zaterdag in week, 25 door het jaar

Vandaag lezen we in de eerste lezing uit de profeet Zacharia :
Toen verscheen de engel die met mij sprak, en een andere engel kwam hem tegemoet en zei: ‘Vlug, zeg tegen die jongeman dat Jeruzalem een open stad zal blijven, niet ommuurd, vanwege het grote aantal mensen en dieren dat er zal wonen. Ik zal zelf rondom de stad een muur van vuur zijn – spreekt de Heer – en haar met mijn luister vullen.’

Prachtig beeld van de Kerk, of hoe de Kerk zou moeten zijn: een open gemeenschap, niet ommuurd, omringd door het vuur van God.

We kunnen naar de Kerk kijken als een toeschouwer, ons gedacht erover hebbend, eventueel met een droom over hoe de Kerk zou moeten zijn. Of we kunnen in de Kerk staan als een deelnemer, als iemand die van binnenuit enthousiast leeft in de Kerk, zich bewust zijnde dat zijn deelname mede vorm geeft aan het mystieke Lichaam van Christus dat de Kerk in wezen is.

In het huis waar we wonen, in de straat waar we leven, in onze scholen of universiteiten, op ons werk of waar we ons ook ophouden, overal kunnen wij van harte Kerk zijn, de deuren van ons hart open voor al degenen die we ontmoeten, het vuur belevend dat God schenkt, zijn Vrede uitdragend.

Ja, laten we van harte een hartelijke Kerk zijn. Een blijde gemeenschap. Een Kerk die doorheen daad en woord toont hoe liefdevol God is. Door kleine en grote daden. Door een wijze van ‘zijn’. Christen-zijn. Voor ieder. Ja, ieder. Want ieder is een kind van God en is geschapen om bemind te worden zoals God ieder bemint. Ook de meest slechte mens blijft een kind van God, zoals ook de meest goede dat is. Dus ieder ‘moet’ bemind worden. Ja, laat ons Kerk zijn, zonder muren, de Heer belichamend.

We moeten weer wat frisser worden, denk ik soms. En enthousiaster. De mensen aanspreken op wat hen bezig houdt, luisterend, hen ontvangend. Om vanuit die vriendschap ‘iets’ over God te zeggen indien dit kan, indien daar ruimte en openheid voor is. Dit laatste komt vaker voor dan we doorgaans denken.
We mogen het ons vooral niet toe-eigenen, maar bidden dat God dit mogelijk maakt. Vraag aan Hem, klop aan zijn deur. Hij doet open hoor. Vraag naar mogelijkheden waar we iets van Hem mogen tonen, of over Hem mogen spreken. Vanuit dit bidden zal Hij ons leiden en brengen naar situaties waar Hij zich kan ‘openbaren’.

Geen grootse woorden, eenvoudig, oprecht, nederig, en vooral met heel veel barmhartigheid en liefde. Als we als Kerk zo’n houding konden aannemen, dan krijgt Christus veel ruimte om zich te tonen.

Een mooie zaterdag voor ieder van u.

Reacties

  1. Dankjewel voor deze mooie woorden. Ik ben ervan overtuigd dat we met zijn allen zorgend, liefdevol, begripvol, vergevingsgezind (hoe moeilijk soms ook) proberen met mekaar omgaan, maar zonder enthousiasme en dankbaarheid blijven we staan waar we staan.
    Ik wens iedereen vandaag wat extra enthousiasme en dankbaarheid.
    siska

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kris, mag ik even ingaan op wat je zegt
    "We moeten weer wat frisser worden, denk ik soms. En enthousiaster. De mensen aanspreken op wat hen bezig houdt, luisterend, hen ontvangend. Om vanuit die vriendschap ‘iets’ over God te zeggen indien dit kan, indien daar ruimte en openheid voor is. Dit laatste komt vaker voor dan we doorgaans denken..."
    Ik meen dat een van de grootste opgaven is de boodschap te vertellen in een taal die mensen van nu verstaan. Het is niet zo moeilijk om een beeld van God te hanteren dat begrepen wordt in het hedendaagse denken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dag marie-roos, bedoel je niet juist dat het wél moeilijk is om een beeld van God te hanteren dat begrepen wordt in het hedendaagse denken? dat vind ik in ieder geval wel... maar daarvoor kan ik gelukkig in gebed Gods hulp vragen.

      Verwijderen
    2. Marie-Roos,
      inderdaad, en uiteraard, in een taal die vandaag aankomt, dat spreekt voor zich.
      Zelf ervaar ik dit niet als zo moeilijk. Het is een kwestie van aanvoelen hoe, en op welke moment, je iets aanbrengt. Dat de ander ervaart dat je hem als mens ontvangt, dat je oprecht naar hem luistert, doet veel wonderen. Want dat opent dikwijls een gesprek. Mijn ervaring is dat men zelfs met vragen afkomt, en dan kun je rustig in gesprek gaan. Nooit oordelend, maar meegaand met de ander, ook als die z'n twijfels of zelfs ongeloof uitspreekt.
      Het is niet altijd vanzelfsprekend, maar doorgaans denk ik dat we geen angst moeten hebben met mensen te spreken.
      Ik werk met veel jonge mensen, en mijn ervaring is dat ik al prachtige gesprekken heb gehad, vanuit hun weten over mij dat ik gelovig ben, maar ook vanuit de diepe ervaring dat God bij ons is wanneer we in zijn Geest (trachten te) spreken.

      Verwijderen
  3. Deze week had ik een gesprek met een dame,voor haar waren er geen zondaars of misdadigers,ze zegt :'de boze heeft zoveel macht,dat ie mensen kan dwingen slechte daden te doen'----ik---en de vrije wil?---maar m'n kind zei ze ,jij hebt zeker de kracht van de duivel nog nooit ervaren--ik--- o jawel ,maar dan roep ik op Jezus:(Jezus in mij,mijn sterkte ben Jij'.

    Later dacht ik :'zou God zo zijn?'zou Hij het kwaad de mens niet aanrekenen,maar op het einde al het kwade dat ooit gedaan werd op de rekening van de duivel zetten?
    Met deze gedachte is het mogelijk ,iéder mens als kind van God te aanvaarden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'k Blijf even staan bij de zin van Jezus: "de Mensenzoon zal aan de mensen uitgeleverd worden " en.....Zijn leerlingen durfden Hem geen uitleg te vragen "!
    Ook ik durf soms niet ! bij sommige al te realistische uitdrukkingen in de blijde boodschap,
    wat doen ??? De leegte in mij -laten vullen door Zijn Geest- dankbaar het zó-zijn aanvaarden, en Hem levend weten NU ! in stilte ! in mij en de onnoembare Anderen !!!!!
    Diepe dank aan Kris en hen die hier vóórgaan!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten