dinsdag in week 5 van de veertigdagentijd

Jezus sprak tot de Farizeeën: ‘Ik ga weg, en u zult Me zoeken. Maar u zult sterven vanwege uw zonde. Waar Ik naartoe ga, daar kunt u niet komen.’ 

Wie zich halsstarrig blijft vastklampen aan zijn eigen donkere praktijkjes zal het zeer moeilijk hebben de Heer te zien en te leren kennen zoals Hij werkelijk is. Hij zet zich immers vast in z’n eigen duistere gewoonten waar hij zo moeilijk afstand van kan nemen. Niet (willen) loskomen van duistere praktijken (kleine en/of grote) kan een mens helemaal in zichzelf doen keren en steeds verder weg doen drijven van God.

We kunnen bidden om vele vormen van genade. Zo is het ook goed te bidden om genade van inzicht. Dit vraagt tijd; het vraagt een stil verwijlen in de Heer, binnenin luisterend naar het getik van de Heer op je geweten. Van hieruit kan een eerlijk berouw ontstaan, al dan niet met een (innerlijke) traan. Laat je dan vervullen met een geest van dankbaarheid, ondanks je spijt. Ga, geleid door de Geest, als een kind naar God, en leg je - met Jezus - neer in zijn armen. Drink van zijn barmhartigheid waarmee Hij u omhelst. Loop niet te snel weg van dit gebeuren. Maar blijf enige tijd in deze innige vorm van gebed.
Om dan daarna, hartstochtelijk verbonden met Jezus, Gods lied van heling en liefde te bezingen in je dagelijks leven.

Christus, Gods Zoon, heeft voor ons geleden, is gestorven, is begraven en op de derde dag heeft God Hem doen verrijzen. Deze weg is Hij niet enkel gegaan voor de mensen van toen, maar ook voor ons mensen in deze tijd; ook voor u en mij. Mogen we ons, tijdens de kleine twee weken die we nog te gaan hebben voor Pasen, toevertrouwen aan deze weg van liefde die de Heer voor ons gegaan is; dankbaar om Hem, ons schenkend aan Hem, ons bekerend in Hem, én in ons hart iedereen meenemend die op welke wijze ook vervreemd is geraakt van zijn Schepper.

kris

Reacties

  1. Heer ,breek in mij mijn menselijke wil, opdat Uw Goddelijke wil in mij mogen triomferen. Help mij om verder af te sterven aan mijn ondeugden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "We kunnen bidden om vele vormen van genade. Zo is het ook goed te bidden om genade van inzicht. Dit vraagt tijd; het vraagt een stil verwijlen in de Heer, binnenin luisterend naar het getik van de Heer op je geweten. Van hieruit kan een eerlijk berouw ontstaan, al dan niet met een (innerlijke) traan. Laat je dan vervullen met een geest van dankbaarheid, ondanks je spijt. Ga, geleid door de Geest, als een kind naar God, en leg je - met Jezus - neer in zijn armen. Drink van zijn barmhartigheid waarmee Hij u omhelst. Loop niet te snel weg van dit gebeuren. Maar blijf enige tijd in deze innige vorm van gebed.
    Om dan daarna, hartstochtelijk verbonden met Jezus, Gods lied van heling en liefde te bezingen in je dagelijks leven."

    Dank je Chris!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Israëlieten werden gebeten door giftige slangen die God op hen afzond. Maar zoals vaak in de geschriften van de Oudheid is ook hier iets uiterlijks de weergave van wat vanbinnen gebeurt. De Israëlieten keerden zich tegen God. Zij geloofden niet meer, zij vertrouwden niet meer op Hem. Dat serpent dat God niet erkent, dat zat in hen. Die slang van het begin die duivel en satan heet. En dan gebeurt ook buiten hen wat in hen gebeurt: slangen kwamen hen doden. Maar de Heer had een remedie: een slang in brons op een paal. Daarnaar moesten ze kijken. Dan zouden zij zien waar zij aan toe waren: het venijn zat vanbinnen. En als een mens dat erkent voor Gods Aanschijn, dan is er redding. Jezus is ook zo’n Redder door God gezonden. Hij wist dat Hij zou moeten sterven om het volk weer bij God te brengen. Als zij – en ook wij – niet geloven dat Jezus IS, dat Hij de ‘Ik ben’ is, de God-met-ons in hun en in ons midden, dan sterven wij in onze zonden. God is waarachtig en Jezus komt van Hem om ons te redden. Maar het is pas als Hij hangt aan het kruis dat wij dat inzien. Dat kruis is zo’n wondere kracht en Jezus die aan dat kruis hangt, is zo’n wonder Iemand, dat de honderdman na Zijn sterven uit zal roepen: ‘Waarlijk deze mens was een rechtvaardige’ (Lk. 23, 47). Jezus’ gerechtigheid wordt op het kruis ook onze gerechtigheid. Jezus sterft voor ons. Oh, niet om Gods toorn te bedaren. Zo moet je dat niet zien. Jezus sterft uit liefde. Voor God en voor ons. Hij is Gods mens geworden liefde. En als men Hem toen niet aanvaardde, aanvaardde Hij ons. Hij begon ons toen nog meer te beminnen. Hij gaf Zijn leven voor ons. Hij, de enige Gerechtige, was gehoorzaam aan God tot het einde toe. Hij liet God Zijn Heer zijn tot op het kruis. En dit is onze gerechtigheid geworden. Uit onszelf hebben wij geen gerechtigheid voor God. Maar Jezus laat ons delen in Zijn gerechtigheid, omdat Hij onze menselijke natuur aan heeft genomen. Dat zijn wij allen met onze zonden en wonden. Jezus is de bronzen slang op de paal die ons in doet zien dat wij zondaars zijn. En dat is het begin van onze redding. Als wij dat weten, dat we zondaars zijn en ongerechtig, dan gaan wij roepen tot Hem die wel gerechtig is. We gaan roepen: ‘Kyrie eleyson, Heer ontferm U over ons; Heer op U hopen wij, wees Gij onze redding, Gij die bent, Gij die God-met-ons zijt’.


    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hartelijk dankjewel aan allen om ons naar de Waarheid te brengen !

    " Als Uw Wil maar geschiedde in mij en in al Uw schepselen !
    Niets anders verlang ik mijn God .
    Ik leg mijn leven in Uw Handen ,ik geef het aan U ,met heel de liefde van mijn hart ,omdat ik U bemin,omdat het een noodzaak van liefde is mij zonder voorbehoud op U te verlaten met een oneindig vertrouwen want Jij bent mijn VADER !" (Charles de Foucauld )!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Vader,
    ik zie af van mijn wil, omwille van de Uwe,
    zo helpe mij Jezus Christus uw Zoon,
    die met ons is, nu en alle dagen,
    tot in de eeuwen der eeuwen,
    amen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nederigheid is een weten van Zijn
      Om in
      Vreugde dienstbaar te zijn voor de Ander
      Deze ervaring schoot mij te binnen toen ik de tekst las van Taze’
      ( Romeinen 12: 1/5 9-18)
      Ik behoef God niet toe te zingen, : God zingt in mij.
      Toe ik de lezing las
      Johannes 8: 31-30 kern woorden van herkenning- Trouw, Goed&Kwaad, Eeuwig Leven, Standvastig en Betrouwbaar⚓️🌈❤️

      Verwijderen

Een reactie posten