dinsdag in week 1 van de veertigdagentijd

Onze Vader

Beste mensen,
ieder van ons zal andere associaties hebben bij de woorden ‘Onze Vader’. Voor de een is het een dierbaar gebed, voor de ander een studieobject, weer anderen willen die woorden niet meer horen, omdat ze een slechte ervaring hebben met hun minder goede aardse vader, of ze willen in het geheel niets meer van religie weten, zien het als iets van vroeger en kunnen het met een gerust geweten achter zich laten. 

Voor mijzelf gaat de geschiedenis terug naar mijn jeugd. Religie hoorde bij ons leven. De gewone gebeden zoals het ‘Onze Vader’ en het ‘Wees gegroet’ kenden we al van buiten, vanaf onze vroegste kinderjaren. We wisten nauwelijks wat we zeiden. Het bidden hoorde bij het dagelijks ritueel.
Omdat we onze eigen vader geen ‘vader’ noemden, maar ‘papa’, maakten we nooit die associatie met de Vader uit het ‘Onze Vader’. Bijzonder was de ontdekking toen ik volwassen werd dat het woord papa en het woord Vader wel degelijk met elkaar te maken hadden. Het Aramese woord Abba, zoals Jezus zijn Vader noemt, is een koosnaam en betekent juist Papa. Dat was een eye-opener. Wat een intimiteit wordt in dat woord geschetst!
Weer later ontwikkelt zich de gedachte dat de Vader ook moederlijke eigenschappen heeft. Alles is in God als bron van leven aanwezig. Wijzelf hebben, man of vrouw zijnde, trouwens ook beide elementen in ons.

Er komen in ons leven zwakke momenten voor, we hebben fouten gemaakt, schamen ons ervoor. Die schaamte vormt vaak een belemmering om God, bij wijze van spreken, recht in de ogen te kijken. Dit moment van zwakte is nu precies het ogenblik waarop Hij de warme Vader voor ons wil zijn die ons begrijpt en liefheeft ondanks onze fouten. Hij wil ons bemoedigen, en vertrouwen geven om weer op te staan en verder te gaan.

Welke plaats heeft het ‘Onze Vader’ in jouw leven gekregen? Niet alleen het liturgisch gebed, maar de levende ervaring van God als Vader?

In de Bijbeltekst van vandaag staat dat we niet eindeloos moeten voortprevelen zoals de heidenen doen. Ik denk overigens niet dat ons afgeraffelde  kindergebed heidens is geweest. Het fundament van ons gelovig in het leven staan is in onze jeugd gelegd. De ontwikkelingen in het gebed zijn later gekomen. Ik ben trouwens ook anders gaan denken over heidense gewoontes. Onlangs las ik het verhaal over de Griekse held Odysseus. Ik ontdekte dat heidenen ook heel gelovig kunnen zijn. Ze offeren voor de goden, zowel vóór een onderneming als daarna. Het religieuze gevoel zit ergens diep in de mens, al lijkt het er nu soms op, dat de religiositeit aan het verdwijnen is.

Het woord Onze (Vader) puzzelt me nogal. Op wie slaat dat ‘Onze‘? Op Jezus en zijn leerlingen? Op een grotere kring van mensen? Op alle wereldbewoners, de hele mensheid? In elk geval ook op ons. Als je je dat realiseert word je daar helemaal blij van enerzijds, maar anderzijds ook bedroefd omdat de huidige situatie er nog in de verste verte niet op lijkt dat de hele mensheid deze woorden dagelijks in de mond neemt. Zeker is het dat Jezus in de breedte denkt. Hij is gekomen om ons bij zijn Vader te brengen, en nooit maakt Hij hokjes, of een voorselectie. Deze religie wel en die niet. Hij is mens geworden om de mensheid bij zijn Vader te brengen. Maar of mensen dat geschenk kunnen aanvaarden dat is afhankelijk van de vrije wil en de ontvankelijkheid van de ontvangers.

In Exodus vraagt Mozes aan God of, indien de Israëlieten hem naar de Naam zullen vragen van ‘de God van hun vaderen’, wat hij dan zal moeten antwoorden. God antwoordt dan: Ik ben die er zijn zalZeg tegen hen: IK ZAL ER ZIJN  heeft mij naar u toegestuurd.

Als Jezus verschijnt zoveel tijd later en de leerlingen vragen hem hoe ze moeten bidden, zegt Jezus heel concreet dat die God die er zal zijn, een Vader is. Zo mogen wij tot Hem bidden: Onze Vader. Jezus maakt ons tot broers en zussen van Hemzelf. Dat is nogal een bevrijdend woord dat, als we ons realiseren wat het betekent, ons kan doen huiveren van ontroering.

Laten wij bidden ...

Onze Vader, (Papa),
U bent ons nabij gekomen in Jezus uw Zoon.
In Hem en in het gelaat van de ander
mogen we U ontmoeten, zo heel dichtbij.
Wij danken U, en willen Uw NAAM meenemen
als een bijzondere ‘familienaam’.
Een naam met een programma.
Wij willen ook bidden
voor degenen die U niet kennen,
dat ook zij mogen ervaren
dat U de meest liefdevolle Vader bent
die er altijd IS VOOR IEDER MENS.

Een hartelijke groet voor alle broers en zussen die wij, door Jezus, mochten worden van elkaar, voor mensen dichtbij en veraf.
Ricky Rieter

Reacties

  1. Mooi bedankt om het ons te schenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige teksten vanmorgen met een mooie toevoeging van Ricky. ABBA, papa. Dit ontroert mij ook. ( Ik had een geweldige papa). Maar ik was ook ontroerd door de eerste lezing. Stel je voor! Een heel gewone regenbui. Ik realiseer mij onvoldoende dat het niet allemaal zo vanzelfsprekend is. Vóór de regen verdampt en weer naar boven terugkeert heeft hij de aarde doordrenkt om bewerkt te worden. Alles wat gebeurt heeft zin en betekenis. Het heel minieme diertje in de aarde werkt mee aan dit ontzagwekkende wonder dat zich dagelijks aan ons voltrekt. Mij past een groot dank u voor alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bovenstaand antwoord is van mij Roosje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjewel broer !
    Ook een gezegende dag voor alle zussen en broeders ,
    !die deze aanmoedigende woorden lezen !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben een zus, Jacqueline. Ik wens je vrede en alle goeds! zus Ricky

      Verwijderen
  5. ik bid het Onze Vader dagelijks, het is me heel dierbaar. maar om me beter te realiseren wat ik nou bid in het Onze Vader, heb ik een gebed gemaakt wat ik ook dagelijks bid en wat ik graag met u deel. het gaat als volgt:

    Lieve Vader,
    ik houd van U met heel mijn hart, met heel mijn ziel,
    met al mijn kracht, met al mijn verstand
    ik keer mij tot U, lichaam en geest
    ik zie af van mijn wil, omwille van de uwe
    en ontvang U in al wat tot mij komt
    al wat is aanvaard ik zoals U het gewild hebt
    en ik laat mij leiden
    doorheen alle angst, doorheen alle pijn
    op de weg van uw liefde
    zo helpe mij Jezus Christus, uw Zoon , onze Heer
    amen

    soms voel ik me te zwak om deze sterke woorden te bidden.
    dan vraag ik, voordat het gebed begint: 'lieve Vader, schenk mij de genade om...'

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt al vaker gedichten gepubliceerd die heel mooi zijn. Je hebt mij geïnspireerd om ook met eigen woorden het Onze Vader te bidden. Wat zijn we toch bevoorrecht dat we dit allemaal mogen horen van elkaar. Daar kan ik zó gelukkig van worden. Roosje

      Verwijderen
  6. Inderdaad, welke mooie bezinning rond het "Onze Vader", vooral het slotgebed sprak mij geweldig aan. In het Evangelie van vandaag borrelt weer mijn vraag op: hoe moet ik de tekst interpreteren: 'Bij het bidden moeten jullie niet eindeloos voortprevelen zoals de heidenen, die denken dat ze door hun overvloed aan woorden verhoord zullen worden...' Is het rozenhoedje, de rozenkrans dan ook een kettinggebed?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dag ChrisDS. Je vraagt je af of het rozenhoedje en de rozenkrans dan ook het eindeloos voortprevelen zou zijn. In feite gebeurt dat wel vaak zo, maar het ritme van dat 'voortprevelen' kan juist het meditatieve karakter ervan aanwakkeren. Je bevindt je dan in de stroom van gebed die niet meer alle woorden 'serieus' neemt, maar waar je hart wel bij betrokken is. Een hulpmiddel om er toch 'bij' te blijven zijn de geheimen van de rozenkrans, die allemaal te maken hebben met Bijbelse gegevens, zoals geboorte, lijden en verrijzenis. Bid maar gerust de rozenkrans, ook als je er niet helemaal met je gedachten bij kunt zijn, ( wie zou dat wél kunnen?), en verbind je met de levensstroom van ieder die vanuit een gelovige intentie bidden wil. Je bent dan verbonden met de gebedsstroom van velen.

      Verwijderen
    2. Dag Ricky. Dank voor je reactie. Dikwijls vroeg ik mij af waarom al die weesgegroetjes en onze vaders bidden terwijl je gedachten elders anders toeven. Inderdaad, je hebt volkomen gelijk: al biddend ben je aan het bezinnen. Ik haal zijn kralen weer naar boven.

      Verwijderen
  7. Mij door Gods woord laten doordringen. Zorgen dat mijn hart, mijn ‘zijn’ goede aarde is en geen rotsgrond die de regen van Gods woord belet mij met zijn raadgevingen te doordringen. Mij laten doordringen met een bereidwillige wil. Mij verzetten of afsluiten is zijn als rotsgrond, dan vloeien zijn genadegaven van mij af en zoeken hun weg naar andere plaatsen, maar aan mij hebben zij niets kunnen bewerken omdat ik niet ontvankelijk was. Het bidden om het dagelijks brood is dus bidden om het dagelijks woord van zijn genade. Het dagelijks bidden van het Onze Vader is mij ontvankelijk openstellen als een kind die zijn armpjes opheft naar papa om opgetild te worden en door hem gedragen te zijn en hem dan zegt: “Mijn papa is de grootste, de sterkste, mijn papa kan alles. Papa ik heb honger, sorry dat ik niet altijd flink was. Papa mag ik bij jou blijven hier is het goed en veilig, hier kan niets mij kwaad doen.”
    Vader, Uw Naam worde geheiligd, Uw Rijk kome, Uw wil geschiedde. Doe met mij zoals Gij in uw liefde van mij verwacht, want Gij zijt liefde, Gij zijt mijn Vader!
    Zoals ik mij dagelijks voed met het brood, vrucht van de aarde en werk van onze handen ons door Gods goedheid en zorg mogelijk gemaakt, mij zo ook voeden met zijn Woord, de gave van zijn genade als opgave tot zelfgave voor de komende dag. Zo in zijn liefde leven, zo zijn liefde zijn voor mijn naaste die ik bereid ben te vergeven waar ik mij misdaan voelde, zo mag ik mij in Gods barmhartige liefde weten en liefde te zijn voor mijn naaste zoals Hij het van ons verwacht als zijn kind.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beetje laat op de avond, maar toch wil ik nog reageren op de vraag van Ricky over welke plaats het Onze Vader in mijn leven kreeg. 'Uw wil geschiede' was het opschrift op het graf van mijn Papa waar ik als negenjarige weinig boodschap aan had. Tijdens ons dagelijks avondgebed werd het de gewoonte dat wij (we waren met negen kinderen) om beurten 'iets' zouden zeggen aan onze Papa. Dat vond ik een vreselijk moment. Toch heeft dit geholpen om het beeld van onze Papa levendig te houden. Wat later werd het moeilijk me voor te stellen dat ik eigenlijk twee papa's had in de hemel die over ons waakten en voor ons zorgden en dat was nogal verwarrend.
    Veel later vond ik in de wekelijkse zondagse lauden bij de zusters in Brugge een verhelderend antwoord: 'Leer mij de weg van uw verlangen kiezen'. En nog later las ik bij Julian Norwich dat onze Hemelse Vader super veel geschenken aan ons wil geven die klaarliggen als we erom vragen. Hij zendt ons Zijn Geest die ons naar die specifieke geschenken doet verlangen zodat wij er in ons gebed naar vragen en dan vraag je precies wat God je wil geven en wat al lang voor je klaarligt. Vind ik nog altijd een mooie invulling van 'Uw wil geschiede'.
    Dank voor de mooie bezinning.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vele jaren geleden werden alle christenen in Europa opgeroepen om op de middag het Onze Vader te bidden voor een christelijk Europa. Wie doet dat nog? Onze bisschoppen ooit daarover gehoord? Ik niet. Foei, foei, foei! De geestelijke zaken zijn nochtans hun eerste en belangrijkste taak. De rest kan door leken gedaan worden,zoals het. Concilie reeds bepaalde. Maar dan moet je de moed hebben om een en ander los te laten. Écht los te laten.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten