dinsdag in week 25 door het jaar

‘Mijn moeder en mijn broers zijn degenen die naar het woord van God luisteren en ernaar handelen.’

Jezus vraagt om naar het woord van God te luisteren, en ernaar te handelen.
Hij vraagt dat we ons onder Gods Woord plaatsen.

Jezus is het mensgeworden Woord, en wilt niet liever dan dat wij ons nestelen in dat Woord, onze woning maken in Hem, ons laten opnemen door Hem. Het is leven in overgave aan Hem, delend in zijn ja-woord tot de Vader. En zoals Jezus ten volle gehoor gaf aan wat de Vader van Hem vroeg, zo zullen wij in Jezus' naam op onze beurt gehoor geven aan wat de Vader van ons vraagt.

Op deze wijze mogen we moeder, broeder en zuster zijn van elkaar; wij allen die bewoond zijn door Jezus.
We mogen moeder zijn van elkaar door elkaar te brengen naar het hart van het bestaan: God. Zoals een goede moeder waakt over de diepste geheimen van haar kind, zo mogen wij waken over elkaar dat we onder Gods Woord blijven, dat we mogen leven in wat waar is, los van de leugen, los van het kwaad. We mogen broeders en zusters zijn van elkaar om het feest van de vrede met elkaar te delen, van Hem ontvangend, Hem aan elkaar schenkend.

Laten we ons plaatsen onder Gods Woord, het be-amen, er gehoor aan geven, om dan samen als een warme gemeenschap Gods liefde te zijn.

kris

Reacties

  1. Horen wij het woord God dat door de profeten van deze tijd gesproken wordt en wat doen we ermee? Ik denk aan de profeet Moeder Theresa van Calcutta die zei "hou op met abortus en er komt vrede in de wereld". Hebben we dat gehoord en erop ingegaan? Ik hoor de profeten nu roepen om zorg voor de schepping, ook onze paus behoort tot hen. Hebben wij zijn encycliek daarover gelezen en passen wij die toe? Of blijven we hangen bij onze gebruikelijke vrome praat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sjaloom,u legt de vinger op de wonde,maar---ik geloof niet dat de mensen die het Bijbelcitaat lezen deze gruwelijkheden goed praten.
      We zouden mensen moeten aanspreken die deze wetten voor leggen en die ze goedkeuren.
      Wat de zorg schepping betreft ,kunnen wij gelovigen nog een beetje méér trachten te zorgen om voor ons eigen deur te keren.

      Verwijderen
    2. Sjaloom, het is gemakkelijker om vroom te spreken dan te handelen. 1 kind aannemen is (vooral de eerste jaren) dagelijks werk en permanente zorg en aandacht. 1 auto wegdoen is niet alleen veel fietsen en meer tijd in het openbaar vervoer, maar ook een andere manier van leven. Geen citytrips meer met het vliegtuig. Bewust consuminderen van vlees enz... Bekering heeft in mijn leven een heel concrete betekenis gekregen. Gehoor geven aan mijn geweten stelt me grenzen, maar geeft me ook vrede ja. En ik accepteer dat anderen wel nog doorgaan met abortus en auto, vliegtuig, ijskast enz... Ik ben god niet. Ik heb nood aan vergeving. Geen offers maar barmhartigheid...

      Verwijderen
    3. de enige plaats waar we de wereld kunnen veranderen is, naar mijn ervaren, binnen in onszelf. dat zal uiteindelijk de mensen en dingen om ons hen ook veranderen, op ieder denkbaar niveau. of je nu in een aanleunwoning woont en afhankelijk van zorg, of premier van het land bent en allerlei beslissingen kunt nemen, overal verandert de wereld als ik verander en de liefde tot het centrum van mijn handelen maak, mét of zonder de hulp van Christus (wat volgens mij veel moeilijker is).

      Verwijderen
    4. Vandaag staat Greta Thunberg weer in de media. Vlijmscherp. Zoals de profeten uit het oude testament. Ik heb geen idee of ze christen is. Maar ze doet het toch maar !
      'Ik hoor de profeten nu roepen om zorg voor de schepping'.

      Verwijderen
  2. Cyrus werd opgevolgd door zijn zoon Kambyses (529-522). En dan kwam Darius I aan de macht (522-486). Hij organiseerde het Perzisch Rijk: Syrië en Palestina vormden de 5de satrapie, Egypte de 6de. Tussen 520 en 515 werd de tweede tempel gebouwd in Jeruzalem. De stadhouder was Zerubabbel, de hogepriester Jozua. Haggai en Zaccharia waren toen profeten.
    De eerste lezing verhaalt heel mooi hoe de tweede tempel gebouwd werd met fondsen van het Rijk. Mooi dat die Perzische regering zelf de tempel bekostigde, een tempel voor een God waarin zijzelf waarschijnlijk niet geloofde. Ze zal ook in andere landen wel cultusgebouwen hebben gefinancierd voor nog andere levensbeschouwingen. Een model voor onze staten nu? Ik denk het wel: multiculturele samenlevingen! Het zal natuurlijk niet eeuwig blijven duren. Als de Grieken aan de macht komen, komt er een eind aan dit godsdienst - gunstig - gezind bewind. Antiochus plundert in 170 de tempel en vanaf 167 worden de Joden gedood en omgebracht. In de lezing vandaag is het nog heel goed. Men viert weer het Paasfeest, zoals Mozes het voor had geschreven. Men denkt weer terug aan Gods wondere bevrijding van Zijn volk uit het slavenbestaan in Egypte onder Mozes (ca. 1200) en wellicht ook aan Gods wonder ingrijpen nu vanaf koning Cyrus van Perzië.
    In het evangelie staan Jezus' moeder en verwanten buiten. Ze willen Jezus spreken, waarschijnlijk om Hem terug naar huis te brengen en Hem af te houden van Zijn zending, die zij slecht af zien lopen. Jezus sticht echter een nieuwe familie, een familie van mensen die luisteren naar het woord van God en daarnaar handelen. Wat dat inhoudt, heeft Kris heel mooi beschreven, en ook Sjaloom hierboven doet een duit in het zakje. Jezus laat zich niet afbrengen van Zijn zending. Hij zal naar Jeruzalem gaan, sterven op het kruis en het nieuwe Paaslam worden dat het Godsrijk bekrachtigt. Dan zal Zijn Moeder onder Zijn kruis staan en na Pasen, na Zijn verrijzenis, zullen ook Jezus' verwanten mee met de apostelen bidden om de komst van de door Jezus beloofde H. Geest. Jezus' aardse familie zal zich invoegen in de nieuwe geestelijke familie die Jezus sticht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gedragen wij ons als broers en zussen van de Heer door te luisteren naar Zijn woord en Hem te volgen. Heer, toon ons de weg waar we U kunnen vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik las vandaag een mooi getuigenis:
    Nederland: de priester die alles opgaf om Jezus te volgen

    Toen Jezus hem in 1968 riep om zijn huis en bezittingen op te geven, af te treden als pastoor en hem te volgen waarheen Hij maar wilde, aarzelde de Nederlander Frans Horsthuis niet. In de daaropvolgende 40 jaar leefde hij zonder geld, als een dakloze pelgrim die door Europa reisde en de mensen diende die hij onderweg ontmoette.

    Het was in deze periode dat Jezus op hem een ​​diep gevoelde profetische boodschap over de staat van de Kerk in Europa indruk maakte, een boodschap die uiteindelijk in een boek veranderde, gepubliceerd in 1988, 'The Royal Way'. Hoewel het bij het grote publiek nauwelijks bekend was, omdat het zelf werd gepubliceerd en gratis werd verspreid, bereikte het vele - zowel katholieke, protestantse als orthodoxe christenen - en nodigde en verenigde hen uit om eenvoudig Jezus te volgen en naar zijn stem te luisteren.

    Horsthuis was ervan overtuigd dat de kerk in Europa een noodzakelijk zuiveringsproces zou doormaken. 'De kerk moet zich ontdoen van veel bagage, zijn bezittingen en zijn kracht, het moet van zijn voetstuk af', schreef hij.

    Hij voorzag dat Jezus een nieuwe kerk vormde, uit een spirituele migratie. 'Deze toekomstige kerk lijkt misschien ongeorganiseerd, omdat ze uit een innerlijke impuls komt. Het is als een vogel die migreert. Geleidelijk wordt een heel nieuw netwerk zichtbaar, christenen die op zoek zijn naar hun eigen manier om met Jezus te wandelen en die te vinden. Veel van hen ontmoeten elkaar, als een gemeenschap van broeders en zusters, door de Geest. Zulke persoonlijke ontmoetingen kunnen zich ontwikkelen tot kleine levende kernen, huisgemeenschappen, net zoals in de dagen van St. Paul, die bestaan ​​om elkaar te verrijken en de liefde van Christus te verspreiden. '

    In december 2018 stierf Frans Horsthuis op 97-jarige leeftijd. Hij werd begraven door 12 goede vrienden met verschillende kerkelijke achtergronden. Hij stond erop zijn graf te delen met een arme dakloze die enkele weken daarvoor stierf.

    Bron: The Royal Way, Erik Bakker

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten