vrijdag in week 10 door het jaar

Jezus shockeerd vandaag. En dat doet Hij waarschijnlijk zeer bewust. Niet enkel om de aandacht te trekken van zijn toehoorders - in dit geval zijn eigen leerlingen - maar ook om wat Hij bedoelt zeer klaar en helder te stellen.

Eigenlijk zegt Hij: neem het leven ernstig, neem de liefde au sérieux, bewandel het rechte pad; Gods pad. Jij, die geschapen bent naar het beeld van Gods liefde, schaad die liefde niet. Schaad jezelf niet. Wees trouw aan God en aan elkaar. Bemin de liefde. Beleef haar zuiver.

Dat is de vraag, de roep, van het evangelie. Blijde Boodschap. Laten we deze roep beminnen en koesteren. Laten we haar beantwooden met een 'ja' dat zich laat leiden door de heilige Geest; God beminnend in heel ons zijn, in al ons doen, in elk contact met welke mens ook.

kris

Reacties

  1. Elia heeft vurig geijverd voor Jahwe. Hij heeft het volk weer teruggebracht onder de heerschappij van de ene ware God. Maar Elia was wat geweldig geweest, een beetje te gewelddadig. Hij had de Baälprofeten afgeslacht. Niet te verwonderen dat niet iedereen dat nam. Koningin Izebel, de vrouw van koning Achab, was een vurige Baälvereerster. Zou ze niet? Een koningin loopt altijd het gevaar te lopen achter geld, macht en invloed. Nu komt Elia leren dat dit alles maar afgoden zijn die niet het geluk brengen. Izebel staat Elia naar het leven. En Elia vlucht naar de berg van zijn God. Daar gaat God hem voorbij en leert hem dat Hij niet in de storm, is, niet in de aardbeving, niet in het vuur, maar in de het zachte waaien van de Geest. God is een zachte bries die over de aarde gaat. Neen, de krachttoer waarover we woensdag hoorden, daar was God niet in. Zo moet het niet m.a.w. Je kunt God niet opdringen zoals de moslims met hun sharia willen doen. God is Geest en als dusdanig bewijst Hij zichzelf. Je vindt Hem in de stilte van het hart, in het gebed.
    Ook Jezus leert dat. Je moet niet naar een vrouw of naar een man kijken met grijpende handen en met begerige ogen. Dat is storm, dat is vuur, dan splijt de aardbeving je mooie gezinsleven of klooster- of priesterleven uiteen. Je moet niet toelaten dat je oog of je hand je tot zonde brengt. Ruk het uit, hak ze af. D.w.z. doe alsof je dat oog of die begerige hand niet hebt. Dat kan best verminkend en beperkend overkomen: ‘Ik kan mijn zin niet doen, het is alsof ik sterf. Het gras aan de andere kant van de heuvel lijkt zo aantrekkelijk’. Jezus nodigt ons uit met Hem te sterven aan onszelf en te leven voor God, ons oog helemaal gericht op Hem, onze handen gevouwen in aanbiddend gebed voor Zijn Aanschijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toen ik de eerste regel las bij de inleiding tot het evangelie kreeg ik een blij gevoel. “Gelukkig”, hoe anderen mijn goed bedoelde intenties ook uitleggen, God ziet de hoogte, de diepte en de zuiverheid van mijn bedoelingen. Dat geeft aan dat God mijn bedoelingen en mijn levenswijze doorziet. Verder lezend bleek het juist te gaan over de minder goede daden of het negatieve in de mens en die kun je tegenover God ook niet verbloemen. Een ander uitgangspunt. Daarom vind ik de psalm zo mooi: “Reeds van verre kent Gij mijn gedachten”. Een steun bij alles wat ik doe in mijn leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Je moet niet naar een vrouw of naar een man kijken met grijpende handen en met begerige ogen. Dat is storm, dat is vuur, dan splijt de aardbeving je mooie gezinsleven of klooster- of Uit die tekst priesterleven uiteen. Je moet niet toelaten dat je oog of je hand je tot zonde brengt. "

    Uit die tekst blijkt dat liefde radicaal en onvoorwaardelijk is.
    Heer, leer ons die radicaliteit beleven

    BeantwoordenVerwijderen
  4. " De Heer was niet in de storm !noch in de aardbeving,noch in het vuur !Wel in het zachte
    waaien van de Geest, als een bries "....'Je vindt hem in de stilte.'..Laat me openstaan Heer om uw geest te ervaren in het dagdagelijks leven , soms somber ....en toch vol LICHT..en onbegrijpelijk diep -gestuwd naar de ANDER-!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geen Dagelijks Bijbelcitaat vandaag 23 juni feest van St Antonius in onze brievenbus?Of heb ik alleen niets ontvangen?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten