zaterdag in week 5 vasten

Morgen is het Palmzondag. We staan voor de Goede Week. Doorheen de lezingen zullen we woorden aangeboden krijgen, die ons, doorheen het gebeuren van voetwassing en passie, zullen voorbereiden op het grote feest van Pasen; de opstanding van de Heer.

Door de vier russen die hun intrede hebben gedaan zullen we het niet vieren in een kerkgebouw. Noodgedwongen zullen we aan hartliturgie moeten doen. Eventueel volgend op een of andere streamingdienst, maar toch zal het vooral een gebeuren worden van het hart. Wat niet minder hoeft te zijn dan een liturgische viering in een kerkgebouw in lijfelijke gemeenschap met velen. Het kan armer overkomen, maar in wezen hoeft het dat niet te zijn. Uiteindelijk is een liturgische viering in een kerkgebouw ook een gebeuren dat z’n ingang moet vinden in ons hart, in heel ons lijf, opdat we er persoonlijk en als gemeenschap totaal doordrongen van zouden geraken, met de bedoeling te groeien in Gods liefde.

Vandaag lezen we dat Jezus het gesprek met de Joden niet meer aanging. Alles was zowat gezegd. Hij zocht de stilte op, Hij trok naar ‘de omgeving van de woestijn’, zo staat er. In Efraïm verbleef Hij samen met z’n leerlingen. Ter voorbereiding van wat komen zou…

Ik wil u uitnodigen, geliefde mensen, de komende week, de lezingen die de liturgie ons aanbiedt, echt diep ter harte te nemen, eventueel volgend via streaming. Opdat het een genadevolle week zou worden; voor uzelf, uw geliefden, de Kerk en de wereld.

Ga deze dagen voor Pasen, nog even mét Jezus, naar de ‘de omgeving van de woestijn’; naar de stilte, uw stilte, die heilige plek diep in jezelf waar God zich openbaart; om je naar Hem te keren, om je in Hem te begeven, om van Hem te ontvangen.

Heel graag wens ik ieder van u een gezegende en genadevolle Goede Week toe.

kris

Reacties

  1. Ook voor u, Kris, en voor alle bezoekers van deze site, een innig deugddoende Goede Week. Laten wij naar Jezus kijken, Hem nabij zijn in Zijn laatste dagen, ons lijden of de ongemakken die we voelen, voegen bij het lijden van Hem die uiteindelijk overwonnen heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op het eerste gezicht vandaag een eerste lezing vol van hoop en licht. In het evangelie daarentegen duisternis. Toch lijkt dat maar zo, het is maar schijn. In de hoofdstukken 36 – 37 van het boek Ezechiël wordt inderdaad de hereniging van Israël aangekondigd. God zal zijn volk weer samenbrengen in één land en dan nog op zijn eigen grond. Daarmee zal God Zijn heilige Naam die ontwijd is door hun vele zonden, maar ook door de ballingschap waardoor de wereld denkt dat God Zijn volk verlaten heeft, God zal Zijn Naam weer heiligen door het volk weer naar huis te brengen onder één koning, David of iemand uit dat huis van David. Deze teksten zijn zelfs de onderliggende toon waardoor Jezus ons in het Onze Vader leert bidden: ‘Vader, Uw Naam worde geheiligd’. Het evangelie contrasteert daarmee. Maar dat is maar schijn. De Joodse leiders zijn bang voor Jezus en voor de beweging die Hij op gang brengt. Hij krijgt de allures van een koning, ofschoon het Jezus’ enige betrachting is het volk weer samen te brengen in Gods heerschappij, in Gods liefde. Dat heeft echter bijkomende allures van een nieuw koninkrijk. Jezus brengt dat ook: het Koninkrijk van God. Bij de Romeinen kon dat echter verkeerd overkomen. Sommige mensen, zelfs enkele leerlingen van Jezus, zoals Judas en Simon, de Zeloot, de IJveraar, zien in Jezus een nieuwe politieke leider, een nieuwe koning. Op het proces van Jezus bij Pilatus – we gaan dat op Goede Vrijdag horen – zullen de Joden tegen Pilatus op een bepaald ogenblik zeggen: ‘Als ge die man vrijlaat, zijt ge geen vriend van de keizer; wie zich als koning uitgeeft, verzet zich tegen de keizer’ (Joh. 19,12). De Joden zijn bang. Tenminste de leiders en de religieuze aristocratie in Jeruzalem. Zij leven allang in weelde en deze weelde hebben ze te danken aan hun compromisgedrag t.o.v. de Romeinse bezetter. Jezus heeft nochtans geen politieke ambities. Hij brengt het Rijk van God, Hij wil alle mensen, te beginnen met Zijn eigen volk, weer onder de heerschappij van God krijgen en de Naam van Zijn Vader heiligen. Dat lukt niet en dat wordt ook verkeerd begrepen. Jezus’ goddelijke aanspraken zinnen de Joden niet. Daarvoor moet Hij aan het kruis. Maar bij Pilatus telt dat argument eigenlijk niet. Pilatus is niet bezig met God. Daarom grijpen de Joodse overheden dat bijkomende fenomeen aan, die politieke connotaties die Jezus’ optreden oproept. Dit argument zullen ze uitspelen bij Pilatus. En Pilatus zal erin lopen, eigenlijk ongewild, maar toch. In de lezing vandaag zegt Kajafas: ‘Het is beter dat één mens sterft dan dat het hele volk ten onder gaat’. Johannes, de evangelist, ziet daarin een profetisch woord. Jezus zal inderdaad sterven voor het volk, maar ook om de verstrooide kinderen van God weer samen te brengen. Daar op het kruis zal Jezus in Zijn wijd uitgestrekte armen de hele mensheid omarmen en weer thuisbrengen in het hart van God. Zo zal Hij de profetieën van Ezechiël vervullen: heel de mensheid komt weer samen onder Gods heerschappij. Plaatsvervangend zal Jezus God de Heer laten zijn over Zijn leven, maar Hij doet dat in ons aller plaats. Hij heeft ons menszijn aangenomen; zo wordt heel de mensheid weer nieuw, gehoorzaam aan God en aldus verlost. Dat doet Jezus voor ons! Aldus vervult Jezus de Oudtestamentische profetie van Ezechiël.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dank voor de mooie gedachten en bijbeluitleg. ik stoor me even aan een taalfout : de vier russen - wat is dat ? dat moet uiteraard VIRUSSEN zijn, niet ?
    deze week zal ik trachten nog beter in stilte te bidden voor de mensen die angstig zijn, bang om ziek te worden, voor de zieke mensen en zij die nu in de kliniek liggen. moge het geloof in de verrijzenis ons helpen om vertrouwen te hebben en nog beter te leven in het moment van nu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'Vier russen', ja! Beetje humor is op zijn plaats in deze tijd.

      Verwijderen
  4. Dank voor deze mooie en zinvolle bezinning. Dat we dit jaar elkaar op een vreemde Pasen mogen terug vinden opdat ons geloof versterkt wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank aan jullie allen ! Wijze woorden ! In deze "héél speciale tijd" worden we nog meer "wakker" gemaakt om er te zijn voor de anderen ! Méér dan ooit te schuilen bij "DE ANDERE"bij de Vader door De Zoon en zo Zijn Geest te ontvangen van Liefde voor onszelf ,onze naasten en voor Jezus onze Verlosser !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank u wel Kris, dat u het mogelijk maakt dat we alle dagen dicht bij Jezus en bij de Vader mogen zijn, al helemaal omdat er nu geen eucharistievieringen zijn. Dank ook dat ik hier reacties van andere mensen mag lezen. Zo kan ik mij (of kunnen we mekaar) verbonden weten in de Heer. God zegene en beware jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vandaag (gisterenavond begonnen en loopt tot vanavond) is bij onze joodse broerders een 'grote sabbat'. Volgende week in de lezingen van de Goede Week horen we daarover. Volgende woensdag vieren zij het sedermaal, waarop onze Eucharistieviering gestoeld is. Het verloop van de eucharistie en het sedermaal loopt parallel. We bidden zelfs nog gebeden uit het sedermaal in de eucharistie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Niet de 3 koningen, niet de vier Russen.
    Stilte en eenvoud in het hart, nederigheid en liefde met véél geloof
    wens ik éénieder toe, nu en morgen en altijd. Hallelujah.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten