zondag 5 door het jaar - A

De overweging van vandaag is geïnspireerd aan woorden van Frans Mistiaen sj

Zout geeft smaak aan het eten, licht geeft schittering en kleur aan alles. ‘Zout’ en ‘licht’ zijn twee beelden waarmee Jezus benadrukt dat zijn leerlingen krachtige invloed kunnen uitoefenen op het geheel.

Vraag is: Is dit wel zo? En is het geen onaanvaardbare pretentie te menen dat wij, Jezus' leerlingen, voor anderen zout en licht kunnen zijn, aan de hele wereld smaak en schittering kunnen geven?
Wat het eerste betreft: Het is inderdaad zo.
Wat het twee betreft: Het zou inderdaad pretentieus zijn, indien wij onszelf zouden aanprijzen en verkondigden.

Wat brengen Jezus' leerlingen eigenlijk aan de hele wereld rondom hen? Eigenlijk niet 'iets', maar 'Iemand', nl. de God-Vader. De taak van de christenen, die in Jezus' spoor leven, bestaat er vooral in aan de wereld te laten voelen, zien en ervaren dat er een God is, een 'Vader is voor allen, en dat deze de wereld verlost heeft door zijn Zoon.

Wij moeten het niet verdoezelen: wij, mensen, zijn spontaan geneigd veel energie te steken in de horizontale, sociale relaties. En daarbij gaan wij spontaan onszelf vergelijken met elkaar. Wij maken graag onderscheid tussen bepaalde categorieën van mensen. Sommigen hebben wij er graag bij, anderen zien wij liever uitgesloten. In sportverenigingen, ontspanningsgroepen en beroepskringen, in culturele centra, artistieke kernen, zelfs kerkgemeenschappen, maar ook tussen landen, rassen en talen, overal zit de drang naar discriminatie in ons ingebakken. Wij zijn er eigenlijk spontaan op uit om de concurrentie tussen mensen aan te wakkeren en onze eigenheid te accentueren.

Leerlingen van Jezus zullen integendeel in die wereld, naast alle horizontale sociale relaties, ook de verticale dimensie openbaren, d.w.z. te pas en te onpas duidelijk maken dat elke mens niet eerst en vooral een concurrent is van zijn medemensen, maar een persoon, verbonden met God, die Vader is van allen. Maar dat heeft fundamentele gevolgen voor de manier waarop wij onze sociale relaties beleven. En dat maakt het verschil tussen een gelovige en een ongelovige.

Zeggen dat God een ‘Vader’ is voor iemand zal eerst en vooral betekenen dat hij ten diepste bemind wordt, beminnenswaardig is, persoonlijk waardevol. Wat een verschil tussen iemand, die zich altijd verongelijkt voelt, door niemand graag gezien, en iemand die er grondig van overtuigd is dat hij door liefde omringd en door liefde gedragen wordt. De ene wordt vlug veeleisend tegenover alles en allen, de andere is fundamenteel dankbaar.

Zeggen dat God ‘Vader is voor allen’, zal ook betekenen dat alle mensen evenwaardig zijn en dat zij broers en zussen kunnen worden van elkaar. Wij worden niet als broers en zussen van allen geboren. Wij kunnen het wel worden, door ervoor te kiezen de aangeboren tegenstellingen in liefde te overstijgen.

Het besef en de verkondiging dat er een God is die Vader is brengt iets fundamenteels nieuws in onze wereld. Het brengt mensen tot dankbaarheid over het leven, wat er ook al gebeurd of mislukt is. Het brengt mensen ondanks alle verschillen tot mildheid tegenóver en tot verbondenheid mét elkaar.

Het besef en de verkondiging dat er een God is die ‘Vader’ is, zal de wereld tot een plek maken waar het goed is om leven, waar ieder zich bemind weet, waar wapens zullen zwijgen, waar opgekomen wordt voor recht, waar de kant gekozen wordt voor al wat arm en broos is.

Zulk een Vader verkondigen… Het lijkt wel een onbegonnen opdracht. Tenzij wij er ons ook bewust van zijn dat wij dat niet alleen moeten realiseren, maar dat Gods Geest in ons werkt. Hij zal ons stuwen in de liefde van Christus waardoor we bewoond zijn. En die liefde, die goddelijke liefde, is tot zéér véél in staat. Het draagt de genade in zich dat we inderdaad licht en zout kunnen zijn in deze soms donkere en smaakloze wereld.

Mogen we ons in blijdschap toevertrouwen aan onze opdracht.

Laten wij bidden ...

Vader,
geef dat de woorden die wij spreken,
de daden die wij doen,
de tekens die wij stellen
vervuld mogen zijn van uw genade
opdat ze licht en zout mogen zijn
voor Kerk en wereld.
In Christus' Naam,
amen.

Een lichtende zondag voor u allen,
kris

Reacties

  1. Christenen zijn zout en licht voor de wereld, inderdaad omdat ze aan de wereld de hemelse Vader tonen. Dat verandert alles. Het leven van de mensen krijgt daardoor smaak, het wordt de moeite waard, omdat het wordt verlicht door Hem die ons geschapen heeft en die voor ons een Vader is. Christenen zijn echter slechts zout en licht als ze de zaligsprekingen waar maken, als ze dus arm zijn, niemand hebben om voor te leven dan Jezus; als ze treuren omdat de wereld zo vaak leeft zonder God; als ze barmhartig zijn, zoals God dat is voor hen; als ze zachtmoedig zijn en vrede stichten overal waar ze komen; als ze smachten naar recht en gerechtigheid; als hun hart zuiver is, niet dubbelzinnig, niet halfslachtig; zelfs als ze vervolgd worden en dan bidden voor hun vervolgers. Ja, alleen dan zijn de christenen zout en licht. Jesaja zei het reeds zo mooi: als we zorgen voor mekaar, zal Gods licht ons op de voet volgen. En ons getuigenis mag zwak zijn, zoals dat van Sint-Paulus in de tweede lezing, als het maar gesteund is op Jezus en Zijn kruis. Wij weten eigenlijk niet welke waardigheid wij krijgen van de Heer. Maar dit is een schat in aarden vaten. Want als het zout zijn kracht verliest, waarmee zal men dan zouten? Je zou zelfs kunnen vertalen: Waarmee zal men HET dan zouten? Het dient nergens meer voor, zegt Jezus. De in Ierland geboren Britse schrijver en theoloog Clive Staples Lewis die professor was in Oxford en Cambridge en die leefde van 1898 tot 1963, zei ooit dat een christen die zijn geloof verliest, niet alleen zijn geloof kwijt is, maar ook het licht van de natuurlijke rede. Dat zijn woorden om over na te denken, zeker als je ze in onze tijd zo vaak bewaarheid ziet. Moge de Heer ons gebruiken als Zijn instrument, om de wereld te maken tot een heilige ruimte, waar God, God mag zijn en waar iedere mens meetelt. De Bergrede is trouwens de eerste verkondiging. Het is de verkondiging VAN Jezus. Dat zijn de werken van barmhartigheid, die zoveel mensen beoefenen, zelfs als ze God of Jezus niet kennen. Het is God, die al in de mensen leeft voordat ze dat weten. Daarnaast is er de verkondiging OVER Jezus. Dat is wat de apostelen ons brengen nadat zij Jezus mee hebben gemaakt, Zijn leven, Zijn sterven en Zijn verrijzen. Deze tweede verkondiging nodigt ons uit tot een sacramenteel leven, tot doopsel, eucharistie, vormsel, biecht en ziekenzalving als dat nodig is. Deze tweede weg is de normale en gewone weg naar het heil van God en naar Zijn heerlijkheid. Maar wij mogen erop vertrouwen dat veel mensen door hun werken van barmhartigheid ook het heil bereiken, precies door hun werken van barmhartigheid, ook al is dit een weg die wij niet kennen, maar die alleen gekend is door God.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel Pr.Daniël !
    Ja Zijn Licht ontvangen !
    Elke dag weer met vallen en opstaan .
    Door Zijn Genade onszelf en alle mensen ...écht liefhebben !
    Niet mijn wil, maar Uw Wil geschiedde ,al doet 't soms veel pijn !
    Ik wens u en allen een Lichtgevende zondag toe !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. “Jullie zijn het licht in de wereld” Mt 5,13-16
    In één van zijn laatste werken schrijft de Franse priester theoloog Maurice Bellet (1923-2018) dat bij vele van onze tijdsgenoten het geloofsleven aan het vervagen of aan het verwateren is. “Alsof God begraven is en we zijn graf niet weten liggen.” Mensen vervreemden meer en meer van de inhoud van het Christelijk geloof. En het ontbreekt hen daardoor vaak aan een rustig en diep gelovig zelfbewustzijn waarbij ze hun geloof in God en in het leven overtuigd maar tegelijk bescheiden kunnen beleven. Anderen reageren dan weer tegen deze zo genaamde tendens van “oppervlakkigheid”. Zij willen hun geloof duidelijk laten blijken in een christendom dat zijn stem verheft. Zij willen moedige voorvechters blijven en geven soms de indruk dat zij méér belang hechten aan het affirmeren van goed omlijnde principes en van een rechte leer dan aan God zelf. Dat laatste kan dan weer overkomen als iets gemaakts of opdringerigs. Uiteindelijk voelen we ons niet goed bij de beide tendensen. Christenen zijn als zout en als licht voor deze wereld (vv13-14). Licht en zout, twee sterke symbolen die heel wat oproepen. Ze hebben veel gemeen en zijn tegelijk sterk verschillend. Wat hebben die twee symbolen dan gemeen? Belangrijk is dat geen enkel van de twee de aandacht naar zichzelf mag toehalen of het loopt verkeerd. Te veel in het licht willen komen kan verblinden en een te hoge zoutconcentratie maakt alles kapot. Zo vergaat het ook sommige mensen die door de opdringerige manier waarop ze bezig zijn met zichzelf, met het leven of met hun geloof, menen dat zij van daaruit voortdurend moeten tussenkomen in het leven van anderen. Terwijl mensen die, vanuit een gelovig zelfbewustzijn, maar tegelijk heel rustig en bescheiden hun geloof in God en in het leven beleven, heel oproepend en heel aanstekelijk kunnen zijn naar anderen toe! Hoe kunnen we vandaag dan heel concreet licht en zout zijn? De profeet Jesaja (58,7-10) - eerste lezing in de liturgie van deze zondag - geeft het antwoord: “je brood delen met de hongerige, onderdak bieden aan armen zonder huis, iemand kleden die naakt rondloopt, je bekommeren om je medemens, het juk van de onderdrukking en de beschuldigende vinger en de kwaadsprekerij uitbannen… dan breekt je licht door als de dageraad… je duisternis wordt dan als het licht van het middaguur.”
    Kerze (1982) Gerhard Richter

    Met dank aan Leo De Weerdt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. daarom steun ik dokters van de wereld, omdat ik niet weet wat er in de 'kerkfabriek' gebeurt

      Verwijderen
    2. Een 'kerkfabriek' is een noodzakelijke, wettelijk verplichte vzw die de gebouwen en de goederen van de kerk/parochie beheert. Het woord kerkfabriek is zeer ongelukkig en een beetje dom gekozen, maar is wettelijk bepaald.

      Verwijderen
    3. Als ze een kerk verkopen weet ik niet waar het geld naartoe gaat.

      Verwijderen
    4. Dat is wettelijk geregeld

      Verwijderen
  4. Delhaize wil de kerk St Anna kopen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sociale bestemmingen zijn natuurlijk beter dan commerciële.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alles is wettelijk geregeld. Dus heeft het niet veel zin om vragen te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten