14 sept - Kruisverheffing

Lieve mensen,
de Kerk leert ons dat Jezus Christus de wereld gered heeft door te sterven op het kruis. En gelijk heeft ze. Het kruis redt ons allen.

Heel graag, wil ik met u, vandaag op het feest van de Kruisverheffing, wat dieper nadenken over dat ‘gered zijn door het kruis’.

Woorden die men heel snel in de mond neemt zijn de volgende: ‘Jezus heeft op het kruis de zonde van de mensheid op zich genomen, en heeft daardoor de wereld verlost.’ Beslist dragen deze woorden een diepe wijsheid in zich, maar we moeten ons eerlijk de vraag durven stellen of wij als christenen niet méér kunnen en moeten zeggen over Jezus’ sterven.

Wanneer we naar het kruis van Jezus kijken, en liefst nog naar de Gekruisigde zelf, zien we verschillende zaken.

We zien een ongelofelijke trouw van Jezus aan zijn Vader. Hij had kunnen weglopen. Maar Hij nam de volle consequentie op zich wat het volbrengen betrof van zijn opdracht: het verkondigen van zijn Zoon-schap en daarmee de Blijde Boodschap. Gevolg: kruisiging. Wat een trouw! Om stil van te worden.

Wat we ook zien is een ongelofelijke liefde voor de zondaar; niet voor de zonde, wél voor de zondaar. Tientallen gebeurtenissen en parabels vertellen ons in de evangelies over Jezus’ liefde voor de zondaar, en zijn verlangen tot genezing van ieder zondig hart. Hij ging de zondige mens opzoeken, voerde met hem het goede gesprek, wilde bij/in hem te gast zijn en deed er alles aan dat de zondaar in berouw zich zou keren tot God, vanuit het nieuwe leven dat Hij gaf aan, en was voor, de zondaar.
Op het kruis is Jezus afgedaald tot in de meest donkere krochten van iedere mens, want allemaal zijn we ergens wel zondaar. Jezus is ons in het kruis tegemoet gekomen met een liefde om U tegen te zeggen. Hij was niet vies van ons. Maar al te graag maakte Hij zichzelf vuil om zich te verinnigen met de zondige van God vervreemde mens.
Niet om het daarbij te laten, maar om op zo’n wijze z’n eigen leven met ons te delen dat wij de mogelijkheid in ons dragen met Hem op te staan, genezen van zonde, levend in zijn Pasen.
Lieve mensen, wat een liefde toch !

Wat we bij de Gekruisigde ook zien is een ongelofelijke diepe solidariteit met al wie op welke wijze ook aan de kant van de weg ligt. De armen, de uitgestotenen, de vluchtelingen, de verdrukten,… al wie leed en lijdt onder onrecht. Geen lijden was en is Hem onbekend. In deze diepe solidariteit is Hij deze mensen ten diepste nabij gekomen. Dat deed Hij, en dat doet Hij. Geen nabijheid met een afstand, maar een nabijheid van binnenuit. Een ware verinniging met elke lijdende mens door onrecht.

Wat we op het kruis ook zien is eenzelfde diepe liefdevolle solidariteit met al wat broos is in de wereld, met hen die zouden moeten omarmd worden door de mensheid maar dikwijls aan de kant van de samenleving moeten ‘leven’. Denk aan andersvaliden, dementerende ouderlingen, mensen met een hoekje af,… hen allen is Jezus zeer innig nabij gekomen op het kruis. Meer: met hen ging en gaat Hij mee, onzichtbaar, van binnenuit. Zalig zij die de Heer erkennen en beminnen in al wat broos is in deze wereld.

Op het kruis is Jezus aanwezig gekomen in ieders kwetsbaarheid. Hij is kwetsbaar geworden met de kwetsbaren; met allen dus. In deze kwetsbaarheid daalt Hij af en verinnigt Hij zich. Daar tilt Hij ons op door ons zijn leven te geven.
Wel, lieve mensen, wie deze zelfgave van Christus toelaat diep in zichzelf, leeft in Gods verlossing. Onze kwetsbaarheid zal onze kracht worden, door het leven van de Heer. Het meest kwetsbare dat er bestaat, de ware liefde, zal in Hem tot volle bloei komen, sterker als nooit tevoren.
Wie zich zo kan toevertrouwen aan de Heer, leeft in Gods verlossing, en mag zich gered weten.

Lieve mensen, genoeg woorden.
Laat ons het kruis, de Gekruisigde, aanschouwen, diep dankbaar om de weg die Hij voor ieder van ons gegaan is.

Wat een afdaling, wat een liefde !
Oh m’n Heer.
Vergeef me mijn veel te klein inzicht, en mijn veel te arme woorden die niet in staat zijn over U te spreken.


kris

Reacties

  1. Dank u, Kris. Het kruis is een mysterie dat voor mij te groot is. O Kruis van Jezus, of Jezus op het kruis, ik aanbid U, red mij, red elke mens, waar hij ook zit of in hopeloosheid neerligt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een vreemde tekst voor mij is het verhaal van de slang in de woestijn. Wie de dankbaarheid
    verleert komt in een gevaarlijke zone terecht : giftige slagen bijten mensen dood. Daar is maar een middel tegen : je ogen naar boven wenden en je opnieuw laten verlossen van de
    hoogmoed

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kis ,u gaf de korte samenvatting van Jezus diepste Wezen zo verbonden met de Vader en zo navolgbaar.

    We zagen enkele dagen geleden de afbeelding van het Kruis van Tancrémont .

    In Trancrémont wordt het kruis aan de gelovigen niet ter verering voorgehouden onder het aspect van het lijden,de harde werkelijkheid van het leven,zelfs niet de weg om Christus te volgen,maar onder het aspect van glorie en overwinning,als motief van fierheid en niet van tranen.
    Jos Vanderbruggen,O.Praem.
    Rector van het heiligdom

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vroeger werd er tijdens de kruisweg in de Goede Week gebeden: "Wij loven en aanbidden U Christus, omdat U door uw heilig kruis de wereld hebt gered". Beter is:
      "Wij loven en aanbidden U Christus, omdat U door uw Liefde tot op het kruis de wereld hebt gered".

      Verwijderen
  4. Vandaag lezen we over Jezus’ dood. Hoe hebben ze het toch kunnen uitleggen dat deze afgang, deze mislukking mogelijk was voor iemand die beweerde zoon van God te zijn ? Iemand die zieken genas, broden vermenigvuldigde, een storm stilde en zelfs doden opwekte – waarom heeft hij zichzelf niet van dat kruis kunnen redden ? Iemand die zei dat God barmhartigheid wou – géén offers !
    Waarom leren de theologen ons dan toch dat dit het offer was dat ons verlost en verzoent met god ?
    Of is het kruis vooral bedoeld om eenvoudige mensen te bezielen met een slavenmoraal ( Nietzche ) ?
    Als de blijde boodschap gaat over een liefdevolle god die ons in Jezus wilde redden en niet veroordelen, ons redden van zonde en dood ! waarom blijven wij dan kijken naar dat zwart kruis ?

    Kris schrijft dat we niet naar het lijden, maar naar de gekruisigde stervende mens kijken : de trouwe, de barmhartige Jezus, die we ook vandaag kunnen ontmoeten in elke kleine en gekwetste mens.
    Als we liefhebben en bereid zijn ons leven te geven voor onze naaste – niet uit haat (strijdend) maar uit liefde (geweldloos) – kunnen we dan beleven en meemaken dat we kinderen zijn van god en dat die liefde sterker is dan de dood ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De zomer loopt stilaan ten einde en ik weet dat de bomen hun blaren gaan verliezen en sommige zullen sterven. En ja : vroeg of laat ga ook ik dood. Dat is wat het beeld van het kruis bij mij oproept : de dood.als einde van elk leven. Dat is géén blijde boodschap. Dat is een onontkoombaar lot, een zekerheid, zoals de zon die elke morgen opkomt en elke avond ook ondergaat : de nacht is deel van ons leven… het deel waarvoor we liefst onze ogen sluiten.
    Kijken naar mijn dood is ook kijken naar de tijd die ik nu krijg. De eindigheid beseffen geeft een intensiteit : ik wil er nog iets van bakken, er iets goed mee doen. Niet vanuit angst (om veroordeeld te worden), maar vanuit liefde en dankbaarheid en vertrouwen. Ik mag naar de dood kijken in acceptatie en vertrouwen. Ik moet er niet van weglopen, ik moet de dood ook niet zoeken, maar ik wil de liefde beleven en vertrouwen dat zij sterker is dan geweld en onrecht en zelfs moord.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank voor jullie mooie woorden.
    Het kruis, met de Gekruisigde, is zo diep. Het heeft iets van een alomvattende liefde, ondoorgrondelijk in z'n diepgang. Misschien moet het ons meer aanzetten tot een dieper zwijgen in onszelf, juist om de liefde alle ruimte te geven zonder ze al te snel zelf in te vullen.
    Nogmaals dank om jullie rijke woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vroeger werd er tijdens de kruisweg in de Goede Week gebeden: "Wij loven en aanbidden U Christus, omdat U door uw heilig kruis de wereld hebt gered". Beter is:
    "Wij loven en aanbidden U Christus, omdat U door uw Liefde tot op het kruis de wereld hebt gered".

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank,Allen, voor de rijke woorden ! Vooral voor het gelovig gebeuren van de kruisdood van Jezus -zoon van God-en Zijn opstanding.!een reddende Paaskracht , die allen HEEL maakt!
    Dank en vertrouwen daarin !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. nu konstateer ik ......dat het woord VERWIJDEREN wegvalt als ik m'n naam NIET gebruik!
    Sorry(kijk hierboven ) !dank

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten