vrijdag in week 4 door het jaar

Bij Paulus lezen we vandaag: Houd de gastvrijheid in ere, want zo hebben sommigen zonder het te weten engelen ontvangen. 

Vele jaren terug was ik eens te gast bij de zusters van Moeder Theresa in Gent. Ik herinner me dat wanneer je van hen binnen door de voordeur naar buiten ging, dat daar boven de voordeur (langs de binnenkant dus) de tekst hing: 'Jezus heeft net aangeklopt'. Toen ik over die tekst met de zusters praatte, vertelden ze me dat dit een werkelijke beleving van hen was. In ieder mens die langskwam trachtten zij de Heer te ontvangen die bij hen langskwam als een bedelaar naar liefde. De persoon die aanklopte beminnen was voor hen de Heer beminnen. Mystiek in de praktijk.

Stel, iemand belt bij ons aan en het is Jezus zelve... Wow... we zouden verschieten. Misschien kusten we wel zijn handen, of we vielen op onze knieën, of hadden geen woorden en enkel tranen uit ontroering. We zouden ons niet waardig weten Hem in onze woonst te ontvangen. De Martha's onder ons zouden direct de beste koffie aanbieden, of wie weet een trappist van West-Vleteren. Terwijl de koffie loopt zouden ze de Heer eventueel Kerk en Leven, of Tertio, kunnen aanbieden als interessante lectuur. Of ze zouden Kerknet.be voor Hem kunnen openen op de pc, of misschien wel het Dagelijks Bijbelcitaat. De Maria's onder ons zouden aan de voeten van Jezus gaan neerzitten, en gewoon naar Hem kijken, naar Hem luisteren, Hem aanraken, zich door Hem laten aanraken.
Ja, moest Jezus langskomen ... wow, het zou wat zijn.

Maar laten we ons niet vergissen: In elke mens die langkomt is Jezus aanwezig. Meer: komt Hij zelf langs. En wat de reden van het bezoek van onze gast ook moge zijn: Jezus vraagt doorheen die mens om ontvangen te worden met de liefde waarmee God ons ontvangt. In de mens die langskomt vraagt de Heer bemind te worden, en wel met die liefde waarmee Hij ieder van ons bemint: nooit veroordelend, naar het hart kijkend, mogelijke kwetsuren omhelzend, bereid de ander te dragen. Je gast (of Jezus) roept alzo het beste in ons naar boven, namelijk Gods liefde.

Mogen we zo naar allen kijken die langskomen in onze huizen. En laten we 'onze huizen' niet al te letterlijk nemen. Ook ons hart is in zeker zin ons huis, waar velen komen aankloppen in de loop van de dag. Dan gaat om onze partner, onze kinderen of kleinkinderen, medebroeders- of zusters, mensen op het werk, op straat, op de trein, bij de bakker. Ieder mens draagt immers diep in zichzelf het beeld van God die vraagt bemind te worden.

Mogen onze huizen gastvrij zijn. Alsook onze harten. Mogen het haarden zijn van vriendschap, van tederheid, van warme ontmoeting. Mogen het plaatsen zijn van innige liefde van en voor de Heer.

Laten wij bidden ...

Goede God,
kom met uw heilige Geest in ieder van ons. Maak ons hart gastvrij, vrij voor U, Gij die in uw Zoon door zovele mensen in de loop van de dag langskomt. Mogen we U ontvangen als Degene die het meest edele in ons naar boven haalt: de gave van het liefhebben. Mogen we ieder ontvangen zoals Gij ons ontvangt: in liefde.
Kom heilige Geest.
Amen.

Een mooie vrijdag,
kris

Reacties

  1. Herodes de Grote regeerde als vazal van de Romeinse keizer over geheel het gebied van Palestina. Na zijn dood in 4 na Chr. werd zijn koninkrijk verdeeld onder vier van zijn zonen. Herodes Antipas, die Johannes de Doper heeft laten vermoorden, regeerde over Galilea en Perea. Hij was een koning met een lagere titel, die van tetrarch of viervorst. Filippus regeerde over het gebied ten Noordoosten van het meer van Galilea. Deze Filippus wordt vaak verward met zijn halfbroer Herodes Filippus, die onterfd was en in Rome woonde. Bij een bezoek aan deze halfbroer werd Herodes Antipas verliefd op Herodias, de vrouw van Herodes Filippus. De echtscheidingsprocedure heeft lang geduurd, want Herodes Antipas was ook gehuwd en zijn echtscheiding moest ook eerst geregeld zijn. Toch nam Antipas Herodias en haar dochter Salomé met zich mee. Zij verbleven vaak in het luxekasteel en versterkte burcht Machaerus . Deze burcht lag in het dal van Jericho en vandaaruit had men een goed zicht op Jeruzalem dat hoger lag. Het was in deze streek dat Johannes de Doper doopte en aan Herodes Antipas zei dat zijn relatie onwettig en moreel ongeordend was. Volgens het evangelie luisterde Herodes Antipas ondanks alles graag naar de Doper. Maar Herodias was kwaad op de Doper. Als haar dochter danste voor Herodes en mocht vragen wat ze wou, vroeg zij op vraag van haar moeder het hoofd van de Doper. Waarom toch? Omdat dan het geweten van Herodes Antipas zou zwijgen en dan kon Herodias met haar dochter verder rustig genieten van haar luxeleventje aan het hof van Antipas. Dat leven was nog wat anders dan dat in Rome bij haar eerste berooide, want onterfde man. Later zou Herodias' dochter Salomé trouwen met de tetrarch Filippus die ik al eerder noemde. Deze Filippus was ook een halfbroer van haar vader Herodes Filippus. Toch wordt heel dit verhaal in het evangelie maar verteld omdat Jezus ook eenzelfde lot zou ondergaan als Zijn voorloper Johannes. Wie komt in de naam des Heren, wordt niet aanvaard.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Merci Daniël, voor ons een bredere kijk te geven over deze Bijbeltekst! Dit geeft ons een ruimer inzicht over de levenswijzen van onze voorouders… Voor herhaling zeker vatbaar ! Mooie dag verder 🙏

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dank kris voor je diepe woorden over gastvrijheid. "In ieder mens die langskomt trachtten zij de Heer te ontvangen". dit principe is al heel oud gebruik in kloosters en staat beschreven in de regel van benedictus uit de 6de eeuw. benedictijnen, cisterciënzers en trappisten ontvangen hun gasten nog steeds op deze wijze en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat een heel bijzondere, bijna mystieke ervaring kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. de vraag is of wij altijd zo gastvrij zijn? Dat is een groot probleem!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gastvrijheid? Het eerste wat ze mij vragen is: ´heeft u een afspraak?'

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op professioneel vlak is dat wel niet mogelijk 'maar wij kunnen het wel proberen in gewone omstandigheden.maar zelfs dat is niet evident.IN kloosters is dit niet hetzelfde.

      Verwijderen
    2. Klooster volzet, dan geen plaats, niet welkom.

      Verwijderen
    3. Klooster vol... geen plaats... niet welkom...
      Is 'ware vreugde' zou Franciscus van Assisi zeggen.
      Want als je dan je innerlijke blijdschap en dankbaarheid jegens God blijft ervaren... dan sta je in de 'ware vreugde'.

      Verwijderen

Een reactie posten