zaterdag in week 28 door het jaar

GEWETEN EN HEILIGE GEEST
(Bij Lc 12, 8-12)

In de onderstaande overweging heb ik me laten inspireren door J. Bots, sj.

Wanneer je iets dat wezenlijk verkeerd is, goedpraat tegen je eigen hart in, stel je jezelf bloot aan een diepgaande zonde. Het rechtvaardigen van kwaad ondermijnt een essentieel deel van ons innerlijke leven: de verbinding met de waarheid die ons richting geeft. Dit innerlijke conflict weerspiegelt de strijd van de mensheid, die voortdurend geconfronteerd wordt met de spanning tussen goed en kwaad.

De wens om zelf te bepalen wat goed en kwaad is, komt voort uit onze drang naar controle en autonomie. Maar wanneer we deze weg inslaan, is de kans zeer groot dat we verwijderd raken van een waarheid die ons gegeven wordt. We keren ons namelijk af van de heilige Geest, die ons van binnenuit wil leiden.

Ons geloof, als een plant gevoed door de heilige Geest, heeft verzorging nodig. Als we ons geweten verwaarlozen of verdraaien, raken we de kern van ons geloof kwijt. Dan wordt het moeilijk om oprecht 'ja' te zeggen tegen Jezus en zijn boodschap, met vervreemding en geestelijke leegte tot gevolg.

Het is essentieel om naar ons geweten te luisteren en de leiding van de heilige Geest te aanvaarden, ook al kan dat soms confronterend zijn. Deze stem (niet makkeljk om te horen!) roept ons op om de waarheid over onszelf onder ogen te zien en deze te omarmen. In het erkennen van onze zwakheden, tekortkomingen en zonden ligt de weg naar innerlijke groei, naar een hart dat openstaat voor de liefdevolle barmhartige aanraking van God.

Het komt er dus op neer de leiding van de heilige Geest toe te laten, ons geweten te voeden met Gods wijsheid en trouw te blijven aan deze waarheid. Alleen dan kunnen we volledig en vrij 'ja' zeggen tegen de liefde die ons gegeven wordt, en openstaan voor de wijze waarop God zich in ons leven toont.

Laten we bidden

Heilige Geest,
levende bron van wijsheid en inzicht,
help ons om te luisteren naar ons geweten
waarvan U de vormgever bent.
Mogen we uw leiding aanvaarden,
ontvankelijk voor de genade
die ons - in Christus -
met God verbindt.
In zijn naam.
Amen.

Geliefde mensen, mogen we in ons leven gewetensvol handelen, geleid door Gods Geest.
Een mooi weekend,
kris


Om mee op weg te gaan

Ben ik me bewust van momenten waarop ik iets verkeerds goedpraat?

Wat zijn de gevolgen van het negeren van mijn geweten voor mijn geloofsbeleving?

Reacties

  1. Wat een prachtig commentaar hoe de H.Geest ons innerlijk leven kan leiden. Introspectie zoals dit tegenwoordig heet, maar dan wel gestoeld op de Wijsheid van de Geest van God.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ten diepste weet ieder mens, geschapen naar Gods gelijkenis, goed van kwaad te onderscheiden. maar willen we daar naar luisteren?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het besef tussen 'Goed en kwaad is er een léven lang aan werken !
    Wij zijn hier verwend met dit Woord naar Léven !
    Het is een strijd van élke dag !
    "HEM Christus in ons met Zijn Geest laten werken !
    Meelijden mét Hem !
    Soms is mijn ziel wel geraakt en ken ik een vrede en grote vreugde !
    Als ik mijn angst en ikje opzij zet om naar Hem te luisteren en ernaar te handelen !
    Morgen vertrek ik naar een Abdij voor enkele dagen met gelovige vrienden van een beetje overal in België en Nederland !
    Bid voor mij om de 'STILTE '!te bewaren ; daarin zal ik ook voor élk van jullie het écht Geloof, Hoop en Liefde bidden


    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten