vrijdag in week 26 door het jaar

BLIJDE BOODSCHAP
(Bij Lc 10, 13-16)

We noemen Gods boodschap terecht een Blijde Boodschap, want het is een boodschap van immense barmhartigheid. Wat iemand ook in zijn leven heeft gedaan, God is altijd bereid de zondaar opnieuw in zijn barmhartigheid op te nemen, hem te vergeven en hem weer te zenden. Niemand hoeft zich verloren te voelen. Zo is God. Dat is liefde.

Je zou kunnen redeneren: 'Eigenlijk hoef ik niet te bidden of Jezus te volgen in wat Hij vraagt, want Hij vergeeft toch altijd. Ik kan rustig mijn eigen gang gaan, zonder naar anderen om te kijken. Leve mijn ego! God, de barmhartigheid in persoon, vergeeft me toch steeds weer. Dat zegt de Blijde Boodschap, niet?'

Zo werkt het echter niet. Wie door Gods barmhartigheid is omarmd en vergeving heeft ervaren, zal zich door God opnieuw gezonden weten. Hij zal ervaren dat hij wordt opgeroepen om met de juiste intenties te leven en in Gods genade de weg te gaan die hem is toevertrouwd. Wie dit bewust afwijst, pleegt in wezen godslastering – en dat is nog zacht uitgedrukt.

Stel dat Jezus die schurende woorden van vandaag niet had uitgesproken, stel dat deze waarschuwingen niet in het evangelie waren opgenomen, dan zouden zulke mensen bij hun dood geconfronteerd worden met de gevolgen van hun hardnekkigheid. Ze zouden Jezus zelfs kunnen verwijten waarom Hij hen tijdens hun leven niet gewaarschuwd heeft, of waarom deze oproep tot bekering niet in het evangelie stond.

We mogen dus dankbaar zijn voor deze perikopen die ons ongemakkelijk doen voelen. Probeer ook deze verzen te lezen als Blijde Boodschap, want dat zijn ze zeker. Soms hebben we simpelweg een wake-up call nodig, omdat we te vaak wegdommelen en God bijna vergeten.

Laten we bidden

Heer,
Dank U voor uw immense barmhartigheid.
Help ons om uw liefde te ontvangen
en in genade te leven.
Leid ons op de weg die U ons toevertrouwt.
Vandaag en alle dagen van ons leven.
Amen.

Geliefde mensen, mogen we de Heer in ons leven serieus nemen door ons leven in zijn Hart neer te leggen.
Een mooie vrijdag,
kris


Om mee op weg te gaan

In welke situaties vind ik het moeilijk om de boodschap van Jezus te volgen? Wat kan ik doen om ook dan toch in Hem te blijven?

Reacties

  1. Jezus roept ons op tot barmhartigheid. Ik vind dit heel moeilijk in bepaalde familiale situaties, conflicten die niet opgelost geraken. Het enige wat ik dan kan doen is bidden, elke dag opnieuw. Zo probeer ik in Hem te blijven. Amen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten