donderdag in week 27 door het jaar

‘… hoeveel te meer zal de Vader in de hemel dan niet de heilige Geest geven aan wie Hem erom vragen.’ zegt Jezus ons vandaag.

De heilige Geest is de band van liefde tussen de Vader en Jezus. Door het ontvangen en dragen van de heilige Geest mogen ook wij proeven van Gods liefde tussen Hem en zijn Zoon, en daarmee ook tussen Hem en ons, daar wij dragers zijn van de Zoon die zich met ons verinnigt.

Deze band van liefde is het grootste wat God ons kan schenken. Hij zal het ook niemand weigeren die er in gebed om vraagt. Veel van wat wij biddend vragen krijgen we niet, of niet onmiddellijk, of niet zoals wij het willen; omdat daar dikwijls heel wat onzuivere beweegredenen in meespelen. Maar Gods Geest, zijn liefde voor ieder van ons, zullen wij altijd krijgen.

Ja, God geeft in zijn goedheid het beste wat een mens zich kan indenken: zijn liefde, zijn Geest.

Moge dit bewust-zijn ons tot vrede stemmen en ons aanzetten biddend voor het aanschijn van de Vader te gaan staan; onze harten geopend vol verlangen naar de Geest, als een gebed zonder ophouden. Mogen we alzo deelgenoot worden van de liefdesstroom tussen de Vader en de Zoon, om vanuit Christus’ inwoning Gods liefde te dragen en uit te dragen.

kris

Reacties

  1. Wat hebben wij eraan nog langer godsdienstig te zijn, vragen de mensen ten tijde van de profeet Maleachi. Het gaat degenen die niet geloven vaak beter dan de gelovigen. Dat is een woord a.h.w. geschreven voor onze tijd. We beleven een tijd van radicale secularisatie. De vraag naar God wordt niet meer gesteld. Ze is zelfs niet relevant. Sinds in de 14 de eeuw de pest in Europa zeer veel dodelijke slachtoffers heeft gemaakt, is de vanzelfsprekende band van de Oudheid en de Middeleeuwen tussen de aardse werkelijkheid en het bovennatuurlijke doel verbroken. God is niet betrouwbaar. Het is beter je op het eigentijdse te richten, op dit saeculum, deze tijd, en niet langer op het eeuwige. Dat is het secularisatieproces dat nu echter secularisme geworden is, het nieuwe dogmatisme. Hou je niet bezig met God en de hemel, hou je bezig met het hier en nu en maak dit zo goed mogelijk. Sindsdien heeft de wetenschap hoge vluchten genomen. De toepassing van de natuurwetten op technieken die ons leven vergemakkelijken, kent geen einde. De politieke wereld is dan ook gericht op een zo goed mogelijk bestaan hier op aarde. Dat is natuurlijk niet slecht. Dat deed men in de Oudheid ook al. Maar nu is het zover gekomen dat wij gelovigen niet meer bemind zijn. In een boek van Guido Vanheeswijck noemt de auteur ons 'onbeminde gelovigen'. Als wij nog over God of Jezus of de hemel spreken, dan valt meteen het doek over onze religiositeit en ons Kerk-zijn. Ook ik ervaar dat in vele gesprekken. Sommigen ergeren zich aan het feit dat wij nog naar de kerk gaan. Toch belooft Guido Vanheeswijck dat hij ons op het einde van zijn boek weer 'beminde gelovigen' zal noemen, maar zover ben ik nog niet in het boek. Er zijn nl. tekenen van een heropleving van diepere vragen, zoals ik in de begrafenisteksten van een verongelukt meisje van 18 jaar in ons dorp heb mogen zien. Dat jonge kind schreef heel voorzichtig al heel diepe religieuze teksten en noemde zich 'gelovig'. En ze is niet alleen. Wie zich in geloof zo over durft te geven aan God, zal ervaren wat Jezus belooft en wat Kris zo mooi beschrijft: de liefdeband tussen God en Zijn Zoon, tussen God ook en onszelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is nauwelijks 50 jaar na de ballingschap dat het volk verzwakt in zijn dienst aan hun God.
    Zal de oproep van de profeet hen tot bekering brengen. Ja, als er telkens opnieuw een profeet opstaat die hen oproept tot bekering. Profeten hebben we telkens opnieuw nodig ...
    ook in deze tijd. Heer geef ons profeten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heer ,geef vrede voor de Koerden en de Syriérs de Turken en ons allen.Moge de machthebbers aan vrede werken en hun wapens omvormen tot ploegijzers.Dank U Heer dat u Uw heilige Geest zend om de mensen tot inzicht te brengen,wij bidden om vrede.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het vertrouwen in het leven – vertrouwen dat beschaamd of gekwetst kan geweest zijn, door pijnlijke ervaringen, maar dat we mogen vernieuwen door ons te richten naar God’s Geest en Liefde – dat vertrouwen hebben we écht nodig, want
    de dingen komen niet vanzelf : we moeten er om vragen !
    We moeten zoeken. We moeten andere mensen durven gaan lastig vallen, zelfs wanneer ze slapen met gans hun gezin.
    Jezus moedigt ons aan om te vertrouwen en uit ons kot te komen en onze nood kenbaar te maken

    Anderzijds : als ik te veel gefocused ben op mijn nood, en in de slachtofferrol ga, en vandaaruit hulp en aandacht blijf vragen... dan is dat geen vruchtbaar patroon.
    Daarom denk ik dat het goed is om te mediteren en te zitten in een geest van Liefde
    zoals in een heerlijk warm bad gaan, of even zonnebaden

    ik wens je een heerlijke dag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welke activiteit of BEROEP zal ik doen om het Evangelie te verkondigen.
      Wie geeft mij werk?

      Verwijderen
  5. Langs :Maliachie ,: -de zon zal stralend opgaan voor hen die ontzag hebben voor God's Naam !
    Langs : Psalm1 : - gelukkig wie op de Heer zijn hoop stelt -
    Zó komen we bij Lucas 11- de blijde boodschap
    : bidden om de Geest (of de geest laten bidden in ons !) ons laten om
    armen door de liefdeband tussen God en Zoon ! Misschien niet- ervaren- maar laten gebeuren, dankbaar om dit mysterie!!!!
    Zingen : op U mijn HEILAND blijf ik hopen,
    bevrijd mij van m'n bange pijn !!!!!!!!!
    Zie, heel m'n hart staat voor u open,
    en wil, o Heer, uw tempel zijn ..............................

    DANK aan Kris, Daniël,Marie-Roos en Anoniemen ...-gestuwd door de Geest hebben jullie dit gemaild !Pareltjes !!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten