donderdag in week 29 door het jaar

Vandaag zegt Jezus ons: 'Denken jullie dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg Ik jullie, Ik kom verdeeldheid brengen. Vanaf heden zullen vijf in één huis verdeeld zijn: drie tegen twee en twee tegen drie. De vader zal tegenover zijn zoon staan en de zoon tegenover zijn vader, de moeder tegenover haar dochter en de dochter tegenover haar moeder, de schoonmoeder tegenover haar schoondochter en de schoondochter tegenover haar schoonmoeder.'

Deze woorden van Jezus kunnen merkwaardig overkomen. Want, Jezus is toch dé man van de vrede, Gods Zoon die vrede is komen verkondigen, die oproept tot vrede, Hij die de vrede zelf is.
En nu zegt Hij: Denk je dat Ik gekomen ben om vrede te brengen? Nee hoor, Ik kom verdeeldheid brengen.

Je hebt twee soorten van vrede: een echte en een onechte, een hemelse en een duivelse.
De hemelse vrede is er één van tussen God en de mens; een vrede die zich uiteraard ook moet manifesteren in de samenleving, maar het is een vrede die begint in het hart van de mens, een inwendige vrede, een bron waar ieder zich aan kan laven om een te-vreden mens te worden; een mens die leeft in en met en door God, een vrede door God zelf gegeven.
Maar er bestaat ook een valse vrede, een koude vrede, een soort valse rust, één die ontstaat vanuit het kwaad, die aanzet tot engagement voor dingen die de mensheid naar omlaag haalt, die mensen en groepen aanzet tot (soms religieus) geweld (inval WTC-torens, middeleeuwse kruistochten, IS-toestanden...). Maar ook op de werkvloer waar mensen roddelen en zich daarin groeperen en er vreugde aan beleven, denken we ook aan het hebben van veel geld en je daarin heel goed en rustig voelen, maar ten koste van zoveel armen, enz enz... Het is een zogezegde vrede, maar in wezen heeft het niets met echte vrede te maken. Het is veeleer een vals gevoel dat iets vernietigends in zich heeft, iets dat mensen verslindt en blind maakt voor wat schoon en edel is, voor de dingen van God zeg maar.

Gods vrede heeft te maken met het zachte vuur van de liefde, het vuur van de heilige Geest, het vuur van ware heldhaftigheid, het vuur dat van binnenuit bouwt aan Gods Rijk op aarde, het vuur dat vergeving schenkt, het vuur dat zacht-moedig is, het vuur dat mensen bij elkaar brengt rond wat God geeft en wilt. Het is het vuur dat Jezus in zich droeg en aan ieder van ons toewenst. Hijzelf wil dat vuur in ons zijn opdat ieder drager en uitdrager zou zijn van Gods vrede.

Maar wie kiest voor het één, kiest niet voor het ander. Je kan geen twee heren dienen. Met als gevolg dat de mensheid zich zal opsplitsen, zichzelf zal verdelen. Voor de één zal het een kruiservaring zijn, zich wetend aan de zijde van de Heer, zich gevend aan de liefde van God waarvan men gelooft dat zij het kwade zal overwinnen. Voor de ander zal het een vergankelijke vreugde zijn, een soort duivels gejubel met een wrange nasmaak.

Laat ons kiezen voor God, voor zijn Vrede. En moest dit verdeeldheid brengen... laten we er dan over waken dat we Gods vrede niet verliezen, maar dat ons nestelen in Gods vrede juist een bron mag zijn van diepe liefde en barmhartigheid, ook en vooral voor hen die zich laten meeslepen door het kwaad.

kris

Reacties

  1. Paulus spreekt natuurlijk tot heidenchristenen, mensen die vóór hun doopsel heel anders geleefd hebben dan wat christenen voor ogen staat. Zij waren slaven van de zonde. Nu zijn ze dienstknechten geworden van God en van de gerechtigheid. Het loon daarvoor is eeuwig leven, leven in volheid, dat hier al begint en dat met de dood niet eindigt. Jezus is dat leven komen brengen. ‘Vuur ben Ik komen brengen’, zegt Hij, maar Hij weet ook dat dat vuur maar op kan laaien als Hij – en wij met Hem – eerst een doopsel ondergaan dat ons beklemt tot het volbracht is. Het vuur waarvan Jezus spreekt is het goddelijk leven, het leven in de H. Geest. Maar opdat dat kan branden, moet je eerst sterven aan jezelf. Als je wilt dat God in je leeft, moet je je oude ik af laten sterven. Er zijn nu steeds meer jonge mensen die hun kinderen niet meer laten dopen. De kinderen moeten het later zelf maar uitmaken of ze willen geloven of niet. Zo luidt het. De vraag is of zulke kinderen ooit die stap tot het doopsel zullen zetten. De kans daartoe is, denk ik, gering.
    Leven volgens het doopsel is leven zoals Jezus, in Zijn spoor leven voor God en de anderen. Zonder doopsel gaan veel mensen nog wel leven voor de anderen. Dat zie ik wel. Maar God heeft wel afgedaan. Geloven brengt weerstand mee. Bij onszelf al en ook bij de anderen. Eergisteren nog zei mij een mevrouw die veel mee heeft gemaakt, dat haar zussen haar altijd vragen: ‘Hoe kun jij geloven met al dat lijden in je leven?’ Dat is inderdaad een grote en moeilijke vraag. Maar God is geen stoplap, geen gatenstopper. God heeft zich in Jezus Christus geopenbaard als een God die er altijd zal zijn bij onze beproevingen als een God die met ons mede - lijdt. Jezus heeft het zelf ook zo beleefd. Hij leefde niet in een paleis. Hij werd geboren in een stal, maakte het leven mee van een vluchteling, stierf op een kruis. Maar dat kruis was Zijn doopsel dat het vuur van Gods Geest op deed laaien. De H. paus Johannes-Paulus II die we eergisteren vierden, kende ook veel tegenkanting. Paus Benedictus trad terug omdat hij voelde dat zijn boodschap niet meer aankwam. Paus Franciscus had eerst wat succes, maar krijgt ook nu al tegenwind, zij het misschien vanuit een andere hoek. De H. Antonius Maria Claret die we vandaag vieren, kwam in Cuba op voor de negerslaven. Hij stootte op het verzet van de grootgrondbezitters. Terug in Spanje werd hij de biechtvader van de koningin, maar ook daar bleef de laster hem achtervolgen.
    Jezus’ goddelijk vuur brengt geen vrede op aarde. De H. Theresia zong het al: ‘Vivre d’amour, quelle étrange folie, me dit le monde: Ah, cessez de chanter, ne perdez pas vos parfums, votre vie’. Leven uit liefde, wat een vreemde dwaasheid. De wereld zegt me: ‘Stop met zingen, verlies je parfums niet en je leven’. Maar Theresia leefde van het goddelijk vuur: ‘Flamme divine, o très douce fournaise, en ton foyer je fixe mon séjour. C’est dans tes feux que je chante à mon aise: je vis d’amour’. Goddelijke vlam, o zeer zachte oven, in uw vuurhaard vestig ik mijn verblijf. In uw vuur is het dat ik zing op mijn gemakske: ik leef uit liefde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er komt een diep verlangen in mij naar boven om zó te kunnen leven. Dat vraagt moed en uithoudingsvermogen. Dat lukt alleen met Gods liefde. Het geloof dat bergen kan verzetten. Ik ben diep onder de indruk van al deze mooie woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wellicht past hier een mooi gedicht de heilige Faustina Kowalska (1905-1938)

    De gave van de Heilige Geest

    O Geest van God, Geest van waarheid en licht;
    wil toch immer genadig in mijn ziel verblijven;

    opdat daar het goede zich vermeerdert in uw licht,
    en uw adem de duisternis moge verdrijven.

    O Geest van God, Geest van liefde en erbarmen,

    U bevestigt mijn ziel in deugdzaamheid; 

    U schenkt mijn hart het balsem van vertrouwen

    en geeft mij ongebroken standvastigheid.

    O Geest van God, Geest van vrede en vreugde,

    U die mijn dorstend hart verblijdt;

    Gods levende bron van liefde stort U uit,

    en U maakt mij onbevreesd in de strijd.

    O Geest van God, liefste gast van mijn ziel,

    ik wil mijn woord van trouw aan U geven;

    in dagen van vreugde en in uren van pijn,
    
verlang ik ernaar in uw nabijheid te leven.

    O Geest van God, die mijn wezen doordrenkt

    mij doet kennen Gods drie-ene leven;

    U voert mij binnen in het goddelijk Zijn,
    
zo ben ik in U met het eeuwige verweven.

    (vert s r '19)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Om iets mee te delen over de aangehaalde vraag in het schrijven van priester Daniël :‘Hoe kun jij geloven met al dat lijden in je leven? Dat is inderdaad een grote en moeilijke vraag.
    " Het "kunnen leven met lijden, in vrede in al wat God toelaat..(want we moeten opletten met te zeggen 'Gods Wil', dat wordt tegenwoordig zeker al niet meer verdragen,-onvrede tussen familieleden-). Mensen wensen elkaar met nieuwjaar, vooral gezondheid toe met het idee dat ge dan pas gelukkig kunt zijn, wàt met mensen die chronisch ziek zijn en hen die lijden, ook in de psyche...Hoe kun je hen dan bemoedigend en welgemeend aanspreken bij het begin van een nieuw jaar en bij iedere ontmoeting? Het is dus wel mogelijk, in het lijden vredevol en hoopvol te blijven, zelfs dankbaar om te mogen helpen aanvullen wat Jezus wil verlossen in mensen en dat is véél... dàt gaat boven gelukkig en zorgeloos zijn ..want er zal altijd wel iets zijn die tegen-zit. Inderdaad, enkel vanuit ons gedoopt zijn als christen en de weg gaan in navolging van Jezus door zelfontlediging om waarlijk VRIJ te worden, dan groeit de liefde IN ons, door Hem, die verder in ons wil leven in Gods Wil, wàt dit ook meebrengt...voor de wereld inderdaad onbegrijpelijk...Vooral in het fysieke lijden, al kan de pijn van het ervaren dat Gods Liefde, die wij als christen willen be-leven, en voelen dat zij verworpen wordt, ook door onszelf vaak nog, het meeste pijn bezorgen en verwarring... Gelukkig is er de genade van Gods Liefde en vergeving...die wij ook mekaar mogen toedragen, wat een wonderlijk geschenk! Dicht bij Hem blijven, doorheen alles vurig verlangend dat we allen één mogen zijn in wat God verlangt, dat Zijn Rijk kome en groei! Vrede en alle goeds +

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mensen wensen elkaar met nieuwjaar, vooral gezondheid toe met het idee dat ge dan pas gelukkig kunt zijn, wàt met mensen die chronisch ziek zijn en hen die lijden…
      Katrien, hier ben ik het volledig met je eens.
      Ook ik heb het rond de periode van Nieuwjaar daar héél erg moeilijk me.
      “een goede gezondheid hé, want d”as toch belangrijkste hé”
      Grrr, ik krijg het ervan, vooral als die goede gezondheid er niet echt meer is!
      Voor mij is nog altijd de Heer het belangrijkste!
      Wat zouden we doen zonder Hem!
      En kiezen voor Hem, ja, dat is ook het kruis aanvaarden en samen met Jezus dragen die ons het heeft voorgedaan, dan zullen we ook samen met Hem in zijn glorie mogen delen en dat zelfs nu en dan eens een beetje magen proeven, een voorproevertje �� op later!

      Verwijderen
  5. Zoals mensen die enkel maar werelds leven zich afsloven om vooruit te gaan in eer en aanzien, in menselijke rijkdom en ambitie, zo moeten wij ons weten in te zetten voor het hemelse heil, ons eeuwig gelik. Zoals we het soms aan boord weten te leggen iets wat we minder graag hebben of doen te omzeilen en meer mijn ‘ikje’ dan de Heer te dienen, zo moet ik vindingrijk weten te zijn en ijverig in de dienst van de Heer, het vuur van de liefde te doen oplaaien. Mensen zullen dat niet altijd begrijpen en dit zal zorgen voor verdeeldheid. Maar ondanks dit moet ik toch weten te streven enkel te leven voor mijn hemelse zaligheid, een leven in liefde. Mij zo door het vuur van de Geest laten begeesteren en aanwakkeren.
    Kom Jezus, kom met uw vuur om mij te zuiveren van wat nog niet van U is, om mij aan te wakkeren in het goede, in de liefde.
    Vuur moet branden! Zo Gods Geest in mij werkzaam laten zijn. door Jezus’ dagelijks woord in de liturgie, in het gebed, moet ik mij laten boetseren en zuiveren om de goede strijd voor de Heer weten te strijden, een kruistocht naar het hemelse heil. Een leven van, voor en door de Liefde! naar het voorbeeld van de H. Theresia ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Moeilijk te begrijpen .....het woord van Jezus over ...vrede brengen .Gelukkig komt de uitleg van Kris,een weinig om dit woord te AANVAARDEN !!!
    ik doe het zó : echte VREDE is - God diep in mij ! en de Ander!
    : onechte vrede is - valse rust- het resultaat is NIET bevredigend !
    Lees de bijbel met de uitleg van het gebruikte Woord (vrede) NU !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten