woensdag in week 21 door het jaar

'Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie lijken op witgepleisterde graven, die er vanbuiten wel fraai uitzien, maar vol liggen met doodsbeenderen en andere onreinheden. Zo lijken ook jullie voor de mensen uiterlijk op rechtvaardigen, terwijl jullie innerlijk vol huichelarij en wetsverachting zijn.'

De schriftgeleerden en Farizeeën, maar ook al de anderen die in hun spoor volgen, wij ook soms, zijn experts in camouflagetechnieken. De zorg om de schone schijn te redden, om de ware realiteit te verbergen, maakt mensen buitenmate vindingrijk.

Als formalisme het in ons leven dreigt te halen op oprechtheid, als uiterlijke vroomheid veraf staat van innerlijke bewogenheid, als geloof en leven, woorden en werken, niet meer overeen komen, dan opent het witgekalkte graf ook bij ons zijn gapende muil.

Laten we echt zijn, oprecht, zodat we God, onszelf en de naaste recht in de ogen kunnen kijken; in blijdschap en dankbaarheid.

Reacties

  1. zelfkennis is begin van de wijsheid.
    gewoon erkennen dat we ook zondaars zijn.
    de erfzonde van onze voorouders slepen we ook mee

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erfzonde??????
    We slepen voorgeschiedenis mee. Maar erven wij de zonde van voorouders 🥴 ik denk het niet hoor. Weet niet wat ze er mee bedoelen , de verslagen over Jezus melden dat toch niet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 'erfzonde' is een nogal misbruikt begrip, maar laatst kwam in me op dat je de enorme milieuschade die we met z'n allen elkaar en de wereld hebben aangedaan 'erfzonde' zou kunnen noemen, zeker als je die schade projecteert naar de toekomst van onze kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. ja als dit niet zo is-voor mij is het echt zo!.......
      De taal VERANDT het gezegdE

      Verwijderen
  4. We dragen de gebrokenheid van heel de schepping met ons mee van generatie op generatie. We moeten als Kerk leren spreken in een taal van de tijd, elke tijd opnieuw aangepast. Dikwijls staan we op dat vlak nog in de middeleeuwen, daarom spreekt de boodschap ook steeds minder mensen aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou dat begrip van de erfzonde zomaar niet wegwuiven. Wij worden allen geboren in een wereld die niet in orde is. Dat niet-in-orde-zijn is er gekomen door de zonde van de mens. De mens mocht eten van alle bomen in de tuin, dus ook van de boom van het leven. Alleen van de boom van kennis van goed en kwaad mocht hij niet eten. Zo hij dat wel deed, moest hij sterven. Hij / zij at en beiden werden uit de tuin verdreven. Dus konden ze ook niet meer eten van de boom des levens. Door de zonde van de mens kwam alle onheil in de wereld: de lasten van de zwangerschap werden zwaar, het was werken voor het dagelijks brood in het zweet des aanschijns en de onsterfelijkheid van de mens was ook weg. Jezus heeft dat hersteld. Zijn kruisboom is de nieuwe boom des levens. Wij zullen wel nog sterven, maar ook verrijzen. Dat is geen middeleeuwse theologie, dat is iets van mij en van jou, want Adam en Eva dat zijn wij allemaal. Intussen blijft de wereld, ondanks Jezus' herstel, toch een wereld die niet in orde is. En elk kind dat geboren wordt, komt terecht in een wereld die niet in orde is. Gelukkig hebben we de hoop op wat Jezus ons beloofde: het eeuwig leven. Misschien is heel het Genesisverhaal, zoals Bonhoeffer dat zei, 'Reprojizierte Hoffnung'. M.a.w. we projecteren terug in het begin wat wij verwachten voor de toekomst.

      Verwijderen
  5. Ik zou naast het begrip 'erfzonde' (dat ik zeker niet wil wegschuiven) toch ook de andere pool willen benadrukken, namelijk 'erfgenade', ook al heeft dit dogmatisch weinig betekenis.
    Als wij iets slechts doen, kent dat gevolgen, en daar wij allen deel uitmaken van één gemeenschap kan je spreken van erfzonde.
    Maar als wij iets goeds doen, kent dat ook z'n vruchten, goede vruchten, waar de gemeenschap mee wordt opgebouwd. Ik denk dat we als christenen ons vooral daaraan moeten geven, geworteld in Gods aanwezigheid.
    Van harte, kris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel zeker, Kris. Dat is meewerken aan die toekomst waar alles weer goed wordt. Die nieuwe tijd waar ook Maria in Medjugorje van spreekt, die nieuwe lente in de Kerk en in de wereld, die komt er niet zomaar. Daar moeten we iets voor doen. En inderdaad, met Gods genade, die elke mens ook gekregen heeft en die je gerust 'erfgenade' mag noemen.

      Verwijderen
  6. Erfzonde is een zwaar geladen woord erfgenadde klinkt positief, bemoedigend om verder te doen. Ik merkte bij een bezoek aan een kerk met een klein meisje, dat ook onns kerkgebouwen uitnodigen moeten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Al die gemartelde heiligen , de kruidgang ( essentieel in geloof dat wel) nodigen niet uit tot een vreugdevolle geloofsuitnodiging. Eerder om gedecoreerd weg te hollen. Misschien een werkpunt. ( Bedenking die ik maakte kijkend met de ogen van een kind. ,)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Reacties
    1. gelieve dan naar een protestantse kerk te gaan, daar zie je geen heiligenbeelden meer staan, alleen een kale muur waar je uw eigen inzichten kan op projecteren,

      met vriendelijke groet

      Verwijderen
    2. Maria, moeder Gods, is inderdaad de schrik der ketterijen.
      Een kruisbeeld zonder lijdend lichaam is geen volwaardig kruisbeeld.
      Wij verkondigen een gekruisigde Christus.
      Die geleden heeft onder Pontius Pilatus.
      Maria is ook de enige zonder erfsmet ontvangen.
      Men kan de hele heilsgeschiedenis niet overboord gooien.
      Ook niet alle heiligen die ons zijn voorgegaan.
      Onze eigen inzichten moeten soms wel eens opzij zetten.

      Verwijderen
  9. Exuseer me p.daniel uw antwoord is kwetsend en ik denk dat je me helemaal niet begreep. De paus roept op tot een vreugdevolle kerk. Dat zou fijn zijn als dat weerspieget wordt in onze kerken. Ik verwerp helemaal niet het kruis dat Jezus droeg.
    Een uitnodigende kerk waar de jeugd terug binnen komt en zo ingeleid wordt in ons geloof. Ik voel me niet geroepen tot protestantisme hoor. Alle respect voor deze protestantse mensen die het zeker en vast ook door god bemind worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het is niet bedoeld om te kwetsen, alleen om beter inzicht te krijgen.
      Er zijn ook 2 Daniels, een priester en een leek

      Bedoeling is ook om iets bij te leren en de inzichten bij te sturen.
      met vriendelijke groet

      Verwijderen
  10. Dat was dan ook mijn bedoeling om iets bij te dragen aan het terug toegankelijk maken van kerken voor de jeugd en zij die het katholiek geloof niet kennen. Om inzicht te geven wat kan afschrikken. Vanaf nu zal ik me terug trekken van dit blog. Blijf wel verder bijbelcitaat lezen. Waarvoor dank aan Kris. Een financieel steuntje volgt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten