donderdag in de tweede paasweek

Vandaag horen we Jezus zeggen tot Nikodemus: ‘Hij die uit de hemel komt en boven allen staat, getuigt van wat Hij gezien en gehoord heeft, en toch wordt zijn getuigenis door niemand aanvaard. Wie zijn getuigenis wel aanvaardt, bevestigt daarmee dat God betrouwbaar is.’

Wie leeft in ontmoeting met de Heer, zal de Heer en zijn liefde steeds meer leren verstaan. Niet zozeer vanuit een louter menselijk denken dat steeds om bewijzen en ervaring vraagt, maar vanuit de warmte van de heilige Geest die ons geschonken is.
Doorgaans hechten we aan dit laatste weinig belang en daardoor geven veel mensen het snel op, of geraken in een twijfel waar ze niet meer uit raken. Door het verlies van de Geest wordt het geloof abstract, misschien nog in stand gehouden door bepaalde rituelen of zelfs vormen van liefdadigheid, maar de levende overgave en de blijheid van een leven gestuwd door de Geest, in overgave aan de Heer, raakt zoek.

Van belang is dat we het geloof levendig houden, de Gods-ontmoeting; en wel als blijde realiteit. Ons weten zou ten dienste moeten staan van het geloof, voeding krijgend vanuit het geloof.

Moge de Geest de leiding nemen van ons geloof. Moge Hij de ziel zijn van onze overgave, het hart van ons gebed. Moge Hij de stille begeleider zijn wat betreft onze innerlijke groei in Christus; ons kleine ja leggend in zijn grote ja tot de Vader.

En daarmee bevestigen we, om de woorden van Jezus tot Nikodemus aan te halen, dat God betrouwbaar is. Absoluut.

kris

Reacties

  1. Het is inderdaad door de H. Geest dat wij Jezus leren kennen, Kris. De zalige Guerric schrijft in ons getijdengebed vandaag dat de apostelen meer door de instorting van de gave van de H. Geest dan door Jezus' lichamelijk verschijnen tot het geloof kwamen in Zijn verrijzenis. Guerric schrijft: "Want ook Jezus zelf overtuigde hen, toen Hij hun zijn aanwezigheid toonde, niet zozeer door het tonen van zijn lichaam als wel door het inblazen van de 'gave' van de heilige Geest". De H. Geest is ook voor mij nog teveel de grote onbekende. Dat is eigen aan ons Westers christendom, in het Oosten leeft men veel sterker vanuit de H. Geest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jezus komt van boven. Hij komt van God, Hij is uit God, Hij leeft vanuit God. Hij legt getuigenis af van wat Hij zag en hoorde. Jezus vertelt ons over wat Hij bij Zijn Vader heeft gezien. Hij is dan ook de Zoon, hoe je dat dan ook verstaat, want zoals onze kardinaal Jozef De Kesel het ooit eens zei toen hij nog onze bisschop van Brugge was: ‘God heeft een Zoon en wij zullen waarschijnlijk nooit goed weten wat dat betekent’. Maar wat wij wel weten, is dat Jezus ons een andere manier van leven aanbeveelt, een andere rekenkunde dan deze van de wereld. In de wereld geldt: 1 + 1. Men wil grijpen, men wil steeds meer, men is nooit tevreden. Nu, tevreden moeten we ook nooit zijn, zeker niet met en over onszelf. Eén van mijn professoren op het seminarie zei ooit eens: ‘Wees nooit tevreden, maar altijd blij’. Dat vond ik zo mooi dat ik dit woord nooit heb vergeten. Wel soms vergeten het te doen! Jezus leert ons dus 1 - 1. Jezus is een mens van geven, van wegcijferen, een man van liefde. Dat heeft Hij bij God gezien, hoe je je dat ook voorstelt. Persoonlijk geloof ik met de Kerk wel in Jezus’ pre-existentie. Sommigen hebben het daar moeilijk mee. Ik heb al geleerd dat je op zulke dingen niet te fel moet insisteren; het helpt toch niet, integendeel. Maar die wiskunde van de hemel, dat 1 - 1, dat kunnen we wel begrijpen. Doen, is nog iets anders. Maar daar hangt wel ons geluk van af. Wanneer was je het meest gelukkig? Niet als je iets kreeg, maar als je iets kon doen voor een ander. In deze crisistijd, nu ik niet bij mijn bewoners van het WZC binnen mag, weegt het me zwaar. Ik verveel me niet, ik heb boeken om te lezen, mailtjes bij de vleet om te bekijken, ook enkele catecheses voor Radio Maria die ik aan het voorbereiden ben. Maar ik mis de glimlach die ik kon geven aan mijn bewoners en nog meer de glimlach die ik van hen terugontving. Ik moet daarom oppassen voor pessimisme. Gisteren was ik wat pessimistisch, toen ik zei dat we ons als Kerk in deze crisistijd hebben laten doen door de overheid. Maar ja, hoe bescherm je best de mensen? Vandaag zou ik ook pessimistisch kunnen zijn omdat de lezingen het ook zijn. Johannes schrijft dat niemand Jezus’ getuigenis aanvaardt. En de eerste lezing vertelt hoe de apostelen moeten zwijgen over Jezus. Zij zullen dat echter niet doen en ook wij mogen elke dag opnieuw in Jezus’ spoor mensen proberen te zijn van 1 - 1. Dat geeft volheid van leven en geluk. Dat is de Zoon navolgen, dat is in Jezus geloven. En als ik vandaag misschien niet veel kan doen, Heer, laat me dan niet treurig zijn, maar het aanvaarden als een kans tot een leven van 1 - 1.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Helige Mis van deze dag te volgen;Kerkpunt OLVrouw ter Engelen Halle.

    https://www.facebook.com/Begijnhofhalle/videos/563752284540424

    Warme groeten en een fijne, zonnige dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij volgen de mis vanuit de kathedraal van Antwerpen. Ook de bijbelse bezinning en het 'gebed rond de tafel' met de bisschop van Antwerpen. Dagelijkse pareltjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook via Facebook? Is er een link?

      Verwijderen
    2. Al sinds het begin van de coronamaatregelen zijn de verschillende links doorgegeven via het internet, Kerknet enz...

      Verwijderen

Een reactie posten