vrijdag in week 20 door het jaar
Jezus antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’
Wanneer men de Bijbel in enkele bewoordingen zou moeten samenvatten, zou men dit antwoord van Jezus – hierboven geciteerd - kunnen aanhalen.
Terecht zegt Jezus dan ook: 'Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.'
Doch mogen we niet vergeten welke weg Jezus hiervoor zelf gegaan is: de weg van het kruis, voor Hem heel letterlijk.
Wanneer Jezus spreekt over 'liefhebben', bedoelt Hij dat niet goedkoop. Hij heeft het over een liefhebben tot het uiterste, met een trouw om U tegen te zeggen, een beminnen zonder grenzen, een zich geven aan de ander, zonder voorkeur.
Een weg van totale geweldloosheid, de andere wang aanbiedend terwijl men op de ene slaat, biddend voor zij die je mishandelen, hen vergevend.
In het lijden heeft hij de nee-woorden van de wereld op zich genomen, de zonde in liefde gedragen; als Zoon van God.
In het kruis toonde, en toont, Hij ook zijn diepste solidariteit met al wat broos, gebroken en arm is in de wereld. In hen zien wij zijn gelaat, mogen we Hem ontmoeten en liefhebben.
Hij is ons de weg van het kruis voorgegaan om ons te tonen wat de inhoud is van God beminnen, je naaste en jezelf.
Geen goedkope weg, maar in de diepte de meest schone en edele levensweg die een mens zich kan indenken.
De kruis-weg van Jezus zou het hart moeten zijn van ons beminnen. Niet enkel als voorbeeld, maar ook en vooràl als bron van diepe genade.
Laten wij, wanneer wij bidden voor een kruisbeeld, vragen om Gods genade: dat wij vanuit de inwoning van Jezus zijn liefde mogen belichamen in al ons doen en laten.
Dat dit vooral geen theorie moge zijn, maar een blijde werkelijkheid opdat het Pasen van de Heer meer en meer zichtbaar mag zijn in ons persoonlijk leven, in de gemeenschap van de Kerk, in de hele wereld.
kris
Dat zeg je heel mooi, Kris. In ons brevier las ik zojuist dat het evangelie volgens Sint-Paulus een mysterie is. Neen, geen geheim dat we niet mogen weten. Neen, het was verborgen in God, maar in Christus werd het werkelijkheid. God werd in Jezus mens. Hij kwam ons bestaan delen en als God verloste Hij ons ook. Dat is wat jij, Kris, het kruis noemt en de kruisliefde. Onze wereld is niet volmaakt. Als ik al die natuurrampen zie, dan vraag ik soms: God, waarom toch doe Je dat ons aan? Waarschijnlijk is dat een verkeerde vraag. De werkelijkheid is wel nog niet af, maar de diepste werkelijkheid is liefde. Jezus zegt het zo goed: Je moet alleen maar liefhebben, God en je naaste; dat is heel de Wet en de profeten. Als ik vandaag weer wat liefde uit mag strooien in deze soms harde wereld, dan ben ik bezig met wat God van mij wil. Dan wordt de wereld met al haar ellende wat beter. Als ik geen liefde heb, dan word ik een beetje een soort Taliban, denk ik. Ja, er zijn nog veel mensen in de wereld die de zin van het leven niet kennen. Misschien ken ik de ware zin - en die is: de ware liefde - ook nog niet voldoende. Dan raak ik verstrikt in mijn eigenliefde. God, bedankt dat U ons Jezus gaf, Uw Zoon, die schone mens, die niets dan liefde was, tot op het kruis. Ik denk dat wij vandaag allemaal eens neer moeten knielen voor een kruisbeeld en daarvoor een akte van liefde moeten bidden.
BeantwoordenVerwijderenDank u Kris, zo diep waar
BeantwoordenVerwijderenVan harte, kris
VerwijderenDe andere wang aanbieden.... Er werd geslagen met de rug van de hand, niet met de palm zoals wij dat kennen. Iemand die op die manier geslagen werd, kon de andere wang aanbieden en zo degene die sloeg ontkrachten. Je kunt op die manier niet doorslaan. Probeer het maar eens (denkbeeldig natuurlijk! iemand met de rug van je hand op zijn rechterwang slaan en dan hetzelfde proberen op de linkerwang)... Een vorm van geweldloos verzet...
BeantwoordenVerwijderenDank je wel Anoniem 10:30. Interessant.
Verwijderenkris