maandag in week 11 door het jaar
Vandaag zegt Jezus: 'Ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren.'
Voor alle duidelijkheid: dit is geen oproep om ongerechtigheid te laten passeren.
Het is een appèl om kwaad met goed, haat met liefde, te vergelden en zo menselijke verhoudingen te veranderen.
Liefde, hoe kwetsbaar ook, is de enige kracht waarmee kwaad kan overwonnen worden.
Jezus is deze weg gegaan, en wil deze weg opnieuw met ons gaan, dag na dag, Hij in ons, wij groeiend in Hem.
Kom, laten we ons schenken aan Hem.
kris
Voor alle duidelijkheid: dit is geen oproep om ongerechtigheid te laten passeren.
Het is een appèl om kwaad met goed, haat met liefde, te vergelden en zo menselijke verhoudingen te veranderen.
Liefde, hoe kwetsbaar ook, is de enige kracht waarmee kwaad kan overwonnen worden.
Jezus is deze weg gegaan, en wil deze weg opnieuw met ons gaan, dag na dag, Hij in ons, wij groeiend in Hem.
Kom, laten we ons schenken aan Hem.
kris
Als je de twee lezingen van vandaag achter elkaar leest, zou je kunnen denken: Had Nabot maar gedaan wat Jezus zei, nl. ‘geef aan wie u vraagt en wend u niet af als iemand van u lenen wil’. Het verzoek van koning Achab was toch niet onredelijk. Hij wilde Nabot een andere en zelfs een betere wijngaard in de plaats geven of hem kopen voor geld. Toch gaat het daar niet om, noch bij Jezus, noch bij Nabot. Nabot is een kleine man die houdt aan het erfdeel van zijn vaderen. Maar koning Achab ontziet dat niet. Achab wil zijn gril ingewilligd zien. Het gaat ook niet om een sociaal plan of een maatregel ter verbetering van het algemeen welzijn, het gaat om een grillige privéaangelegenheid van de koning die van deze transactie alleen maar zelf beter wil worden. En zijn gemalin, koningin Izebel, die Baälvorstin, die helpt hem daarbij met een boos plan. Zij zou trouwens geen Baälvereerster zijn! Voor dergelijke mensen tellen alleen maar rijkdom en macht, glitter en glamour. Izebel lijkt hier op Eva die grijpt, die pakt. Zij gelijkt op ons allemaal, want van nature, na de zonde van Eva, zijn wij allen zo geworden: mensen die grijpen, mensen die pakken. Jezus komt ons van zo’n levenshouding juist bevrijden. Hij komt ons leren en voordoen hoe wij ons moeten leren geven aan God en aan de anderen, dat wij moeten weten dat we niet alles naar onze hand of wens kunnen zetten. Achab had dan ook Nabots weigering moeten aanvaarden en zijn onderdaan respecteren. Ook Achab had moeten geven en zich niet afwenden van de existentiële nood van zijn onderdaan. Als koning had Achab moeten dienen, een dienaar zijn van zijn volk in plaats van een zakkenvuller. Nabot wreekt zich niet. Hij is geen man van ‘oog om oog, tand om tand’. Hij wil alleen zijn piëteit voor zijn voorouders gestand doen. Jezus vraagt van ons geen weerstand te bieden tegen het onrecht en ook de andere wang aan te bieden voor de slag. Zelf heeft Hij dat ook wel niet gedaan toen de knecht van de hogepriester hem bij Zijn proces een slag in het gezicht gaf. Jezus vroeg toen wat Hij verkeerd had gezegd (Joh. 18, 22-23). Toch bood Hij geen weerstand. Heel Zijn proces en kruisgang heeft Hij gewoon gedragen en aanvaard. Laten ook wij maar liever onrecht lijden, liever dan zelf onrecht aan te doen. Ik zeg al heel mijn leven: ‘Ik zou liever doodgeschoten willen worden dan zelf iemand te doden’. God is er ook nog. En in het geval van Achab en Nabot zal Hij er ook weer zijn: in Zijn dienaar Elia zal Hij zich waarlijk God tonen. Elia: mijn God is Jahwe, en niet Baäl, niet rijkdom of macht of onrecht. Ook Jezus’ dood is niet het einde; wat wel het einde is, is Zijn glorievolle opstanding.
BeantwoordenVerwijderenLiefde, hoe kwetsbaar ook, is de enige kracht waarmee kwaad kan overwonnen worden.
BeantwoordenVerwijderenLaat mij Heer dit beseffen