vrijdag in week 21 door het jaar

Deze parabel wordt – zeer terecht overigens – gewoonlijk gelezen in het licht van onze ontmoeting met de Heer aan de grens van de aardse tijd met deze van de eeuwigheid. Daar zullen we Hem ontmoeten als verlosser, als rechter, als God die – wanneer we ja zeggen – ons met open armen zal ontvangen, en welkom heten.

Maar we mogen deze parabel ook lezen in het licht van de Heer die dagelijks tot ons komt en bij ons is. Jezus is immers niet enkel toekomst, Hij is ook heden en hier. En het is goed waakzaam te zijn voor Jezus’ dagelijks komen tot ons, waakzaam voor zijn aanwezigheid in ons.

In alles, en doorheen alles, nodigt God uit lief te hebben. Zijn Zoon, die Hij met al zijn liefde in onze ziel heeft gebaard, kan en zal ons de genade schenken ‘ja’ te zeggen op die goddelijke uitnodiging zijn liefde te zijn. Maar, nederig als Hij is, wacht Jezus. Hij wacht op onze overgave, aan ons toevertrouwen aan Hem.

Ja, Jezus wacht. In die zin is Hij zelf het beeld bij uitstek van evangelische waakzaamheid. Hij is alert op ons komen naar Hem. En van zodra wij enige neiging vertonen ons te openen voor Hem, zal Hij ons ten diepste vervullen met zijn genade om met ons op weg te gaan.

Maar dit vraagt dus op onze beurt waakzaamheid. In wezen is geloof immers je toevertrouwen aan de Heer. En dit kan alleen maar wanneer je wakker bent voor zijn komen in uw leven.

Geloof is dus ten diepste een gebeuren van alertheid, van wakker zijn, van fris in het leven staan; blij en dankbaar om de Heer die je komt vervullen met zichzelf, om je zo in staat te stellen lief te hebben naar het beeld van de Vader.

kris

Reacties

  1. De tien bruidsmeisjes moesten de bruidegom en zijn bruid luister brengen wanneer het bruidspaar werkelijk een paar werd en de bruid thuis werd gebracht bij de bruidegom. Zij waren persoonlijk uitgenodigd. Joodse plichtplegingen konden echter lang duren en de bruidegom kon lang op zich laten wachten. Het was niet erg dat de bruidsmeisjes indommelden. Ze dommelden allemaal in. Maar als de bruidegom dan kwam, moesten de lampen in orde worden gebracht; de fakkellappen moesten in de olie worden gedrenkt om ermee te kunnen zwaaien als met lichten in de nacht om de bruidegom en zijn bruid te vergezellen. Het vervolg ken je: de vijf domme meisjes hadden er niet aan gedacht een voorraad olie mee te brengen en ze konden hun lampen dan ook niet vurig of lichtend krijgen. Dus vragen ze wat olie aan hun verstandige metgezellen die wel wat voorraad hadden. Maar die wilden niet delen. Veel mensen zeggen dan: ‘Een christen moet toch delen? Waarom doen die vijf meisjes dat niet?’ Ze geven zelf het antwoord: ‘Er mocht eens niet genoeg zijn voor ons en jullie samen’. Die verstandige meisjes lieten hun domme collega’s niet in de steek. Ze hielpen hen met de raad naar de nachtwinkel te gaan. Die was wel open de hele nacht lang, zoals wij ook zulke winkels kennen. Maar waarom zou het erg zijn als er niet genoeg was voor beide groepen samen? Omdat de bruidegom dan oneer aan werd gedaan. Als alle lampen halfweg de tocht uit zouden gaan, dan was dat eenvoudig een klap in het gezicht van de bruidegom in die tijd. Die zou dan geen mooi feest hebben op zijn grote dag, maar met beschaamde en beteuterde kaken staan te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. (vervolg)
    Jezus wil ons iets leren. Hij komt terug. Dat is niet een voorspelling, zei ik gisteren, dat is een belofte. En dan zal het met Zijn Rijk zijn als met die tien bruidsmeisjes. Zullen wij dan olie hebben voor onze lampenlappen? Het komt erop aan daar nu al voor te zorgen. De wederkomst van de Heer is niet iets voor een verre toekomst alleen. Neen, nu moeten wij een voorraad aanleggen van olie, net zoals je op reis gaat, je ervoor moet zorgen dat de brandstoftank van je wagen vol is getankt. Straks zal dat met onze elektrische auto’s nog meer aandacht van ons vragen. De verstandige meisjes hadden gehoopt dat de domme wat later toch nog bij de stoet aan zouden kunnen sluiten. Helaas, zij kwamen te laat. Als ik jong was, hoorde ik vaak de spreuk, overigens niet tot mij gericht, maar die zei: ‘Die zal als hij niet oppast, nog te laat komen op het laatste oordeel’. Voor de domme meisjes was dat helaas het geval.
    En wat is nu voor ons die voorraad olie? Ik denk: voldoende geloof, hoop en liefde om het uit te houden als Jezus nog lang wegblijft. Want komen zal Hij, maar wanneer, dat weet alleen de Vader in de hemel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Al jaren heb ik moeite om deze parabel te begrijpen. Mag ik de wijze meisjes het verwijt maken dat ze harteloos en liefdeloos zijn ten overstaan van hun 'dwaze' collegaatjes? Dat het over waakzaamheid gaat, dat is me wel duidelijk, maar ik worstel ermee dat de liefde voor de Bruidegom (klaarstaan met brandende lampen) de liefde voor hun medemensen (delen met wie te kort heeft) blijkbaar in de weg staat. En dat de Bruidegom hen dan helemaal buitensluit... het kan er bij mij moeilijk in!
    Kan iemand wat uitleg geven?
    Alvast bedankt!
    Wivina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was een beetje te rap met mijn vraag... Terwijl ik het schreef was Pr. Daniel al aan het antwoorden. Dank voor de mooie uitleg!
      Wivina

      Verwijderen
    2. de lamp brandend houden staat eigenlijk gelijk aan 'bidden'.

      Als wij biddende mensen zijn (in geest en waarheid) zijn wij door God 'gekend'.


      Indien niet zal Hij ons zeggen: 'Ik ken jullie niet'.

      Dat is een heel eenvoudige uitleg zonder veel poespas, maar eigenlijk de kern van de zaak. Daar komt het op aan. Niet te veel woorden aub.

      Verwijderen
    3. eigenlijk staat de uitleg van het evangelie in de eerste lezing. Die zijn altijd op elkaar afgestemd. Het gaat over een heilig leven.

      Verwijderen
  4. in Nederland gaf een priester de volgende uitleg bij dit evangelie:
    "We kunnen als goede vrienden samen een examen of een sollicitatiegesprek voorbereiden, maar op het moment van het examen of gesprek, moet je het zelf waar maken."

    We kunnen dus heel veel delen, maar op het Laatste Oordeel gaat de vraag alleen over onszelf; komen we aan de kant van de volgelingen van Christus met een 'brandend' geloof of hebben we Zijn Boodschap genegeerd ....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wie dieper wil graven in het mysterie van deze parabel: Voor de vlaamse/brabantse laat-middeleeuwse mysticus Jan van Ruusbroec openbaart zich in de zin “Daar is de bruidegom! Kom, ga hem tegemoet.” ("Siet de brudegom comt, gaet ute Hem te ontmoete) een diepe spirituele weg. Deze weg beschrijft hij in zijn meesterwerk 'de geestelijke bruiloft', het lezen, ook nu nog, meer dan waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Olie staat in de Bijbel voor de Heilige Geest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. inderdaad, olie is als de H. Geest
      De olie van de domme meisjes was niet van de H Geest, daarom gingen die lampen uit. Het is alleen de H Geest van God die de lampen blijvend doet branden....

      Verwijderen
  7. Er komt een uur dat allen die zich in de graven bevinden Zijn stem zullen horen
    Joh5´28

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als wij verbonden leven met God., biddende mensen zijn , de Geest van God in ons dragen, dan zal God ons binnenlaten in Zijn eeuwige Koninkrijk, Hij kent ons en Hij weet hoe wij hebben geworsteld om de Waarheid te kennen. Hij zal ons binnenlaten in Zijn Waarheid.

      Verwijderen
    2. De olie is eigenlijk ook het voedsel voor de lamp. De eucharistie is het voedsel voor de gelovige mens

      Verwijderen
    3. Inderdaad heeft Christus gezegd, neemt en eet dit is mijn lichaam, ons voedsel voor het eeuwige leven. En wie wil er niet leven in de eeuwigheid?

      Verwijderen
    4. Daarom zou ik willen vragen aan iedereen om vaak naar de Eucharistieviering te gaan. Nader tot God en Hij zal tot u komen

      Verwijderen
  8. Een kwestie van 'voorzienigheid', zoals onze Vader ook voorzienig is voor ons.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten