om een houding van eenvoud en vertrouwen, zoals kinderen naar hun ouders kijken. Ze weten dat hun vader of moeder voor hen zorgt, zonder dat ze alles hoeven te begrijpen of beheersen. Jezus nodigt ons uit om zo met God te leven: in vertrouwen, in overgave.

Voor ons, volwassenen, betekent dit dat we ons leven toevertrouwen aan de Vader in de hemel. Net zoals een kind zonder aarzelen zijn hand in die van zijn moeder of vader legt, zo vraagt God ons om ons aan Hem toe te vertrouwen. Hij kent ons beter dan wie dan ook, en zijn liefde is persoonlijk en nabij. Geloven betekent dat we mogen rusten in het besef dat Hij altijd het beste met ons voorheeft.

Wanneer we Jezus in ons leven welkom heten, openen we ons hart voor de liefde die God ons wil schenken. Het vraagt om een bewuste keuze: onszelf geven, ons hart openstellen en ons laten vormen door Jezus' liefde. Niet door eigen kracht, maar door te vertrouwen dat Hij ons stap voor stap meeneemt op die weg naar de Vader.

De heilige Geest is ons daarbij gegeven als onze innerlijke Gids. Hij helpt ons om vrij te worden van het gevoel alles zelf te moeten doen. Door de Geest kunnen we groeien in een diepere verbondenheid met God.

Laten we daarom niet proberen groot te zijn; ook niet voor anderen. Laten we klein worden; klein voor God, nederig. Op die manier zullen we de weg ontdekken en gaan die Hij voor ons heeft bereid, in het volle vertrouwen dat Hij ons liefdevol leidt, bijgestaan door onze engelbewaarders die ons behoeden en begeleiden op onze weg naar Hem.

Laten we bidden

Lieve engelbewaarders,
in jullie trouw en zorgzame nabijheid
vinden wij kracht en bescherming.
Help ons met een zuiver hart te leven,
klein en eenvoudig voor God.
Leid ons stap voor stap op de weg
die Hij voor ons heeft gekozen,
zodat wij in vertrouwen
en liefde mogen groeien,
onder jullie waakzame oog
en met jullie stille begeleiding.
Vandaag en alle dagen van ons leven.
Amen.

Geliefde mensen, mogen we de eenvoud en het vertrouwen van een kind omarmen, en ons toevertrouwen aan de liefdevolle zorg van onze Hemelse Vader. Ik wens het jullie van harte toe.
Genegen, kris


Om mee op weg te gaan

Tracht je gevoelens en twijfels met God te delen, zoals een kind dat met zijn ouder doet.

Kinderen vergeven snel en hebben doorgaans geen moeite om wrok los te laten. Probeer te zijn zoals zij.

Probeer vandaag iets onverwachts en liefs te doen voor iemand, zoals kinderen vaak doen in hun spontaniteit.

Reacties

  1. Dàt is wàt ik probeer te doen mijn gevoelens aan Hem te delen !
    Alhoewel dat God onze 'geheimste gedachten kent' !
    Ook moet ik leren luisteren naar de nood van mijn medemensen
    zonder te oordelen nog tussen te komen !
    De Heer laten werken door mij !
    Die gave heb ik wel om te vergeven !
    Vandaag ook zal ik ook met Zijn Liefde iemand BLIJ maken !
    De "Kleine Weg "volgen zoals Theresia van Lisieux!
    Zijn Geest laten werken i.p.v. mijn 'ikje' !
    Dit op mijn gezegende ouderdom ( dan wordt men ook een beetje kinds hé ; ) ? daarom niet dom
    Ik wens jullie allen blijheid en vreugde ook vandaag !
    Wàt er ook op onze planeet aarde ook gebeurt !
    Het begint in onszelf door Zijn Kracht en Liefde ! !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. in 'Heilige (of feest) van de dag' worden verschillende gebeden tot de engelbewaarder genoemd. dan mag dit lieve kinderrijmpje toch niet ontbreken:
    ’s Avonds als ik slapen ga
    Volgen mij veertien engeltjes na
    Twee aan mijn hoofdeind
    Twee aan mijn voeteneind
    Twee aan mijn linkerzij
    Twee aan mijn rechterzij
    Twee die mij dekken
    Twee die mij wekken
    Twee die mij wijzen
    Naar ’s hemels paradijzen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. God, ik ben blij dat ik mijn gebed toch U mag richten. U bent er altijd voor mij. U bent het grootste houvast in mijn leven. Amen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zelf je engelbewaarder, mag je vrije wil niet afpakken

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toen ik kind was baden we elke dag dit gebed:
    Engel van God die mijn bewaarder zijt,
    aan wie de goddelijke goedheid mij heeft toevertrouwd, verlicht, bewaar, geleid en bestuur mij. Amen

    Ik ken het nog steeds van buiten.

    Ooit ging ik met een vriendin op de fiets naar een andere vriendin buiten het dorp, toen keerden we midden op de weg plotseling om - ik weet de reden niet meer - hadden de aansnellende auto niet gehoord of gezien. We waren bijna verongelukt, de remsporen stonden diep op het wegdek. Thuis durfde ik niets te zeggen, maar kwam men er toch achter. Door iemand werd gezegd: Die moeten een goede engelbewaarder hebben gehad! Ik was ongeveer negen jaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten