Maria, Moeder van de Kerk

Vandaag lezen we in het evangelie: Bij het kruis van Jezus stonden zijn moeder met haar zuster, Maria, de vrouw van Klopas, en Maria uit Magdala. Toen Jezus zijn moeder zag staan, en bij haar de leerling van wie Hij veel hield, zei Hij tegen zijn moeder: ‘Dat is uw zoon,’ en daarna tegen de leerling: ‘Dat is je moeder.’ Vanaf dat moment nam die leerling haar bij zich in huis.

Mooi hoe Jezus vanop het kruis, hét teken bij uitstek van liefde, zijn moeder geeft aan Johannes, en Johannes aan zijn moeder. Maria, de moeder van Jezus, krijgt de zending om vanaf die moment ook moeder van de Kerk te zijn. Maria krijgt de opdracht tot moederschap, maar ook Johannes, als belichamer van de Kerk, krijgt de opdracht Maria te ontvangen als Moeder. Beide opdrachten vloeien naadloos in elkaar over, diep verbonden als ze zijn met elkaar.

Het is goed en heilzaam Maria in je hart te dragen als Moeder; Moeder voor u persoonlijk, maar ook als Moeder van de Kerk, waar je als gedoopte deel van uitmaakt. Als een goede Moeder waakt zij immers over haar kinderen, neemt hen bij de hand, brengt hen in de genade van haar Zoon, in de wil van de Vader. Als Moeder bidt zij voor en met haar kinderen, opdat zij de Heilige Geest mogen ontvangen op geen andere wijze dan toen in de bovenzaal zoals we gisteren hoorden met Pinksteren.

Maria zal haar opdracht zeer zeker heel ernstig nemen. Maar ook wij dragen hier, net zoals Johannes, onze opdracht. Namelijk Maria welkom heten als Moeder. Want Maria kan dan wel als Moeder bij ons zijn, het is aan ons haar te erkennen als Moeder, én haar als Moeder toe te laten in ons leven, én het leven van de Kerk.
We zouden haar immers ook kunnen uitsluiten, maar dat zou bijzonder jammer zijn. Want we sluiten dan een weg af, die ons door de Heer zelf aangeboden werd, om tot bij Hem te komen.

Men beweert wel eens dat we Maria niet echt nodig hebben om naar Jezus toe te gaan. We kunnen dit ook rechtstreeks doen, zonder Maria. Waarom moet zij tussen Jezus en ons komen te staan... zegt men dan. Maar dat is een spijtige misvatting. Maria treedt hier helemaal niet op als een soort concurrent met haar Zoon. Maria is gewoon als Moeder bij ons, die mét ons naar de Heer kijkt, die mét ons naar Jezus gaat. Natuurlijk mogen we ook rechtstreeks tot Jezus bidden, dat spreekt voor zich. Maar ook in dit bidden kunnen we ons aan de zijde van onze Moeder weten; zij die mét ons bidt, én ons voorgaat in het gebed.

Ik zou een warme oproep willen doen om Maria in je leven diep te beminnen, haar in je hart te dragen als een Moeder die je brengt naar het hart van je bestaan, naar het leven 'in' haar Zoon.

Weet dat Maria als Moeder op je wacht, tot je je hand in de hare legt, uw hart in het hare, om samen naar de feestdis te gaan van je innige vereniging met Jezus.

kris

Reacties

  1. Pinksteren is voorbij. De H. Geest heeft het Paasmysterie van Christus, Zijn lijden, sterven en verrijzen voltooid. Nu is het de tijd van de Kerk. De zgn. groene tijd, de gewone tijd door het jaar begint. Vandaag plaatst de Kerk ons terug bij het begin. God heeft alles goed geschapen, Hij zag dat het heel goed was. Maar lang heeft het niet geduurd. De mens, de vrije partner van God, de bondgenoot die Hij gewild had om Zijn gesprekspartner te zijn, was in zonde vervallen. Verleid door de slang. Dat is een machtig verhaal. Niet zomaar een mythe of een sprookje, maar een zeer diepzinnige filosofische, theologische en antropologische reflectie over de mens. De mens heeft zijn grenzen overschreden en nog altijd doet hij dat. God wordt als de Heer niet erkend. Voortaan moet God roepen: ‘Adam, mens, waar ben je?’ Er is geen vriendschap meer tussen de mens en God, de harmonie is weg, het paradijs verdwenen en verloren. En de één steekt het op de ander. De man beschuldigt zijn vrouw, de vrouw schuift de schuld af op de slang, op iets dat buiten en boven haar staat. En inderdaad, wij ervaren het elke dag. We gaan naar de biecht, we maken een vast voornemen om niet meer in de vroegere zonde te hervallen, we bidden er zelfs om. Maar het is nog geen avond, of weeral zijn we gevallen in een tekort aan eerbied voor God, voor de ander en zelfs voor onszelf. Het is sterker dan onszelf. Gelukkig dat we weten waar we naartoe kunnen gaan: naar Jezus. Hij heeft alles goed gemaakt, Hij heeft ons verlossing gebracht, verzoening met God en met elkaar en met heel de kosmos. ‘Het is volbracht’, zegt Jezus. Wat? Ja, de nieuwe schepping. De zonde is weg, de liefde en het paradijs zijn er terug. Daar onder het kruis, waar Jezus de oude gevallen schepping weer goed maakt, ziet Jezus Zijn moeder staan en naast haar de leerling van wie Hij veel houdt. Jezus zegt tot Zijn moeder: ‘Vrouw, ziedaar uw zoon’. En tot de leerling: ‘Ziedaar uw moeder’. En de leerling neemt vanaf dat ogenblik Maria op in zijn huis, in het zijne, in zijn geloofsgoed. Maria, de ongeschonden moeder van de Heer, zij met het hart van vóór de zondeval, zij die altijd ‘ja’ zegde tot God en nooit ‘neen’ of ‘ja, maar’. Maria die ons Jezus heeft gegeven is de meest gezegende onder de vrouwen. Niemand gaf ons wat zij gaf: Gods Zoon, ja, God zelf. En op het kruis waar Jezus alles voor ons goed maakt en de hemel weer opendoet, schenkt Jezus ons Zijn moeder. Met haar, Zijn moeder en Zijn eerste en beste leerlinge, mogen we voortaan door het leven gaan. We mogen onder haar schutsmantel Kerk vormen en alle mensen insluiten in haar hart, in ons hart ook, eigenlijk in het hart van God zelf. We mogen verder gaan met wat Jezus deed: alle mensen inzaaien in Gods Koninkrijk, in Zijn liefde, in Zijn Heer-zijn. Dat heeft Maria aan haar laten gebeuren. Met haar aan onze zijde mogen we het ook aan ons laten geschieden. Maria is de Moeder van de Kerk, de eerste dame, de first lady in Gods Koninkrijk. Zij is onze koningin. Zij brengt ons thuis bij God en bij Jezus, haar Zoon. Met Maria en gedreven door de H. Geest proberen wij Kerk te zijn in deze tijd: samengeroepen als we zijn in Gods Koninkrijk, ecclesia, église, door God samengeroepen en uit de zondige wereld opgetild tot op de hoogte van God zelf.
    (Lezingen: Genesis 3, 9-15.20 en Joh. 19, 25-34.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leestip is echt een aanrader,als men er eenmaal mee begonnen is ,dan wekt onze engelbewaarder ons in de morgenuren, en moeten we geen meer wekker zetten.
    Heerlijk als de zon opkomt in de morgen.De vogels die een loflied fluiten,de bomen die zachtjes wiegen,het is méér dan vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je Kris voor deze oproep :

    "Ik zou een warme oproep willen doen om Maria in je leven diep te beminnen, haar in je hart te dragen als een Moeder die je brengt naar het hart van je bestaan, naar het leven ‘in’ haar Zoon."
    Ik heb Maria leren beminnen toen ik mijn moeder verloor als ik nog geen 6 jaar was...
    Er zijn sedertdien twee moeders die voor me zorgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hierbij een gedicht, eigenlijk geschreven voor het feest van Pinksteren, maar toen vergeten te plaatsen. dan maar nu, op tweede pinksterdag. het feest van de kerk, het lichaam van Christus, daar waar wij samenkomen om Hem te ontmoeten in elkaar, ook nu, door alles heen.

    ik en gij

    wees gegroet jij hand
    hoe zag ik uit naar dit gevoel
    jouw afdruk op mijn huid

    gegroet ook jij, jij voet
    hoe zielsgraag liep ik in de pas
    met jou vlak voor mij uit

    wees gegroet gij armen
    hoe beschut was ik en warm
    me koesterend in uw kracht

    gegroet ook gij, gij benen
    hoe verlangde ik er naar
    te gaan waar gij me bracht

    wees gegroet gij ogen
    hoe vertrouwd de openheid
    waarmee ge mij steeds aanzag

    gegroet ook gij, gij oren
    hoe verstild het luisteren
    waarin uw woord mij aansprak

    wees gegroet jij neus
    hoe wijs was al je weten
    wat ik doen moest, wat ik zou

    gegroet ook jij, jij mond,
    jouw lachen, zingen, kussen,
    ach, hoe hongerde ik naar jou

    o heilig lichaam wees gegroet
    in ieder eeuwig kort moment
    dat Gij mij kent en nader bent
    in al wat echt is, mooi en goed
    en mij de liefde leven doet

    s. r. mei 2020

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten