Marcus

Vandaag zegt Jezus: 'Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend.'

De christelijke zending is geen andere dan deze die ook de Heer in zich droeg: Gods Blijde Boodschap dragen en uitdragen.
Onze zending mogen we in Christus' zending beleven. Hij neemt ons op in zijn zending, en met dezelfde kracht waarmee Hij verkondigde mogen wij het goede nieuws uitdragen. Hij zal het doen met ons, door ons, in ons. We zullen dezelfde vruchten zien, in en rondom ons.
Dit vraagt echter van ons een onverdeeld 'ja' tot de Heer, niet halfslachtig, maar totaal, met ons hele zijn.

Het zou echter een vergissing zijn te denken dat dit evangelie enkel geschreven is voor missionarissen. Oh ja, voor hen is het ook geschreven. Duizenden en duizenden religieuze broeders en zusters hebben in de loop der jaren kracht geput uit deze woorden van de Heer. Door hun verkondiging en meeleven met de plaatselijke bevolking, hebben veel missionarissen prachtig werk gedaan, en doen dat nog steeds zo. Ze hebben hun leven gegeven voor de missie.

Maar, zoals gezegd, het zou een vergissing zijn te menen dat deze evangelieverzen enkel voor hen geschreven is.
Hoe staan wij op ons werk, hoe gaan wij met onze collega’s om, hoe en waarover praten wij met onze kinderen, hoe beleven wij ons engagement in chiro of scouts, hoe gaan wij met onze buren om,…
In elke handeling, in iedere glimlach, in elk woord, in ieder gebaar,… mogen we verkondigers zijn van Gods goedheid. Wie in zijn omgang met anderen Gods Vrede uitdraagt is een ware verkondiger.
Daar hoeven doorgaans geen grote woorden voor gebruikt te worden. Gewoonlijk uit zich dat niet in grote gebaren. Het gebeurt veeleer in stilte, doorgaans onopvallend. Maar het zijn tekenen die onze huizen, onze scholen, onze jeugdbewegingen, onze werkplaatsen, zoveel warmte en kleur geven. En God tonen (voor wie ziende is).

Laten we dragers en uitdragers zijn van God, opdat Hij zichzelf doorheen onze wijze van leven kan openbaren.

kris

Reacties

  1. Dat is het hé, Kris! Elke dag Jezus brengen bij de mensen door zelf een beetje als Jezus te worden. Ik dank de Heer dat Hij ons deze H. Marcus schonk die ons het oudste relaas over Jezus' leven, sterven en verrijzen na heeft gelaten. Velen nemen aan dat Marcus' evangelie de neerslag is van de verkondiging van Petrus die vandaag in de eerste lezing Marcus 'zijn zoon' noemt. Het mooiste van Jezus vind ik Zijn leven in zelfgave. Je weet wel, dat 1 min1 waarover ik deze week sprak. Dat zou ikzelf graag nog meer willen worden, een mens van 1 min 1. Ik hoop dat onze Westerse wereld weer de onbaatzuchtigheid ontdekken mag en misschien is deze Coronacrisis daartoe een uitnodiging. Nederig moeten we ook zijn, zegt Petrus in de eerste lezing. Dit kleine virusje maakt ons alleszins nederig: we hebben niet alles in handen. Zelf had ik nooit gedacht dat ik op zo'n wijze uit ons woonzorgcentrum geweerd zou worden en dat dit misschien - wie weet? - het einde van mijn loopbaan wordt. Nu, al slaag ik er niet zo goed in, ook dat is een uitnodiging voor mij om een mens te zijn van 1 min 1. Als ik gisteren enkele wondere dingen aanhaalde, was het mij niet zozeer om het wonder te doen. Ik wilde daarmee gewoon zeggen dat veel dingen in het evangelie die voor ons onmogelijk lijken, niet zo alleenstaand zijn. Zelfs Jezus' verrijzenis is niet een zo alleenstaand gegeven, als ik lees dat zelfs van de heidense Griekse filosoof Socrates in de vijfde eeuw v. Chr. al postmortale verschijningen aan zijn leerlingen vermeld worden. Wat wil de jeugd? Ik denk ten diepste dat de jeugd ook zich wil geven, maar ze hebben het vaak niet bij ons gezien. Als zoals gisteren mensen zich ergeren aan mijn woord over het wonder, dan is dat ook omdat zij zoiets nooit hebben meegekregen in hun lessen en omdat zoiets ook weinig gebeurt, toen en nu. Als mensen genoeg hebben, hoeft God geen wonderen te doen. Maar Hij is er, altijd, soms onmerkbaar, soms heel even op een wat meer wondere wijze. Ik hoop maar één ding: dat ook onze jonge mensen zullen kiezen voor een leven in het spoor van Jezus, d.i. voor een leven van 1 min 1. In de wereld geldt dat je jezelf moet laten gelden, een mens moet zijn van 1 plus 1. Ik hoop dat wij allemaal mogen inzien dat zo'n manier van leven niet houdbaar is en ook niet gelukkig maakt. Laten wij ons geven, dat is ook wat Kris vandaag vraagt. Kris en Christus nog meer!
    H. Marcus, uw feest is allang een dag van gebed voor de vruchten der aarde. Moge op uw voorspraak de almachtige God ons een spoedig einde geven van deze coronacrisis en overvloedige oogsten aan alle mensen waar ook ter wereld, zodat niemand meer om moet komen van honger en ellende.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is het goede nieuws ?
    Dat Jezus de zoon van God is, gezonden om te redden en ons te leren hoe in liefde leven ?
    Dat God Liefde is en dat wij als zijn kinderen mogen leven in vrede en vreugde en delen... ?
    Dat wij, die vermoeid zijn en verdwaald of ziek... ons innerlijk kunnen bekeren en dat daar een andere wereld zich voor ons zal openen, met heel andere wetten en vruchten ( dan in de wereld waarin we uitgeput en radeloos en ziek zijn geworden ) ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. (ik zie het zo :) Het goede nieuws is in de eerste plaats een ervaring
      en geen berichtgeving, informatie, kennis of een stelsel van geloofsdogma's

      Het "nieuwe" dat hier op deze blog te rapen valt, is niet het geloof en de inzichten
      maar de ervaring : ontdekking van bron en kracht, ontmoeting, genade, leven, vreugde, hoop, heling...

      Wat is het goede nieuws voor u ?

      Verwijderen
  3. Het goede nieuws is voor mij ;dat we mogen leven in een liefdesrelatie met God de Vader ,met Jezus en met de Heilige Geest,dat de heiligen onze vrienden en voorsprekers zijn,de mensen onze broeders en zusters.
    Dat we elke dag Jezus Woord mogen ontvangen en beluisteren en trachten te leven zoals Hij het ons heeft voorgedaan.En dit uit liefde ,niet uit plicht,want God wil vrij bemind worden,het zou ook Goed Nieuws zijn, Jezus Eucharistie weer daadwerkelijk mogen ontvangen .

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten