woensdag in week 25 door het jaar

Jezus riep de twaalf bij zich en gaf hun macht en gezag over alle demonen, en de kracht om ziekten te genezen.
Daarna zond Hij hen uit om het Koninkrijk van God te verkondigen en zieken te genezen.
Hij zei tegen hen: ‘Neem niets mee voor onderweg, geen stok, geen reistas, geen brood en geen geld, en ook geen extra kleren.’

Opvallend aan dit stuk evangelie is dat de evangelist meer aandacht besteedt aan het feit dat Jezus zijn leerlingen macht, gezag en kracht verleent in plaats van het over de inhoud van de verkondiging te hebben. Dat zal niet zonder reden zijn. Hij wil er de aandacht op vestigen dat de leerlingen geen macht uit zichzelf moesten hebben. Nee, Jezus zal hen die verlenen. Het is de kracht van God, het is Godskracht, Geestkracht, de kracht van de Allerhoogste, de heilige Geest.

Macht, gezag, kracht. Het Griekse woord waarmee in het evangelie wonderen worden aangeduid, is meestal 'dynamis', dat betekent kracht. Niet zomaar de kracht van een sterk staaltje menselijk kunnen, maar een handeling waarin de kracht van God zit. Het is Gods kracht die genezend en opbouwend binnenbreekt in het lichaam en de geest van de mens, in de menselijke samenleving.

Díe kracht ligt voor ieder van ons voor het grijpen in het gebed, in de eucharistieviering. Maar het is de kunst die kracht ook inderdaad te vinden. Daarvoor is het nodig dat we ons ontdoen van eigen kracht, zoals het in het evangelie staat: ‘Neem niets mee voor onderweg, geen stok, geen reistas, geen brood en geen geld, en ook geen extra kleren.’ , geen voorraadje, geen eigen kracht.
Want 'het Koninkrijk Gods', zegt Paulus, 'bestaat nu eenmaal niet in woorden, maar in kracht" (1 Kor 4,20). De kracht van God!

Bidden is eigenlijk je verwarmen aan het vuur van God. Ieder Woord van God is een vuur. Bidden is je ophouden onder de zon van God, onder de zon van zijn goddelijke liefde. Bidden is die liefde ontvangen, in het bewustzijn dat Hij je alles zal geven wat je zelf tekort komt. Dus niet uit jezelf produceren, met je verstand of gevoel, met je wil of fantasie, maar in leegte en armoede de kracht ontvangen van God.

Reacties

  1. " In leegte en armoe de Kracht ontvangen van God." (Kris) dit beamend in stilte en overgave=bidden !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nadat de tempel herbouwd is en weer in is gewijd, gaat de priester en Schriftgeleerde Esra in de nieuwe tempel bidden. Hij voelt zich diep beschaamd, omdat het zover is moeten komen dat Israël om zijn zonden - 'we zijn slaven (van de zonde)', zegt Esra - weg werd gevoerd naar Babylon. Babel was al in het eerste Bijbelboek Genesis 11 de plaats van de spraakverwarring. De hoogmoed van de mensen maakte dat ze mekaar niet meer verstonden. Babel is dus een zinnebeeld geworden van de zondigheid en het kwaad, zoals ook het laatste Bijbelboek, de Openbaring van St. Jan, de val beschrijft van dit duivels rijk. Esra durft niet naar God op te kijken, zo beschaamd is hij om de zonden van zijn volk. Zijn houding doet mij denken aan de tollenaar in Jezus' parabel, die ook niet op durft kijken naar God, maar zich nederig op de borst klopt en zegt: 'God, wees mij, zondaar, genadig'. Zo doet ook Esra en hij dankt God omdat de koningen van Perzië wat soelaas hebben gebracht. Er is weer een tempel.
    Jezus in het evangelie roept Zijn 12 apostelen bijeen en zendt hen uit om te doen wat Hijzelf deed: boze geesten uitdrijven en ziektes genezen. Vlak vóór dit bericht heeft Lucas in zijn evangelie het verhaal gebracht van de uitdrijving van een legioen duivels uit een bezetene in het land der Gerasenen. Na de uitdrijving zagen de mensen de man aan Jezus' voeten zitten, helemaal genezen. Hij was dus een leerling van Jezus geworden (!). Zie Lc. 8,26-39. Ook had Jezus het dode dochtertje van Jaïrus het leven teruggegeven en een zieke vrouw die doodbloedde, van haar kwaal verlost. Zie Lc. 8, 40-56. Nu moeten de apostelen hetzelfde doen: het Rijk Gods verkondigen en realiseren. Het is geen veroveringstocht, het is het aanbieden van een bevrijdende boodschap. De apostelen hebben niets om op te steunen, alleen Jezus en Zijn woord (vgl. Kris hierboven). En de leerlingen van Jezus, dat zijn ook wij allen, gingen op weg en deden wat Jezus hen op had gedragen. Dat gebeurt nog altijd tot op vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Uit het boek Psalmen 35, 17

    Heer, hoe lang nog blijft U toezien?
    Behoed mij voor hun moordlust,
    red mijn kostbaar leven van die leeuwen.

    Een unieke afbeelding bij deze woorden,de natuur kreunt ---

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bidden is inderdaad in leegte en armoede de Kracht ontvangen van God
    " dank je wel Kris om het zo te verwoorden"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Hij zond hen", en alle christenen nu, "om te verkondigen en te genezen". Daar ligt onze zending, onze opdracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Al ben ik 90 jaar ....toch blijf ik een -gezondene-dankbaar in diepe stilte en leegte ! Woorden en ideën, van Bijbelcitaat , helpen daarin !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten