14 febr - Cyrillus en Methodius

Ga op weg…

Beste mensen,
de twee broers, Cyrillus en Methodius uit Tessalonika (Noord-Griekenland) van wie we vandaag het feest vieren, leefden in de negende eeuw na Christus. Het waren vooruitstrevende en kundige monniken met een groot elan. Zij hebben bijzonder geijverd om het christendom in heel Zuidoost-Europa te verspreiden door in het Slavisch, hun landtaal, het geloof te verkondigen en de liturgie in de landstaal over te brengen. Dat was helemaal nieuw met verrassende resultaten. De invloed van deze twee monniken is zo groot geweest dat ze in 1980 uitgeroepen zijn tot medepatronen van Europa.

Hoe zijn wijzelf tot geloof gekomen, en hoe beleven we dat in deze tijd, nu het kerkbezoek terugloopt? Hoe staan we erin? Kunnen we de vertaalslag maken naar deze tijd, die anders is dan in onze jeugd? Verlangen we ernaar om meer gevoed te worden in eigentijdse taal? Of blijft het een zoektocht en kunnen we de weg (nog) niet vinden? Het mag echter steeds een zoektocht blijven, want dat is de realiteit omdat het leven steeds verandert. Dat houdt ons proces immers levend. Klaar zijn we nooit.

De twee voormannen hebben geluisterd naar de oproep waar Abraham, en vele, vele anderen in de loop van de tijd naar geluisterd hebben: Ga op weg….

Ga op weg is een oproep die altijd en overal enigszins verschillend kan klinken, maar dezelfde kern bevat. Op weg gaan is in beweging blijven, uiterlijk en innerlijk.

Het geloof is niet verdwenen. Er zijn veel vormen veranderd. Nieuwe vormen bijgekomen, oude vormen losgelaten, of anders gebracht, zoals je een deur waar de verf af is, kunt opknappen door een moderne kleur te geven die beter bij de nieuwe tijd past.

Laten we op weg gaan naar de vorm die bij ons past. Verstillen bij muziek, samenzang, creativiteit, pelgrimage, kunstbeschouwing, de natuur in trekken, stille mijmeringen, het Woord beluisteren, en naar authentieke vieringen gaan die hartverwarmend zijn, in ons innerlijk huis de ramen wagenwijd openzetten voor de stille wind van het niet te bevatten geheim.

Op weg gaan, niet alleen om ons eigen plekje te vinden, maar ook om iets uit te dragen van hetgeen er in ons leeft. Onze levenswandel kan al een verkondiging zijn, als we elkaar liefhebben. De kern van het christelijk leven is immers God beminnen en de naaste!

Ook deze site mag onder andere een stukje eigentijdse verkondiging worden. We vertrouwen onszelf met al onze verlangens en al onze noden toe aan de Ene, die zich wonderlijk genoeg aanpast aan alle tijden en plaatsen, en aan alle mensen door de eeuwen heen.

Laten wij bidden ...

Heer,
Maak ons een werktuig van uw Vrede.
Laat ons, waar haat is, liefde brengen,
waar onrecht is, tot vergeving stemmen,
waar verdeeldheid is, eendracht stichten,
waar dwaling is, waarheid doen gelden,
waar twijfel is, geloof vestigen,
waar wanhoop is, hoop wekken,
waar duisternis is, licht ontsteken,
waar droefheid is, vreugde brengen.
Laat ons er meer op uit zijn om te troosten,
dan om getroost te worden;
te begrijpen, dan om begrepen te worden;
te beminnen, dan om bemind te worden.
Want als we geven, ontvangen we,
als we vergeven, krijgen we vergiffenis,
en door te sterven, worden we eeuwig geboren.

(een anoniem gebed uit de 19e eeuw; niet van Franciscus, zoals vaak gezegd wordt)

Het bovenstaande gebed bevat een levensprogramma met een taal die ieder van ons kan verstaan. Welke zin eruit zou je vandaag mee willen nemen?

Vrede gewenst!
Ricky Rieter

Reacties

  1. Op weg gaan. Dat is inderdaad onze opdracht. Ik lees veel toespraken en artikels van onze bisschoppen en theologen. Maar ze zeggen niets concreets. Verkondiging en christen-zijn moeten nu, in een geseculariseerde wereld, anders gebeuren, lees ik. Maar niemand zegt wat dit anders zijn dan is. Ikzelf weet het ook niet hoor. Maar één ding blijft bij mij, iets wat ik al zei tijdens mijn seminariejaren, toen velen weggingen omdat ze er meer van verwacht hadden. Dan zei ik: 'Je moet het zelf doen'. En dat blijft mijn overtuiging. Ik moet niet wachten op ronkende initiatieven van wie ook. Ik mag elke dag mijn weg gaan, samen met Jezus, in gebed, in offer en in gesprekjes met mensen. Er is veel verborgen leed. En veel mensen willen hun verhaal kwijt. Maar zij weten niet waar en wij vinden de weg niet naar de mensen. De aalmoezenier van het UZ in Gent zegt in Tertio dat de patiënten 's nachts wakker liggen met hun vragen en spirituele noden. Als de onderzoeken en behandelingen stil vallen, komen de diepere vragen naar boven, zegt hij. Dan moeten wij er zijn. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. De aalmoezenier oppert de gedachte aan een pastorale wachtdienst. Niet zo dom. Want vroeger waren de priesters ook altijd, dag en nacht, paraat voor een ziekenzalving of berechting, zoals dat toen heette. 'Ga op weg'. Dat is de opdracht van de Heer. Hijzelf gaat mee. Hij zendt ons waar Hijzelf wil komen. Laten wij allemaal op onze eigen plaats getuigen van Gods liefde en van Jezus' kruis. De oogst is ook nu groot, maar arbeiders zijn er altijd te weinig. Laten wij om arbeiders bidden, maar laten ook wij, ieder in zijn eigen leven, wie of wat hij of zij ook is, een beetje zo'n arbeider zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow Ricky en Daniël,
    hier vind ik een antwoord op mijn vele vragen en twijfels.
    Er leeft nog veel onder de mensen, maar misschien wel op een andere manier.
    Mijn persoonlijk ochtend gebed is:
    Grote Broer
    Goede morgen.
    Met een mok koffie en mijn ontbijt lees
    ik het Dagelijks Bijbelcitaat'
    Eerst even stilvallen voor iedereen
    die deze nacht op straat heeft moeten slapen.
    Dit is zo rauw en grauw
    Jesaja schrijft: " Ik ben de God die
    je rechterhand vasthoudt en zegt,
    wees niet bang
    ik ben bij je."
    Leve Broer
    wees de tedere vriend van mijn hart
    vandaag en ook de rest van mijn leven.
    De wereld heeft immers
    zo'n nood aan gewone, goede en vriendelijke mensen.
    Nog een fijne dag
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. DE Vrede van Christus !!!!!!!!! is zo ALLES omvattend !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien, als een teken van evangelisatie… een beetje “gezonde” reclame geven over deze website en blog naar onze dierbare broeders en zusters die wij op onze weg mogen ontmoeten?? Laat ons gerust “visjes” werpen ! 🐟 Vredevolle en zonnige dag 🙏

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "nu het kerkbezoek terugloopt" lees ik. Ik hoor/lees dat niet graag. Het christendom groeit in ons land! Maar dan moeten we wel buiten ons eigen katholieke kerkje kijken. De Kerk is ook méér dan alleen maar de katholieke kerk (waarvan ik hou!!!). Zondag de dient van de evangelische kerk gezien op televisie? Ik hoop het. Veel jonge gezinnen (zoals in alle evangelische kerken in ons land), met eigen kleuter, kinder- en tienerprogramma. Het bruist er van leven! Soms vraagt men mij 'wat mankeren wij dan?' Heel simpel: de vrijheid en de bezieling van de Heilige Geest. Natuurlijk gebeuren er in 'onze' kerk ook mooie dingen en er is veel inzet van velen. Maar laten we eerlijk zijn: groeien doen we niet, in tegenstelling tot 'de anderen'. Een kerk die zich niet écht openstelt voor het waaien van de Geest, sterft stilaan maar zeker. Waar zitten in al onze parochies de jonge mensen die ooit gevormd werden? Zoals kardinaal Danneels het in één van zijn brochures terecht schreef: "Wij zijn gesacramentaliseerd, maar niet geëvangeliseerd". En nog: "Onze sacramenten 'werken' niet". Vanzelf zal het niet komen, er dringt zich een serieuze vernieuwing op binnen onze rangen. Ondertussen de vlam brandend houden natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Proficiat Kris en Daniël, voor de steeds bemoedigende woorden, geen woorden maar daden elk op zijn manier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het deed vandaag zoveel deugd. De tekst van Ricky en de verdchillende reacties. Ik tracht elke week in het plaatselijk 'Kerk en leven' een tekst te geven voor de ùensen. Ik zou nog heel veel willen doen, maar ik ben 86j en doe elke week mijn nog twee vieringe. Vropeger lang geledden heb ik verschillende boekenb voor jobngeren mogen en kunn en uitgeven als erik styneN.
      Nu vind ik nog inspiratie bçj jullie. Bedankt

      Verwijderen

Een reactie posten