24 juni - Geboorte Johannes de Doper
In de geseculariseerde wereld en de welvaartstaat waarin wij leven, is het goed dat wij als gelovigen, in àlle bescheidenheid en nooit denkend dé absolute waarheid in pacht te hebben, de valse waarden van deze ‘wereld’ aan het licht brengen en alzo het licht van Christus aanwezig stellen, naar het voorbeeld van Johannes de Doper, anno 2020. Op deze wijze kunnen wij door onze navolging van de Heer, en door onze woorden daar waar het kan en nodig is, de wereld wijzen op grotere geestelijke waarden; niet als oordeel, maar als appel.
De Kerk, de christen, dus ieder van ons, draagt de zending in zich om op die wijze broederschap te vormen met ieder, tot ver buiten de grenzen van de kerk, opdat God meer gekend en bemind mag zijn. Als christenen hebben we immers een missionaire zending; ieder van ons persoonlijk, en als kerkgemeenschap.
En, niet onbelangrijk, vanuit Christus' inwoning in en onder ons.
Ons doen en laten, ons voorbeeld, ons dagelijks gebed, het ‘goede gesprek voerend’, kan een weg zijn ter voorbereiding van velen die de Heer nog niet of nauwelijks kennen.
Laten we dit altijd nederig doen, maar ook moedig; zacht-moedig, geleid door Gods Geest.
Het evangelie van vandaag eindigt met de woorden dat Johannes als kind gesterkt werd door de Geest. We mogen fysiek dan al volwassen zijn, in wezen blijven we kinderen die veel nood hebben aan innerlijke groei. Moge de Geest ons sterken, ons tot groei zijn, ons maken tot mooie en zuivere instrumenten van Gods werkzaamheid.
kris
En ondanks alles, ondanks de secularisatie, ondanks de Corona, is het hoogzomer geworden. Met de Doper begint Gods licht, Gods grote Zon over de wereld op te gaan. Gelukkig zijn wij omdat wij het getuigenis van de Doper mochten ontvangen.
BeantwoordenVerwijderen"Johannes is gekomen tot getuigenis, om de gaven van God uit te delen en Gods lof te verkondigen. Deze zending van Johannes als getuige is iets zeer groots. Want niemand kan getuigenis van iets afleggen dan in de mate waarin hij er zelf deel aan heeft. Jezus zei: ‘Wij spreken over wat Wij weten, en Wij getuigen van wat Wij gezien hebben’ (Joh. 3, 11). Getuigenis afleggen van de goddelijke waarheid is een teken dat men deze waarheid kent. Daarom had ook Christus deze zending: ‘Hiertoe ben Ik in de wereld gekomen om getuigenis af te leggen van de waarheid' (Joh. 18, 37). Maar Christus en Johannes bezaten deze zending op onderling verschillende wijze. Christus bezat het licht in zichzelf, meer nog: Hij was het licht. Johannes had alleen deel aan het licht. Daarom geeft Christus een volmaakt getuigenis. Hij openbaart op volmaakte wijze de waarheid. Johannes en de andere heiligen doen dit slechts in de mate waarin zij deze goddelijke waarheid ook zelf ontvangen. Verheven is dan ook de zending van Johannes: vanwege zijn deelname aan het licht van God en vanwege zijn gelijkenis met Christus die zelf ook deze zending heeft vervuld".
(H. Thomas van Aquino in ons getijdengebed vandaag, Lezingendienst, tijd door het jaar deel 5 – jaar II, blz. 208.)
Flavius Josephus over Johannes De Doper.
BeantwoordenVerwijderenJoodse historicus Flavius Josephus schreef uitvoerig over Johannes als profeet. Blijkbaar was Johannes in zijn tijd bekender dan Jezus dat was: 'Johannes was een goed man. Hij riep de Joden op om deugdzaam te leven: tegenover elkaar gerechtigheid te betrachten en eerbied te hebben voor God. Hij riep hen ook op om zich door hem te laten dopen. Het eerste diende vooraf te gaan aan het tweede, want alleen dan was het dopen welgevallig in de ogen van God. De doop diende niet om zich te bevrijden van zonden, maar was een manier om het lichaam ritueel te reinigen nadat ze eerder hun ziel gereinigd hadden door te leven in gerechtigheid.' (Flavius Josephus, De oude geschiedenis van de Joden, einde 1e eeuw na Christus, Boek 18, Hoofdstuk 5, 2, 116 – 117)