vrijdag in week 5 door het jaar

Vandaag zegt de Heer doorheen de profeet Jeremia: 'Zing voor de Heer, loof de Heer, want Hij heeft het leven van de arme uit de handen van boosdoeners gered.'

De arme is hij die gekeerd leeft naar God, die leeg en ontvankelijk is, bereid God in zich te dragen en in Hem te leven.
De boosdoener is Hij die dit alles veracht, zichzelf tot schepper herleidt van al zijn doen en laten.

Rijk is hij die arm is voor God. Hij zal drager en uitdrager zijn van Gods vrede, zelfs wanneer hij door kwaad wordt omringt. Zijn armoede zal hem tot rijkdom zijn, want hij weet zich bemind door God en zal in Hem de kracht vinden het kwade te beantwoorden met het goede.

Zoals Jezus gedaan heeft. En als het goed is, wij in Hem.

kris

Reacties

  1. Wie eenmaal door God aangesproken is, wie Hem eenmaal ontdekt heeft als de grond van zijn bestaan, kan niet meer van Hem los. Dat is zoiets als een kind met zijn papa en mama, dat is zoiets als ouders met hun kinderen, dat is zoiets als de relatie van een man of een vrouw die de ware levensgezellin of partner heeft gevonden. Zoiets beleefde Jeremia. Hij was door God geroepen, opgevorderd zelfs om zijn volk op de rechte weg te houden, in het verbond met God. Als het volk andere wegen gaat en niet meer naar Jeremia wil luisteren, dan valt het de profeet aan. Maar Jahwe heeft de profeet aangesproken en verleid, hij is bezweken, kon niet tegen Jahwe op (vgl. Jer. 20,7). Nu hij belaagd wordt, legt hij zijn zaak in Gods handen. Zijn zaak is immers de zaak van God. Ook Jezus kan niet los van Zijn Vader. Hij werd door Hem gezonden, in de wereld gezonden, om de mensen Gods Koninkrijk te brengen in woord en daad. Toch wordt ook Hij niet aanvaard. En het gaat dan niet zozeer om Zijn werken van naastenliefde en genezing, maar zoals ik gisteren al zei, Hij heeft goddelijke aanspraken. En voor de Joden kon een mens geen God zijn. De vraag is of Jezus dat voor ons mag zijn: onze Heiland en Heer, zoveel als God, ja eigenlijk God zelf die ons vastneemt en ons naar Zijn hart leidt, Zijn Vaderhart, Zijn thuis, waarvan Jezus de menselijke en concrete gestalte is, ja, de incarnatie, het sacrament. Voor veel mensen is Jezus dat al, toen ook, nu ook. Mag Hij dat ook voor jou en mij zijn? Kom, kniel neer en aanbid uw Verlosser en Heer, en dank Hem nog meer om Zijn kruis dat verlossing ons bracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! Persoonlijk hoor en bid ik liever met de uitdrukking: Wij loven en aanbidden U Christus, omdat U DOOR UW LIEFDE TOT OP HET KRUIS de wereld hebt verlost.

    Jezus tekende als het ware zelf zijn doodvonnis door verschillende keren te beweren: "Ik ben". Dat kon alleen God zeggen in de opvatting die men toen had, want zo had God zich bij het brandend braambos geopenbaard aan Mozes. Jezus eigende zich goddelijke eigenschappen toe en de Wet van Mozes gebood zulke mensen ter dood te brengen. Men was dus wetsgetrouw toen men Jezus ter dood veroordeelde. Spijtig genoeg doet men dat de dag van vandaag nog. Mensen doodverven en uitsluiten in naam van (kerkelijke) wet(ten). "De letter doodt, enkel de Geest brengt leven", leert Jezus ons. Zoals Paus Franciscus zegt: we moeten de mensen niet bekeren tot een moraal maar tot Jezus. Ze in een persoonlijke relatie met Jezus brengen. Dan volgt een hoogstaand moreel leven als vanzelf. Waar las ik ook alweer het volgende: "We hebben teveel de Kerk liefgehad en te weinig de Heer van de Kerk". En ook: "We dienen niet de Kerk van de Heer, maar de Heer van de Kerk". Toch wel om over na te denken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is heel juist. Het gaat om een relatie met Jezus. Als ik hoor 'door uw kruis', dan stoort mij dat niet, maar het gaat natuurlijk niet om dat marteltuig, het gaat inderdaad om Jezus' liefde die zelfs zover ging dat Hij, als het niet meer anders kon, de dood op het kruis aanvaardde en aangreep als het ultieme middel om alle mensen weer bij God te brengen. Maar wel uit liefde. Daarover hoor je nog meer de volgende dagen.

      Verwijderen
  3. In heel dat lijden van Jezus zien we ook hoe groot de macht van het kwade (de Kwade) is.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten