vrijdag in week 12 door het jaar

Jezus strekte zijn hand uit, raakte hem aan en zei: ‘Ik wil het, word rein.’

Jezus strekte zijn hand uit zoals God zijn hand uitstrekt om zijn machtige daden te doen.
Anderen hebben de melaatse gemeden vanwege zijn onreinheid, maar Jezus raakte hem aan. Een ware ommekeer !
Niet langer wordt door aanraking de reine onrein, maar door woord en daad van Jezus wordt wat onrein was rein.
Op vele plaatsen doorheen de evangelies wordt duidelijk welk een genezing en kracht diegene ontvangt die door de Heer worden aangeraakt.

Zo is het ook met ons. Jezus is gekomen voor de zieken, voor de zondaars. Hij is gekomen om ons allen aan te raken in onze diepste duisternis om al wat donker is te keren naar Gods licht. Hij wil ons genezen van de zonde, van onze neigingen tot zonde.

Jezus veroordeelt ons niet om onze zonden. Hij heeft lief en daarom komt Hij naar ons toe. Niet omdat Hij de zonde liefheeft, wel omdat Hij de zondaar liefheeft en zeer goed weet hoezeer de zonde de mens van God vervreemdt, en dus van de liefde.

Kom Heer Jezus kom. Kom aanwezig in onze duisternis, ook die duisternis die we goed verborgen houden voor onze omgeving. Raak ons aan Heer, genees ons, til ons op, maak ons deelgenoot van de vrede en de vreugde van uw opstanding.

kris

Reacties

  1. Jezus heeft Zijn rede op de berg, Zijn Bergrede beëindigd. Hij is de berg afgedaald, lezen we vandaag. En een talrijke menigte volgde Hem. De mensen waren onder de indruk van Zijn leer, lazen we gisteren, want Hij onderrichtte hen niet zoals de Schriftgeleerden, maar als iemand die gezag bezit. Hij is werkelijk de nieuwe Mozes die de Thora die Mozes hen gegeven had, vervolmaakt, verinnerlijkt en voltooit. Nu komt een melaatse naar Hem toe en valt voor Hem op zijn knieën met de bede: ‘Als Gij wilt, Heer, kunt Ge mij reinigen’. Dat betekent: ‘Uw woord op de berg was zo krachtig en volmaakt, maar ik sta daar nog zover van af. Reinig mij, Heer, Gij kunt het, doe het ook a.u.b.’ En Jezus steekt Zijn hand uit, raakt hem aan en zegt: ‘Ik wil, word rein’. Dat is ook een woord voor ons, voor elk van ons, want allen zijn we eigenlijk melaats, besmet met huidvraat. Maar die huidvraat zit van binnen. Het is onze hoogmoed, onze zinnelijkheid, onze begeerte op welk gebied ook. Wij laten God de Heer niet zijn over ons leven. Ons gebed moet dan ook zijn, neergeknield voor het heilig sacrament of diep ingekeerd in ons hart: ‘Heer, als Ge wilt, kunt Ge me reinigen, kunt Ge mij genezen van mijn onwil en onmacht om God toe te laten in mijn leven’. En als we dat vragen aan de Heer, laat Hij zich vermurwen. Hij raakt ons hart aan en brengt het in de liefde van God, dus in de liefdesheerschappij van Zijn Vader. We moeten dat aan niemand zeggen. We moeten ons alleen aan de priester laten zien. Dat is eigenlijk de biecht. De priester die Jezus vertegenwoordigt, maar die ook een beetje de leider is van de Kerk, de nieuwe gemeenschap van de kinderen Gods, de priester zal ons opnemen in de gemeenschap van het Godsvolk en dat wordt dan de bevestiging, ook uiterlijk, van wat Jezus in ons gebed al innerlijk met ons gedaan heeft. Hij heeft ons genezen van onze onwil en onmacht om in de heerschappij van God te staan. Als we de sacramenten ontvangen, is dat de bevestiging, het bewijs voor het oog van de mensen dat wij voortaan willen leven in en voor Gods Koninkrijk.

    BeantwoordenVerwijderen

  2. De priester die Jezus vertegenwoordigt, maar die ook een beetje de leider is van de Kerk, de nieuwe gemeenschap van de kinderen Gods, de priester zal ons opnemen in de gemeenschap van het Godsvolk en dat wordt dan de bevestiging, ook uiterlijk, van wat Jezus in ons gebed al innerlijk met ons gedaan heeft. Hij heeft ons genezen van onze onwil en onmacht om in de heerschappij van God te staan. Als we de sacramenten ontvangen, is dat de bevestiging, het bewijs voor het oog van de mensen dat wij voortaan willen leven in en voor Gods Koninkrijk.

    Beantwoorden





    De priester die Jezus vertegenwoordigt, maar die ook een beetje de leider is van de Kerk, de nieuwe gemeenschap van de kinderen Gods, de priester zal ons opnemen in de gemeenschap van het Godsvolk en dat wordt dan de bevestiging, ook uiterlijk, van wat Jezus in ons gebed al innerlijk met ons gedaan heeft. Hij heeft ons genezen van onze onwil en onmacht om in de heerschappij van God te staan. Als we de sacramenten ontvangen, is dat de bevestiging, het bewijs voor het oog van de mensen dat wij voortaan willen leven in en voor Gods Koninkrijk.

    Beantwoorden










    De priester die Jezus vertegenwoordigt, maar die ook een beetje de leider is van de Kerk, de nieuwe gemeenschap van de kinderen Gods, de priester zal ons opnemen in de gemeenschap van het Godsvolk en dat wordt dan de bevestiging, ook uiterlijk, van wat Jezus in ons gebed al innerlijk met ons gedaan heeft. Hij heeft ons genezen van onze onwil en onmacht om in de heerschappij van God te staan. Als we de sacramenten ontvangen, is dat de bevestiging, het bewijs voor het oog van de mensen dat wij voortaan willen leven in en voor Gods Koninkrijk.

    Beantwoorden


    Hij maakt ons rein ! haalt ons uit onze duisternis ! en leven in Zijn Licht !-leven in en voor Gods Koningrijk-in liefde ! Is dat niet het heengaan na dit Leven ?? maar reeds NU !!!!en eens komt de grote DAG !waar we ten volle rein zijn !!inHEM!











    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten