donderdag in week 11 door het jaar

Het christelijk gebed is een geheimnisvol leven met God, een deelnemen aan de kern van zijn wezen, aan zijn goddelijke, drieëne Liefde.
In het gebed mogen we aanzitten aan de tafel van de Drieëne God, mogen we drinken van zijn Liefde zoals een kind drinkt aan de borst van zijn moeder.

Heel bijzonder uit zich dat in de woorden die de Heer ons zelf aanleert in het ‘Onze Vader’. Doorheen dit gebed neemt Hij ons op in zijn ja-woord tot de Vader opdat we zelf Gods liefde zouden worden.

Het is goed het ‘Onze Vader’ doorheen de dag in de stilte van ons hart met regelmaat te prevelen, te zingen, te overwegen. Meer dan we vermoeden brengt dit gebed ons in Gods leiding over ons leven.

kris

Reacties

  1. Elia en in zijn spoor Elisa hebben geijverd voor de ware Godsverering. Als mensen geen God willen, maken ze afgoden. Na de Verlichting rond 1800 werd God stilaan uit de wereld en de samenleving gebannen. In het publieke leven telt God niet meer mee. Dan werd de nieuwe god de menselijke rede, la déesse raison, of de wetenschap. Maar wetenschap blijft een menselijk kijken naar de werkelijkheid om ons heen. Men heeft met de evolutieleer alles uit willen leggen. Er is evolutie in het heelal, maar vanwaar komt die dan? Vanwaar kwam dat eerste atoom dat bij de big bang ontploft is? Het is niet onredelijk om zoals de mensen tot 1800 altijd gedaan hebben, een Opperwezen te postuleren dat dat alles stuwt, een groot Verstand, een onzichtbare Programmeur. Geloof en wetenschap hoeven mekaar niet tegen te spreken. Geloof kan de wetenschappelijke mens verlichten, maar geloof vervangt de wetenschap ook niet. Zeggen dat God alles geschapen heeft, is eigenlijk geen wetenschappelijke uitspraak meer, want God gaat het domein van de wetenschap te boven. De goede wetenschap erkent trouwens zelf dat ze buiten tijd en ruimte niets kan weten, ook niet over wat er was vóór de grote big bang van 13,81 miljard jaren geleden. Het geloof moet ook op zijn plaats blijven. Het geloof is niet onredelijk, maar is al een interpretatie van de feiten, van de werkelijkheid. Maar God spreekt ook zelf, zelfs in de wetenschappelijke mens. Het geloof gaat over het waarom van de dingen, de zin van alles. De wetenschap stelt hoe-vragen, hoe het in elkaar zit. Maar vaak vindt de puur wetenschappelijke mens ook geen echte zin in het leven en in de werkelijkheid. Ik denk dat wat het O.T. en Jezus brachten, ons nog altijd flink vooruithelpen.
    Elia zei: ‘Alleen God is God’. Als men dat voorbijloopt, gaat men afgoden achternalopen. We zien dat ook nu weer: geld, plezier, macht, succes, eer, dat worden dan de nieuwe goden. Toch voldoen ze niet. Ze geven geen antwoord op het diepe waarom van mijn leven.
    Laten we dan doen wat Jezus ons leert vandaag: het Onze Vader bidden. ‘Uw Vader weet wat gij nodig hebt’, zegt Jezus. Is dat geen rustgevend woord? We staan er niet alleen voor, er is een Vader in de hemel die voor ons zorgt. ‘Vraag dan’, zegt Jezus, ‘dat Vaders naam geheiligd wordt’, d.w.z. dat Hij werkelijk erkend wordt door de mensen, en ‘dat Zijn Rijk mag komen’, dat Hij de Heer mag worden van je leven, ‘dat Zijn wil geschieden zal’. Gods wil is een liefdeswil, Hij wil ons gelukkig maken. Dat gebeurt al in de hemel, zegt Jezus, mocht dat ook op aarde werkelijkheid worden.
    En dan vragen we om ons dagelijks brood, om al wat we nodig hebben elke dag opnieuw. Wij zijn misschien verwend in het Westen: er is van alles in overvloed. En toch, als het klimaat verandert hoe dan ook, als er tijden van droogte komen, zoals ten tijde van Elia, dan begint ons van alles te ontbreken. Water is nu al het grootste probleem op aarde: zeer veel mensen hebben geen drinkbaar water. ‘Vergeef ons onze schulden, zoals wij het ook aan anderen doen’. Dat is een bede die Jezus aan het hart ligt. Hij komt ons met God verzoenen. Wij moeten het ook aan elkaar doen, anders is er oorlog en ruzie en haat. Is dat een leven? Neen. ‘Breng ons niet in beproeving’, ‘leid ons niet in bekoring’, dat wil zeggen: Vader, breng ons niet in vertwijfeling door dingen te laten gebeuren waardoor we het zicht op U en op de zinvolheid van ons leven zouden verliezen. ‘Maar behoed ons voor het kwaad’. Laat de Boze zwijgen, laat geen kwaad meer gebeuren, maak alles goed. Met de techniek en de wetenschap kunnen we al veel meer goed maken dan vroeger, maar nog altijd niet alles. Techniek kan ook vernietigen. Vader, schenk Gij ons de volkomenheid, breng Gij ons de voltooiing van ons bestaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn reactie is
      :grote dankbaarheid aan Pr. Daniël en aan Kris om ons altijd die wijze en deugddoende uitleg te geven over de lezingen !
      Zodat we'met vallen en opstaan'het kunnen "waar"maken in de loop van de dag !

      Verwijderen
  2. Het is goed het ‘Onze Vader’ doorheen de dag in de stilte van ons hart met regelmaat te prevelen, te zingen, te overwegen. Meer dan we vermoeden brengt dit gebed ons in Gods leiding over ons leven.

    Dank je wel Kris voor deze suggestie. Ik probeer ze ook uit te voeren

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is inderdaad goed vaak het Onze Vader te bidden, maar dan met de woorden "leid ons niet in bekoring". Waarom deze afschuwelijke wijziging van "bekoring" in "beproeving" ?
    Moet men niet de zonde vermijden en de beproeving christelijk aanvaarden ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties
    1. Eigenlijk vind ook ik de hertaling van 'bekoring' naar 'beproeving' niet zo goed. Maar lees het een beetje zoals ik het vanmorgen aan probeerde te geven: 'Vader, laat geen zulke erge dingen gebeuren in mijn leven dat ik het zicht op U verlies en ook de zinvolheid van mijn bestaan. Geef dat ik er niet toe kom te twijfelen aan Uw goedheid. Maar verlos ons van het kwaad, van de Boze, die mij altijd in verleiding probeert te brengen. Doe de Kwade weg uit ons leven, Vader'.

      Verwijderen
  5. Ik heb ook veel moeite met het woord 'beproeving'. Voor mij is beproeving iets waar je zelf niet voor kiest, terwijl bij een 'bekoring' je eigenlijk wel zelf een keuze maakt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten