dinsdag in week 4 door het jaar
Als ik alleen zijn kleren maar kan aanraken, zal ik genezen.
Beste lezers,
vandaag een lange evangelielezing. Twee ineengestrengelde verhalen. Wat ik me afvraag is waarom die twee verhalen op een wat vreemde manier met elkaar verbonden zijn, alsof het een vergissing zou zijn. In elk geval is het een storend oponthoud voor Jaïrus die een stervende dochter heeft en dringend beroep op Jezus doet.
In ons leven gebeurt dat soms ook. Er gebeurt iets anders dan wat logisch is en ook iets anders dan we verwachten. We kunnen het dan niet volgen. Waarom gebeurt dit nu? Je kunt ziek worden, er gebeurt iets binnen je familie, of binnen je werk, je hebt je op iets voorbereid en het kan, door omstandigheden, niet doorgaan. Pas heel veel later zie je het verband, of misschien zie je het nooit.
Een aanraking kan je hele leven veranderen.
Er komen meerdere aanrakingen voor in dit verhaal:
- Jaïrus, de vader van het meisje, die hopeloos is omwille van zijn doodzieke dochter, valt aan Jezus’ voeten neer, en smeekt Hem of Hij zijn dochter de handen op wil komen leggen, haar aan wil raken. Hij gelooft! Hij ís in zijn hart al aangeraakt door Jezus.
- De vrouw die met schroom en in angst en grote nood, vermengd met geloof in Jezus, de mantel van Hem van achteren aanraakt en onmiddellijk geneest.
- Het meisje, hoewel door omstanders al dood gewaand, wordt door Jezus bij de hand genomen en uitgenodigd om op te staan. Dat doet ze onmiddellijk.
De aanrakingen brengen bij alle drie nieuw leven met zich mee en een geheel nieuw perspectief. Bevestigd zijn ze door Jezus in hun geloof. Dit op een zeer kritiek moment in hun leven. Ze zullen hun weg in vreugde vervolgen, als herboren.
Aangeraakt worden. Zijn ook wij misschien ooit aangeraakt door Hem, met een ontroerende wending in ons leven tot gevolg? Een wending die we nooit hadden kunnen voorzien? Misschien zelfs na een periode van eenzaamheid, lijden, en pijn?
Zoals we in de coronatijd het aanraken zeer gemist hebben, zo kunnen we, ook in normale tijden, wel eens die andere aanraking missen, de nabijheid van de Ander en ook van de ander, de mens die naast ons gaat.
Wanneer laten we ons raken, en door Wie/wie? Ons geloof zegt dat er Een is die ons dagelijks heel nabij is, ons aanraakt, onmerkbaar soms. Uit zijn aanraking komt leven voort.
Laten wij bidden…
God van het Leven, wij vragen U, raak ons aan met Uw tedere liefde zodanig dat ook wij Uw handen mogen zijn om anderen in hun kwetsbaarheid aan te raken en nabij te zijn
Dit in de kracht en naar het voorbeeld van Jezus, Uw Zoon.
Amen.
Aanraken en aangeraakt worden, wens ik jullie toe vandaag!
Ricky Rieter
Deze twee ineengestrengelde verhalen zijn een vervolg op wat wij gisteren lazen over de genezing van een erg psychopathische man. Jezus kan een legioen duivels aan, Hij is Heer over het kwaad. Hij is ook de Heer over ziekte en dood. Ik ben het boekje aan het lezen van Dr. Dirk De Wachter, Vertroostingen. Wat ik zie bij onze psychologe in ons WZC en bij een aangetrouwde nicht die ook psychiater is, merk ik ook in dit boekje. Die wetenschapsmensen kunnen niet meer geloven dat God leeft en dat ook wij voortleven over de dood heen. Al zijn eigenaardige dromen tijdens zijn ziekenhuisopname legt psychiater De Wachter uit als hallucinaties. Het kan zijn. Maar ik geloof nog altijd dat ons bewustzijn zo ingewikkeld in mekaar steekt dat zelfs onze dromen een vertroosting zijn die God ons schenkt in onze moeilijke dagen. Zelfs als het hallucinaties zijn. Godsdienst zou ontstaan zijn uit de behoefte van de mens die voelt dat hij naar zijn einde gaat. Waarom is die behoefte daar dan? Heeft God ze niet in ons gelegd? En is Hij niet het antwoord op onze behoefte? M.a.w. als de mens altijd voort wil leven, is dat niet door de Eeuwige in ons gelegd als een voorsmaak van wat er inderdaad is: eeuwig leven? Jezus kan je niet uitleggen zonder God en zonder een hierna. En ik geloof dat ook wij niet kunnen leven zonder een perspectief op een hierboven en op een hierna. Niemand. Bovendien, heel het Oude Testament gaat niet over een leven hierna, maar over God die NU met Zijn verstoten volkje bezig is. Neen, godsdienst is niet een behoefte omdat wij moeten sterven. Er is veel meer aan de hand. God is veel werkelijker dan al wat er op deze aarde is.
BeantwoordenVerwijderenDaniël,
Verwijderenik heb het boek ook gelezen, en had net als jij dezelfde gedachten erbij. De Wachter doet een poging om de behoefte naar religiositeit in de mens te 'plaatsen'. Maar dat doet hij als 'niet-gelovig' en kan dus ook niet anders spreken.
Anderzijds is zijn wijze van schrijven doordrenkt met religieuze uitdrukkingen, vaak verwijzend naar dat 'meer'. Dat vind ik fascinerend bij De Wachter.
Zo graag zou ik met hem daarover eens een lang gesprek hebben...
Maar ik onderschrijf dus helemaal wat je zegt.
ik heb al veel van dirk de wachter gelezen. met plezier. ik denk dat hij meer gelooft dan dat hij zichzelf wil of kan toestaan. ondertussen verspreidt hij toch impliciet een diep godsgeloof voor ongelovigen. die troost zoeken velen. laat hem begaan zou Jezus zeggen, want "wie niet tegen Mij preekt preekt voor Mij."
VerwijderenInderdaad, Stefan, die man geeft veel troost. En troost is ook wat hij in zijn ziekte zoekt. Ook in zijn zogenoemde hallucinaties is er altijd iemand hem zeer nabij. Voor mij is dit God die werkt ook in zijn hallucinaties, maar voor mij is dat ook een aanwijzing dat God werkzaam is zelfs in onze droevigste momenten. Het zijn inderdaad 'vertroostingen', maar van God.
VerwijderenMooi Ricky hoe je de link legt van aangeraakt worden (door de Heer) en elkaar aanraken.
BeantwoordenVerwijderenZijn we niet allen instrument van zijn liefde? Wat een zegen!
Hoe mooi toch christen te mogen zijn.
En dat is ook wat Dr. De Wachter zoekt en zo belangrijk vindt. Wij allemaal, denk ik. In anderen die ons aanraken, raakt God ons aan.
VerwijderenDankjewel allemaal voor jullie diep geloof ,het moge ons allen sterk maken.
BeantwoordenVerwijderenGodsdienst zou ontstaan zijn uit de behoefte van de mens die voelt dat hij naar zijn einde gaat. Waarom is die behoefte daar dan? Heeft God ze niet in ons gelegd? En is Hij niet het antwoord op onze behoefte? M.a.w. als de mens altijd voort wil leven, is dat niet door de Eeuwige in ons gelegd als een voorsmaak van wat er inderdaad is: eeuwig leven? Jezus kan je niet uitleggen zonder God en zonder een.........Volledig AKKOORD PR. DANIEL
BeantwoordenVerwijderenWaarom horen wij nog zo weinig (niet) meer over de ziel ?
Volgens Descartes : : de ZIELl is van een aard die geen relatie heeft met de omvang, noch met de dimensies of andere eigenschappen van de materie waaruit het lichaam is samengesteld.
Zijn we niet gemaakt naar het beeld en de gelijkenis van God ? Is de ziel niet onsterfelijk ?
Celia
TALITA KOEM ! MARIA DE L’ HIMALAYA
Verwijderen1. Le temps des tenebres
2. La rencontre
3. Illumination de la conscience
Enfants de Medjugorje Emmanuel Maillard. VIDEO 1 2. 3
Ja. De ziel is onsterfelijk.
VerwijderenMerci !
VerwijderenDe l´Ame François Cheng