3 jan - Naam van Jezus

Vandaag - dinsdag - en de komende tijd elke dinsdag, zal ‘Van Woord naar leven’ verzorgd worden door Ricky Rieter. Ricky is een goede kennis van me. Ze is Nederlandse, woont in Megen, heeft vele jaren franciscaanse retraites begeleid en neemt dagelijks deel aan het getijdengebed van de zusters clarissen waarmee ze zich verbonden voelt. Ik wil haar nu reeds bedanken om haar engagement hier bij Bijbelcitaat.be

Vandaag vieren we het feest van De heilige Naam van Jezus.

Voordat een kind geboren wordt, zien ouders al lange tijd uit naar het kind, en vanzelfsprekend peinzen ze over de naam die ze aan het kindje zullen geven. Meestal houden de ouders die naam geheim totdat het kind geboren is.

Bij Maria en Jozef verliep het allemaal wat anders. Zowel Maria als Jozef krijgen hoog bezoek van een engel. We kennen het verhaal van Maria die aanvankelijk schrikt van het onverwachte en wat vreemde verzoek van de engel. Zo’n hoog bezoek heeft zij nog nooit gehad, - ze is maar een eenvoudig meisje,- en zo’n verwarrende vraag is al helemaal te gek. Ze wordt echter gerustgesteld en geeft, ondanks haar vragen, toch haar ja-woord. Ook Jozef wordt verrast door een engel, die iets onbegrijpelijks vertelt over Maria. Ook hij wordt gerustgesteld. Beiden zullen wel even hebben moeten schakelen, want begrijpen doen ze het niet.

Een naam voor het Kind hoeven ze ook al niet te zoeken. Die Naam wordt hen tevoren al gegeven. Het is een naam met een opdracht, een zending. Dat gebeurt in de Bijbel regelmatig. Bijbelse namen moeten in de praktijk van hun leven waargemaakt worden. Jezus’ Naam betekent: God redt. Redding was er dringend nodig in die tijd, en in de woelige en verwarde tijd van het heden zeker niet minder.

De oudere generatie herinnert zich nog zeker wel dat, als er voor een nieuw te geboren kind een naam gezocht moest worden, het heel belangrijk was dat je niet voorbij zou gaan aan de ouders of grootouders, ooms, tantes. Er bestond zelfs een bepaalde volgorde in. Al lange tijd echter zijn er honderden andere namen ontstaan, die vaak niets meer met de Bijbel of een of andere heilige te maken hebben. Dat wil echter niet zeggen dat jij of ik, geen roeping meegekregen hebben met onze geboorte.

Misschien is het een idee om vandaag eens stil te staan bij je eigen naam. Wat zegt die naam je, ben je er blij mee? Heb je er last van als iemand je bij een verkeerde naam roept? Wat maakt jouw naam uniek? Niet de letters allereerst, maar wel de persoon die je bent. Jij wilt gekend worden in wie jij werkelijk bent. Jij met jouw individuele roeping. Roeping? Om er te zijn, met jouw gaven.

In feite dragen we, als christenen, de Naam van Jezus in ons leven mee. We zijn immers volgelingen van Jezus Christus, we dragen Hem in ons hart. Goed om te weten dat juist Hij het is die óns draagt en die zijn Naam waarmaakt in Zijn reddende aanwezigheid. In die Naam is ons leven gezegend. Mogen we die Naam fluisteren of uitzingen of zelfs uitschreeuwen naargelang onze levenssituatie is. Die Naam heeft een grote kracht, en gaat elke naam te boven.

Wij mogen op deze manier ook naam maken in en met Hem!

Ricky Rieter

Reacties

  1. Jezus is 'God redt'. Dat is heel Zijn wezen, heel Zijn persoonlijkheid. In de lezingen eigen aan dit feest, dat zijn Filippenzen 2, 1-11 en Lucas 2, 21-24, wordt nog duidelijker hoe Jezus ons redt en hoe Hij de Redder is. Jezus klampt zich niet vast aan Zijn goddelijke majesteit, Hij wordt een mens, zelfs een slaaf die sterft aan een kruis. Maar juist zo wordt Hij onze Redder. Hij is gehoorzaam aan God tot het einde. De evangelielezing toont dat ook. Jezus wordt besneden, Hij volgt ook hier de Wet van God zoals die geïncultureerd is in Zijn volk. Hij wordt opgedragen in de tempel, weer iets dat door de Thora bepaald is. Door Zijn gehoorzaamheid wordt Hij onze Redder. En ook wij zullen gelukkig zijn als we doen wat God van ons vraagt. Laten wij dan bidden in de naam van Jezus, want Jezus zei: 'Als je Mijn Vader iets vraagt in Mijn naam, dan zal Hij het je geven' (vgl. Joh. 16, 23). Op Kerstmis vierden we Jezus' verjaardag (ook al weten we niet wanneer Hij precies geboren is), vandaag vieren wij Zijn naamfeest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn Ricky dat ik je op deze, door mij zeer gewaardeerde Bijbelcitaat mag tegenkomen. Ik reageer op deze blog als Roosje maar jij kent mij als Riet Blom. Ik hoop dat we elkaar nog heel lang mogen volgen. Roosje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een verrassing Ricky om hier jouw tekst te lezen. Jij was het, die mij ruim 12 jaar geleden het Bijbelcitaat onder aandacht bracht tijdens een gesprek in de FSR in Megen. Sindsdien lees ik het dagelijks, ook in de vakanties. Het klopt wat je mij toen zei: "je zult merken dat het je roept." Dank u Kris en Ricky, Gods Zegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk Ricky, zo dicht in de buurt iemand die aan Bijbelcitaat meewerkt! Welkom vanuit Nijmegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank Kris, voor de jarenlange aanwezigheid op deze plek. Je hebt mij, en velen, dagelijks de juiste richting gewezen. Nogmaals dank!
    Welkom aan Ricky, mijn vraag "Wat zegt die naam je, ben je er blij mee? "
    tot lezens.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag mevr Ricky,
    heel blij was/ben ik met jouw bijdrage vandaag.
    Het doet me dieper nadenken over m'n eigen naam (die ik hier graag anoniem hou) en de roeping die ook ik - zoals elke mens - heb.
    Wat een eer als één grote gemeenschap binnen te mogen treden in die grote Naam van de Heer: 'God redt'. Mogen we met z'n allen die liefde zijn voor elkaar.
    Nogmaals dank Ricky om je bijdrage.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten