zaterdag in week 27 door het jaar

EEN DANS VOL VAN GENADE
(Bij Gal 3, 22-29)

Geloven in Jezus gaat veel verder dan het volgen van regels of het afvinken van geboden. Zoals Paulus schrijft staan we door ons geloof in Christus niet langer onder toezicht van de wet, maar zijn we kinderen van God geworden. Dit betekent dat we niet leven vanuit plicht maar vanuit een diepe, persoonlijke relatie met Jezus. Geloven in Jezus is verbonden zijn met zijn leven, om van daaruit te handelen, denken en lief te hebben.

Wanneer we iemand graag zien, maken we tijd vrij, luisteren we en investeren we in de groei van die relatie. Waarom zouden we dat niet net zo doen met de Heer, die ons zo nabij wil zijn? Onze relatie met Hem vraagt om tijd voor gebed, stilte en het luisteren naar zijn Woord, zodat we Hem beter leren kennen en die verbinding kunnen verdiepen. Het gaat erom van je troon te komen, af te dalen en het afleggen van een ik dat alles in handen wil nemen. Het gaat erom het roer van je leven aan Hem over te laten.

Samengevat: Geloof in Jezus betekent niet simpelweg een wet onderhouden om binnen bepaalde lijntjes te blijven. Het gaat ook niet over enkele interessante leerstellingen die we in ons hoofd bewaren en trachten te beleven. Het is je in vrijheid en liefde geven aan de Heer als levende bron van je bestaan; Hij die ons van binnenuit voedt, draagt en leidt.

Moge de Geest ons binnenleiden in deze dans.

Laten we bidden

Heilige Geest,
stuw ons van binnenuit,
om vrij en vol liefde te leven in Christus.
Help ons om Hem te zoeken en te vinden.
Mogen we de nederigheid in ons dragen
die ons in staat stelt af te dalen
en ons ten diepste te geven aan Hem.
Vandaag, en alle dagen van ons leven.
Amen.

Geliefde mensen, mogen we leven vanuit liefde en verbondenheid met Jezus, geleid door vertrouwen en overgave aan zijn nabijheid.
Een mooi weekend,
kris


Om mee op weg te gaan

Wat betekent het voor mij persoonlijk om 'af te dalen' in mezelf, om vanuit de stuwing van de Geest me toe te vertrouwen aan Jezus?

In 'Van Woord naar leven' staat er dat geloof onder andere betekent dat je toelaat dat Jezus je draagt. Wat betekent dit concreet voor jou?

Beleef ik mijn relatie met de Heer als een dans met Hem? Een dans waartoe Hij me uitnodigt, een dans door Hem geleid.

Reacties

  1. Vader,
    geef ons liefde voor stilte en tijd.
    Wij bidden om de gave van onderscheid,
    om van binnenuit te mogen inzien
    waar het op aankomt in ons leven.
    Geef ons een helder beeld. Amen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede God,
    moge ik mij laat mij leiden,
    doorheen alle angst,
    doorheen alle pijn,
    op de weg van Uw liefde.
    zo helpe mij Jezus Christus,
    uw Zoon, onze Heer,
    die met mij is,
    nu en alle dagen
    tot in eeuwigheid.
    amen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Afdalen in mezelf betekent dat ik tot inkeer kom, dat ik stille tijd creëer om te het dagelijks bijbelcitaat te lezen, me laten inspireren door het Woord van Leven, nadenk en bid voor de steun/inspiratie van Gods Geest.
    Jezus draagt mij betekent voor mij dat ik op Hem vertrouw. Ik bid voor de dag die komt, dat ik door Hem geïnspireerd probeer te leven. Ik vertrouw erop dat ik dan de juiste beslissingen neem.
    Een dans... ja, als ik liedjes van het koor thuis oefen, dan voel ik wel een dans in mijn hoofd...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ongedoop[ leven we ook in God, maar missen we de Blijde Boodschap, die ons de Kerk zou moeten bieden.

      Verwijderen

Een reactie posten