21 sept - Matteüs

De overweging in naar woorden van Bart T’Joens

Jezus komt voorbij het douanekantoor. Iedereen kent de tollenaar die er is, hij was een uitgestotene, inde belastingen voor de bezetter. En juist naar deze man gaat Jezus, praat met hem, en ja, Hij nodigt hem uit tot navolging.

Dat de farizeeën tot in het diepste van hun ziel gechoqueerd waren, is goed te verstaan. Zulk gedrag was verraad. Schijnbaar durfden ze zelf niet met Jezus te spreken want ze gaan naar zijn leerlingen en vragen hen: 'Waarom eet uw meester met tollenaars en zondaars?'

Maar Jezus zelf staat hun te woord. Juist zulke mensen als de tollenaars hebben een warm hart nodig. Je leest toch in de Schrift: 'Barmhartigheid wil Ik, geen offers'.

Door die woorden en door heel zijn houding wil Jezus Gods manier van “zijn” duidelijk maken.
Zo is God. Zijn hart is groter dan dat van alle mensen. God maakt geen onderscheid tussen de mensen. Hij zorgt voor iedereen, voor rijken en armen, voor gelukkigen en ongelukkigen, voor goeden en slechten, voor gezonden en zieken.

Jezus wil dat wij een warm hart hebben voor ieder. En wat de schuldige mens betreft: dat we hem liefhebben, vergeven en tot genezing aanzetten en hem een nieuwe kans geven voor de toekomst.

Mogen we verenigd met Jezus Gods barmhartigheid belichamen.
We kunnen het niet genoeg herhalen.

Reacties

  1. Hoeveel mensen zijn er niet die een mooie baan hebben, maar voelen dat er nog iets ontbreekt. Dat zijn de Matheussen van onze tijd. Sommigen worden dan priester, anderen treden in in een gemeenschap, nog anderen worden iets zoals een pastoraal werk(st)er of worden gewoon gelovig en gaan naar de kerk. Jezus 'komt ook vandaag voorbij en roept ook jou en mij, om alles op te geven en trouw Hem na te leven'. Jezus leeft niet voor geld, Jezus leeft voor God en voor de mensen. Hij nodigt elk van ons iedere dag uit Hem, wat te volgen. 'Miserando atque eligendo' is de wapenspreuk van onze paus Franciscus. Hij verwijst daarmee naar dit gebeuren met Matheus. 'Gekozen door genade'. Paus Franciscus heeft het zelf meegemaakt ergens in zijn jonge jaren. Ook hij is zoals Matheus Jezus achterna gegaan. Elke mens heeft van God een stukje genade gekregen, een roeping. De eerste lezing zegt het: 'Elk volgens de maat van Gods gave', d.w.z. voor elk is het anders, maar elk heeft iets gekregen en zo vullen we mekaar aan. Het is wel een geschenk van God. Kris wees mij gisterenavond via een mailtje op een preek van onze paus tot de priesters, iets dat op Kerknet weer te vinden is. De paus zegt dat wij ons priesterschap eerst als een geschenk moeten zien van God en pas dan als een dienstwerk, omdat we anders het gevaar lopen 'functionarissen' te worden die hun job doen. Ik heb Kris bedankt voor die verwijzing en heb hem gezegd dat ik met die wijze raad van de paus naar bed ging. Terugwijzend op de vragen van gisteren over het priesterschap van de vrouw, denk ik nu: Kan een mens iets van God afdwingen? Elke roeping is een geschenk en ieder mens heeft een roeping. Ook een leven in een gezin is een roeping en kijkend naar onze intervisiegroep van donderdag ll. met pastores uit de ouderenzorg, ben ik dankbaar voor wat nu al mogelijk is, ook voor de vrouw. De rest volgt nog wel: op Gods tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, het is zo dat vrouwen veel taken op zich kunnen nemen. Maar door het feit dat ze geen
    wijding kunnen ontvangen blijven ze in de Katholieke Kerk altijd ondergeschikt aan de man.
    Dat is heel jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat vind ik nou ook. vouwen kunnen ook en juist in een gewijde functie (zie hervormde kerken, anglicaanse kerk, oud-katholieke kerk) in deze tijd een belangrijke bijdrage leveren aan de verspreiding van Christus liefde.

      Verwijderen
    2. Ik denk dat we niet moeten kijken wat nu nog niet kan, wat we nu nog niet hebben, maar eerder naar wat we wel al hebben en wat wel al kan. Die vrouwelijke pastores uit onze intervisiegroep doen veel meer dan ik kan bereiken, ze zijn hun mensen heel dichtbij, zelfs het personeel. Ikzelf sta van dat personeel veel te ver af, vooreerst omdat ik geen personeelslid ben, niet betaald word door de voorziening en misschien juist omdat ik priester ben. Ik lig met niemand overhoop, hoor, dat is het niet, ieder zegt zoals ikzelf vriendelijk goede dag, maar ik ken hun uurregelingen niet, ik sta daar veel te ver van af. Iemand die zelf personeelslid is, kan hen veel dichter nabij zijn. De wijding is niet alles hoor. Trouwens, de ziekenzegeningen die de ongewijde pastores doen, verschillen die zoveel van mijn ziekenzalvingen? Ook door deze zegeningen werkt God. Die ongewijde pastores zijn net als ik ook gezonden door de bisschop. Maar goed, bid ervoor en het komt wel, denk ik. Het voornaamste is niet dat ik priester ben, niet het priesterschap is het hoogste. Het hoogste is dat wij leerling van Jezus worden en anderen daarin meetrekken. En dat kan iedereen doen, dat moet iedereen doen.

      Verwijderen
  3. Het mannelijke karakter van het priesterschap is onderdeel van een ononderbroken traditie en is daarom definitief.

    Zolang wij ons Rooms Katholiek noemen aanvaarden we de leerstellingen van de Kerk,Jezus heeft de sleutels om te binden en te ontbinden aan Zijn Kerk gegeven.Daarmee wil ik niet zeggen dat ik andere kerken minder zou vinden,maar wie het niet eens is ,kan zich altijd aansluiten bij een kerk waar men wel vrouwen tot priesteres wil wijden.
    Persoonlijk zal ik nooit bij een vrouw gaan biechten en zou ik tot Rome rijden om een H.Mis bij te wonen opgedragen door een priester.
    Als dit Jezus wil was ,had Hij toch zeker Zijn Moeder of een van de vrouwelijke volgelingen opgenomen bij Zijn apostelen? niet ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "Kom,en volg mij" zegt Jezus ,en Matteus '-(de belastingontvanger )- staat op en volgt Jezus !
    Zó is elk geroepen ,man of vrouw, rijk of arm, geleerden of analfabeten, enz.....! Mijn zending
    is een roeping van Hem....om het even hoe ! Opstaan en Hem volgen: zien, doen , ZIJN,denken ,......Hem laten Hem zijn in ons , in LIEFDE !
    Dank aan vorigen en zeker aan Kris ! en dank aan Hem !!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten