zaterdag in week 4 door het jaar

Vandaag horen we Jezus zeggen tot de leerlingen: ‘Ga nu mee naar een eenzame plaats om alleen te zijn en een tijdje uit te rusten.’

Wanneer je een stilte-retraite gaat volgen in een of andere abdij, dan liggen - bij wijze van welkom - zeer dikwijls deze woorden op je te wachten op je kamer. Abdijen zijn dan ook plekken waar je zowel lichamelijk als geestelijk grondig tot rust kan komen. En ook al ben je beslist niet de enige gast, en zijn er de monniken, in een abdij ga je de eenzaamheid en de stilte in. Dat is niet alleen zalig, maar - naar het woord van de Heer - ook af en toe nodig.

Eenzaamheid, stilte, rust... het heeft iets van een woestijn, een soort 'niets' waar enkel jij bent. En natuurlijk Jezus. Jij en Hem. Verder geen verstrooiingen; geen lawaai, geklets, tv, pc, smartphone,... enkel jij en Jezus. Voor wie innerlijk die eenzaamheid echt ingaat is dat best confronterend. Je kunt namelijk niet buiten Hem. Je zit als het ware op elkaars schoot en er is niemand anders om naar te kijken of om mee te praten. Enkel Jezus en jezelf.

Wat jezelf betreft: de eenzaamheid verplicht je naar jezelf te kijken, je binnenkant, je zonnige maar ook je duistere kantjes: je verslavingen, je zonden of je neigingen daartoe, enz...

Wat Jezus betreft: die kijkt met je mee. Meer: Hij doet je kijken. Samen met Hem kijk je naar de mooie zonnige kant van je leven waarin je het klaarspeelt God alle eer te brengen door Hem lief te hebben en deze te belichamen naar hen die je gegeven zijn. Met Hem, in Hem, ben je dankbaar voor al dat gegevene.
Maar Jezus leert je ook in diepe confrontatie te gaan met je de minder zonnige binnenkant. Hij plaatst je voor je twijfels, voor je ongeloof. Hij confronteert je met je neigingen van Hem weg te lopen. Zowel het eerste als het tweede kan best lastig zijn. Van belang is om die pijn of lastigheid niet te ontvluchten. Weet dat Hij je daarbij niet alleen laat. Trouw als Hij is staat Hij naast je, is Hij in je, en draagt je. De lastigheid, de pijn, vervult Hij met zijn barmhartigheid, wachtend tot jij je hart geeft aan Hem. Lost dit meteen alles op? Gewoonlijk niet, maar je minderen zonnige kant in Hem dragen is fundamenteel anders dan wanneer je dat doet los van Hem. In onze onvolkomenheden komt Hij ons tegemoet, zelfs zo dat onze zwakheid ons tot sterkte zal worden. En daarvoor moeten we de stilte, én de eenzaamheid, in.

Je kan zeggen: moet ik daarvoor nu naar een abdij... Deze stilte en eenzaamheid ingaan kan ik toch ook thuis... Ja tuurlijk, dat kan je zeker thuis. Zalig zij, zou ik zeggen, die daarvoor met regelmaat de tijd kunnen maken en de discipline kunnen opbrengen om niet weg te lopen van een welbepaalde stilte-tijd. Toch hoor je van vele mensen dat ze verlangen naar een dergelijke tijd, maar de agenda of de drukte van het leven laat dat niet toe. Daarom denk ik dat het goed is om af en toe echt enkele dagen jezelf de tijd te gunnen om naar een plaats te gaan waar je werkelijk de stilte en de eenzaamheid kan ingaan. En doorgaans zijn abdijen of kloosters daarvoor zeer gezegende plaatsen. Ze zijn als religieuze haarden in onze samenleving waar we onze ziel aan mogen komen warmen, om rust en heling te vinden naar geest en lichaam, gedragen door het gemeenschappelijk en persoonlijk gebed.

Heel graag wens ik ieder van u een heel mooi weekend toe,
kris

Reacties

  1. Die dag vakantie leek voor de apostelen in het water te vallen. Viel hij in het water? Neen, want ze vonden rust in het woord van de Heer die de mensen onderrichtte. Ook wij kunnen zelfs in ons werk rust vinden. Zoals mijn ouders, kleine boertjes, die nooit op vakantie gingen, maar elke dag rust vonden in hun bezig zijn met de dieren en het huishouden. Zelf merk ik dat ik de meeste rust vind in mijn bezoekjes aan onze bewoners van het woonzorgcentrum en zelfs in de biechtgesprekjes met onze zusters. Ik ben dikwijls onrustig en angstig om zoveel dingen, maar in mijn werk vind ik rust. Dan vergeet ik mezelf. In het gebed val ik de laatste tijd altijd in slaap. Misschien is dat ook een rust die de Heer mij geeft.
    Ik ben vandaag getroffen door het woord uit de Hebreeënbrief, dat onze lofprijzing van God - het bidden van het getijdengebed misschien - en de liefdadigheid en solidariteit offers zijn die God welgevallig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bijzonder Daniël dat je juist rust vindt in je 'werk'. Dat betekent dat je je werk met liefde en aandacht doet. Bij het merendeel van de mensen zal het een uitdaging zijn om het juiste accent te leggen. Het is niet het een of het ander, maar de wederzijdse bevruchting. Ik denk dat dit een zoektocht is voor ieder van ons, ik denk ook voor jou. Het gaat toch om het evenwicht tussen het een een én het ander? Zegen gewenst voor elke poging van ieder van ons.
      Ricky

      Verwijderen
    2. Zeker, Ricky, ook ik kan niet zonder gebed. Als ik in het stil gebed in slaap val, dan voel ik toch dat de Heer in me doorwerkt. Het laatste woord dat ik bemediteerde, werkt voort in mij, zelfs als ik slaap, en het verandert me ook. Ik wil helemaal geen afbreuk doen aan retraites en stille dagen in een abdij. Zelf ben ik bij zusters die de stilte en het stil gebed hoog in het vaandel voeren. Ik ook.

      Verwijderen
  2. Op dit moment ben ik met een groep mannen uit onze protestantse gemeente id Abdij van Postel. Een oase van rust. Wel heel mooi omnu deze overdenking te lezen. Gods zegen voor u allen.
    Cees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja. Cees, tijd om uw GSM eens aan de kant te zetten

      Verwijderen
  3. mooi pleidooi voor het zoeken van stilte in kloosters. het aantal mensen dat die stilte in kloosters zoekt is in nederland sterk groeiende. helaas wordt de druk daardoor op de weinige kloosters en kloosterlingen die we nog hebben steeds groter. steeds vaker zijn ze volgeboekt en moet je ruim van te voren plannen. stilte wordt een steeds schaarser goed....
    moge dit ook een oproep zijn aan die enkelingen om het kloosterleven ook werkelijk te zoeken. alleen op die manier zal de broodnodige stilte bewaard blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vanmorgen kon ik deelnemen aan een meeting over : “Mystiek in de psalmen” Wat fijn is het dat ik op deze manier mee kan doen en anderen te ontmoeten en vooral om met anderen gevoed te worden in mijn dagelijks leven. Roosje.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten