woensdag in de Goede Week

Op een van de grootste momenten uit de geschiedenis, daar waar Jezus zichzelf zal schenken in brood en wijn, is het kwaad op z'n sterkst aanwezig. De Heer, en de duivel in Judas... samen aan dezelfde tafel. De Heer, een en al liefde... en Judas, bezeten van zijn boze bedoelingen.

Waar christelijke liefde is, is de duivel nooit ver af. Dat deze laatste mee aan tafel zit, dwingt ons steeds op de hoede te zijn en de houding van innerlijke onthechting aan te nemen.

kris

Reacties

  1. De Dienaar van Jahwe is een goede leerling van zijn God. Hij luistert. Hij zegt wat hij hoort. En bij tegenstand deinst hij niet terug. Curieus hoe ook dit derde lied helemaal een voorzegging is van wat Jezus zal lijden. Ook Hij biedt Zijn rug aan voor de slagen en Zijn gelaat aan wie Hem bespuwen. Als het in het evangelie weer over Judas gaat, is dat omdat de eerste christenen dat verraad van een vriend zo moeilijk konden plaatsen. Wat is er aan de hand met Judas? Hij heeft iets met geld, jazeker. Maar er is meer. Jezus voldeed niet meer aan wat Judas van Hem verwachtte. Jezus hield zich onledig met het genezen van een zieke, met het vergeven van de zonde van een zondares, met een dinertje bij een tollenaar. Dat was niet wat Judas verwachtte van Jezus. Hij was Zijn volgeling geworden omdat hij in Jezus de Messias zag, een Messias die de Romeinse bezetter buiten zou gooien en zelf de macht zou grijpen. Dat was het koninkrijk dat Judas verwachtte en dan zou hijzelf misschien ook een belangrijke post krijgen in dat rijk. Zijn drang naar geld zou hij misschien uit kunnen leven als minister van financiën in Jezus’ rijk. Maar niets daarvan. Jezus jaagt de Romeinen niet weg. Hij predikt en doet alleen maar werken van barmhartigheid. Waarschijnlijk heeft Judas Jezus een duwtje in de rug willen geven. Door Hem in de handen te spelen van de Joodse overheid, zou Jezus nu misschien – gedwongen – de wapens en de macht grijpen. Maar Jezus verzet zich ook dan niet. Hij geeft zich over. Dat doet me terugdenken aan priesters uit mijn jonge tijd die bv. in El Salvador mee gingen vechten met de guerrilla tegen het corrupte beleid van grootgrondbezitters. Met wapens gingen die priesters de strijd aan. Toen begreep ik het allemaal niet. Vandaag kijk ik naar Jezus en stel vast dat dat dit gewapend verzet waarschijnlijk niet datgene was wat Jezus deed. Het helpt ook niet van harde petities te ondertekenen tegen abortus of tegen wat dan ook. Ik heb dat laatste ook nog gedaan, maar ik ben ervan teruggekomen. Het helpt meestal niet. Ik denk dat een christen in zijn gewone leven eenvoudig niet mee moet doen met abortus bv., ook als dat voor de wet niet meer strafbaar is. Zoals iemand zei: ‘Je moet niet tegen iets zijn, je moet opkomen voor iets dat goed is’. Dat denk ik ook. Ook ik heb misstanden in Kerk en theologie aangeklaagd. Dat haalde echter niets uit. Beter is gewoon te bidden en zelf in het spoor van Jezus echt goed proberen te zijn voor de mensen. Maar misschien ben ik mis? Toch ben ik ervan overtuigd dat Jezus een bezetting door een vreemde mogendheid of welke misstand ook zeker geen beletsel vond om hier en nu, ook in de meest bezwarende omstandigheden, voor God te leven en God steeds meer de Heer te laten worden over je leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja Daniël, mooi gezegd, dat denk ik nou ook. er is zoveel onrecht en ellende, wat mij rest is "om hier en nu, ook in de meest bezwarende omstandigheden, voor God te leven ".

      Verwijderen
  2. Jezus was vrij. Hij antwoord het zelfde dan Judas wanneer men Hem vraagt of hij de koning is.," U zegt het. "
    Hij kiest voor geweldloosheid en trouw aan zichzelf, de Vader, de Geest.
    Ik vroeg mij ook reeds af of ik wapens zou opnemen zoals zovelen in Oekraïne nu doen om hun land te verdedigen moest het ooit hier tot oorlog komen.
    Ondanks de woede die ik voel tegeover de agressor besef ik dat ik dan de weg naar echte vrijheid, op slot gooi. Nu kan ik nog voor de agressor bidden. Wanneer ik mijn innerlijke verontwaardiging op zo een manier toelaat gaat de haat in mij het halen van de Liefde.
    Je kan je land en mensen ook dienen zonder te kiezen voor geweld en moord. Dat doen de vele artsen en hulpverleners en met hen vele andere burgers in Oekraïne met gevaar voor eigen leven.
    Men kan een land bezetten, een volk onderdrukken, maar wanneer God in mij leeft zal men nooit mijn vrije Geest kunnen onderdrukken. Ik hoop nooit in zo'n situatie terecht te komen maar dit is wat vele heiligen onder de vele oorlogen die er al geweest zijn gedaan hebben. Jezus volgen, ook in zo'n situatie, hun leven gevend voor hun medemens en trouw blijvend aan zichzelf, God en de Heilige Geest.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi allemaal.
    Is dit de echte paasboodschap?
    Ik voel warmte in mijn binnenste, zachtheid en geen hardheid.
    Dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik vind dat een van de zwaarste perioden voor de christenen en kan nog steeds NIET begrijpen dat de Vader de dood van ZIJN ZOON wil om de wereld te redden .. daar heb ik het zeer moeilijk mee .. de goede week is voor mij een week om depressief van te worden .. en zit te wachten tot die eindelijk voorbij is .

      Verwijderen
    2. Beste Mabo, u moet niet depressief worden. Jezus draagt juist uw lijden op het kruis. Eigenlijk wil de Vader dat lijden van Zijn Zoon niet, maar als het onafwendbaar werd, ten gevolge van menselijke boosheid, heeft Jezus het gedragen met zeer veel liefde voor ons. Ook voor jou. Klamp je daaraan vast. Alles wordt goed, maar nooit wordt het Pasen zonder Goede Vrijdag. Een Goede Vrijdag zonder Pasen bestaat ook niet in ons christelijk geloof. Veel moed en sterkte. Ik bid voor u.

      Verwijderen

Een reactie posten