dinsdag in week 1 door het jaar

Een nieuwe leer met groot gezag!

Zo horen we in het evangelie van vandaag. Het is een opmerking van mensen die in de synagoge te Kafarnaüm waren waar Jezus op dat moment als leraar optrad. Wat Jezus toen verteld heeft, daar staat niets over geschreven. We lezen er alleen dat de mensen diep onder de indruk waren. Ze luisterden wel vaker naar de uitleg van schriftgeleerden, bekwame mannen. Ze kenden de Schrift als het ware op hun duimpje. Waarom maakten de woorden van Jezus zoveel grotere indruk op de toehoorders dan de woorden van de schriftgeleerden? Betrof het een ander onderwerp, had Hij een bijzondere gave om iets over te brengen, zei hij zo’n bijzondere dingen, was het de toon waarop? Misschien, zo vermoed ik, brachten de schriftgeleerden kennis over vanuit hun hoofd en gaf Jezus zichzelf vanuit zijn hart.

Dan gebeurt er in die synagoge iets heel alarmerends. Een man die door een onreine geest is bezeten, begint hard te schreeuwen.: Wat hebben we met Jou te maken, Jezus van Nazaret? Ben je gekomen om ons te vernietigen? Ik weet wel wie Je bent, de heilige van God.’ Het lijkt een directe aanval op Jezus, maar zijn toevoeging bevat wel een heel waar woord: Ik weet wel wie Je bent, de heilige van God.’ Al was het waar, hij mocht dat van Jezus niet zeggen.

Deze man moet diepongelukkig zijn geweest. De angst van de man is veel sterker dan het diepe verlangen om genezen te worden. Jezus ziet het een én het ander. Hij is gekomen om mensen te redden. Vanuit een sterke, innerlijk kracht en met groot gezag stuurt hij de onreine geest weg: ‘Zwijg en ga uit hem weg’.  Het gebeurt met de laatste stuiptrekkingen en een luide schreeuw. Jezus laat zien dat Hij óók in concrete situaties gezag heeft, zelfs over onreine geesten. Hij geeft de man, die zijn eigenheid kwijt was, weer terug aan zichzelf!
De mensen zijn verbijsterd en herhalen wat ze, vóór het tafereel met de man al ondervonden hadden: Een nieuwe leer met groot gezag.’ Bij Jezus horen woord en daad onafscheidelijk bij elkaar. Zo niet, of minder, bij de schriftgeleerden.

Wat kunnen wij concreet met dit verhaal?

Onze wereld zit vol ‘onreine geesten’ al gebruiken wij daar andere woorden voor. Sla de krant er maar op na: Oorlog, misdaad, bedrog, corruptie enz. Maar, als we een beetje zelfkennis hebben, dan weten we dat niets menselijks ons vreemd is, en dat er in ons leven ook weleens addertjes onder het gras zitten. Grote figuren uit de Bijbel waren ook zeker geen heiligen. Het gaat er vooral om, dat we naar en in onszelf durven kijken naar onze motivaties bij ons gedrag en onze denkwijzen. Of dit alles voortkomt uit ons zuivere hart dat naar het goede, het zuivere, het ware verlangt. Jezus leefde daar voor honderd procent uit. Dat was zijn kracht, in verbondenheid met zijn Vader.

Wijzelf vallen vaak in herhaling door dezelfde fouten te maken. Soms is het vechten tegen de bierkaai. Het kan ons moedeloos maken. Wat kunnen we ertegen doen? Die man die bezeten was ging naar de synagoge. In feite zit die ‘synagoge’ ook in ons binnenste. Als we eerlijk in onze binnenruimte kijken, en ons openstellen voor genezing, dan zal diezelfde Jezus, die de bezetene genas, óns helpen om onze daad bij het Woord, (en ook bij ons eigen woord), te voegen.

Ricky Rieter

Reacties

  1. Wijzelf vallen vaak in herhaling door dezelfde fouten te maken. Soms is het vechten tegen de bierkaai. Het kan ons moedeloos maken. Wat kunnen we ertegen doen?
    Dat is het helemaal. Mensen "mensen" ( werkwoord)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie teksten Ricky. Soms moeilijk om de daad bij het woord te volgende. Voor mij is dit een oproep om nog meer mijn best te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rosita, je best doen is één, in gebed neerleggen is twee. Of andersom natuurlijk

      Verwijderen

Een reactie posten