vrijdag in de tweede week van de advent

ONDERRICHT VAN HET HART
(Bij Jes 48, 17)

Ik geef jullie onderricht in je eigen belang. Zo lezen we vandaag bij de profeet Jesaja.

Gods onderricht gaat veel dieper dan een gericht zijn op een 'weten hoe het moet'. Want, wat dit laatste betreft: in ons hoofdje weten we doorgaans maar al te goed hoe het moet. En toch spelen we het maar met mate klaar te doen wat God vraagt. De reden zit hem doorgaans in het feit dat we ons moeilijk kunnen toevertrouwen aan het werkelijke onderricht dat God ons bieden wil: het onderricht van het hart.

Immers, het onderricht dat God biedt is niet zozeer gericht op een verstandelijk kennen of weten. Wat Hij wil is ons in ontmoeting brengen met Zichzelf, dat veel dieper reikt dan onderricht geven puur op vlak van verstandelijk kennen of weten.

Het gaat om eenwording, vereniging, intimiteit tussen God (in Christus) en ons. Dit 'gaan met de Heer', deze verkering tussen Hem en ons, gaat zoveel dieper dan een verstandelijk weten. Het gaat veeleer om een ervaring van samensmelting die ons zal stuwen Gods liefde te baren vanuit onze intimiteit met Christus.

De Heer tegemoet treden is je toevertrouwen aan Gods onderricht zoals hierboven beschreven. Laten we daarom innerlijk stil worden; met een luisterend en aandachtig oor, tredend in zijn aanwezigheid. Om van Hem te ontvangen, om vanuit Hem te geven, ieder omarmend die Hij aan ons toevertrouwt.

Laten we bidden

Goede God,
neem ons op in uw Drie-ene Liefde.
Doe ons deelnemen aan jullie gemeenschapsleven
opdat wij in ons dagelijks bestaan
uw liefde ten diepste mogen worden.
Christus door ons, met ons, in ons.
In zijn naam.
Amen.

Een toegewijde vrijdag,
kris

Reacties

  1. Innerlijk stil worden, moeilijke opdracht , toch ga ik ervoor, met vallen en opstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo mooi Ps. 1 !
    Léven mét Hem verenigd in Zijn Liefde voor onszelf, voor élke mens ,voor Hem !
    Zéker met veel vallen ,maar toch weer opstaan
    Mét hart en ziel gericht naar Hem !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor de steeds prachtige meditaties rond de daglezingen,
    ons dagelijks trouw aangereikt door Kris en Ricky, soms aangevuld
    met de mooie gedichten van Stefan.
    Een probleem: wat ik ook vele jaren trouw, met grote moeite bid, telkens word ik
    verstrooid, afgeleid. In een meditatieboek rond de zondagslezingen
    van E.H. J. Bots las ik dat “verstrooidheid gevolg is van geen offerzin”.
    Dit is als een klap in mijn gezicht en dreigt mij a.h.w. alle moed te ontnemen
    om nog te mediteren en te bidden. Ik heb geen geestelijk begeleider meer
    sinds verschillende jaren. Wie weet raad?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik bid eigenlijk altijd 's avonds. als het mij alleen niet lukt of is gelukt volg ik in bed op mijn laptop de dagsluiting van een van mijn favoriete benedictijnse kloosters (de willibrordabdij in doetinchem of die van egmond). dan heb ik het gevoel dat ik niet alleen hoef te bidden. samen bidden is een grote steun. zelfs als ik alleen bid helpt het om me voor te stellen dat overal op de wereld mensen aan het bidden zijn. vaak ook dezelfde bekende gebeden.
      sterkte!

      Verwijderen
    2. Beste Anoniem van 09.51 uur
      De opmerking van E H J Bots dat verstrooidheid het gevolg is van geen offerzin zou ik niet te zeer op jezelf betrekken. Je bent erdoor geraakt, schrikt ervan. Ik zou er ook van schrikken. Als je jezelf in die opmerking helemaal niet herkent, laat die opmerking dan maar los. Niet alles wat in boeken beschreven wordt geldt voor iedereen.
      Er zijn veel goedwillende mensen die ook problemen hebben met concentratie bij het bidden. Dat is menselijk. Ik denk zelfs dat geen enkel mens altijd volledig aanwezig is in het gebed.
      Zolang je niet opmerkt dat je verstrooid bent, kun je er niets aan doen. Zodra je het opmerkt, kun je eenvoudig teruggaan naar het gebed, elke keer weer. Als het echt een probleem wordt, leg dan dat probleem in Gods hand en vraag of Hij je wil helpen.
      Weet je, als je vioolles zou krijgen, of welke andere les ook, dan zal een leraar je geen verwijten maken dat je fouten maakt, maar je wel aanwijzingen geven om het anders te doen of je een hulpmiddel aanreiken.
      God is geduldig en is zelfs blij met je gebed, hoe gebrekkig ook. Je bent immers van goede wil. Helpt dit een beetje?
      Groetjes, Ricky

      Verwijderen
  4. Beste anoniem,
    Hoeveel heiligen hebben dit niet mee gemaakt dat ze in hun gebed worden afgeleid met andere gedachten!
    Ook ik heb hier last van de ene dag gaat het beter dan de andere.
    Als wij bidden is het Christus die in ons bid en niet wij zelf!
    Blijf bidden uw dagelijks gebed tot Christus te vredenheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. . We moeten altijd bidden

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten